Jag har låtit fälla runt 20 träd på min sommarstugetomt på västkusten och förvandlat en mörk tomt med "havsglimt" till en ljus tomt med riktig havsutsikt. Värdet på tomten har alldeles säkert ökat flera hundra tusen tack vare det. Kan jag ta upp trädfällningen som "förbättringar" som ger mig rätt till reavinstskatteavdrag? Jag har sett att man kan få avdrag om man planterar träd, men hur är det med att fälla träd? Jag har kvitton på jobbet.
 
Min första tanke var nej. Men kollade på Skatteverkets hemsida och ser att det inte står nåt om det. Under grundförbättringar står det att om man anlägger gräsmatta och planterar träd; dvs tillför nåt nytt till fastigheten, så får man skatteavdrag.

Har du bara fällt träd i ett skogsområde tror jag inte du får skatteavdrag, men om du fällt träd för att utöka din trädgård och sått gräs, planterat buskar osv kan du nog få skatteavdrag. Det är iaf min tolkning.

Ring och kolla med Skatteverket. Dom brukar vara bra på att svara.
 
Jag gjorde som du sa, Vanbeasten, nämligen mejlade Skatteverket och frågade. Och svaret jag fick var positivt, som ni kan se! :)
"Hej! Det ska vara avdragsgillt som en förbättringsutgift om det har haft en värdehöjande effekt. Det är såklart alltid en bedömningsfråga men yrka på avdrag för kostnaden så får handläggaren i slutändan göra bedömningen."
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
@Ozzys Gozze - gick det bra med detta avdrag? Jag sitter i en liknande situation (har dock inte fått havsutsikt, men tomten är betydligt mycket ljusare och mindre arbetskrävande) och funderar på om det är värt att ta upp detta avdrag eller ej?
 
Klart det är värt att ta upp. Kan inte bli mer än nej.
 
Glöm bara inte att ta upp värdet av dom fällda träden som inkomst. ;)
 
E elmont skrev:
Glöm bara inte att ta upp värdet av dom fällda träden som inkomst. ;)
Då kan jag väl även dra av kostnaden för vedklyven som jag blev tvungen att införskaffa, eftersom tallarna var för grova för vedklippen som jag redan hade?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.