Jag såg att markfönsterna till källarplan behövde sig en renovering (skrapa, slipa, olja och måla). När jag skruvade loss plåten så såg jag det ni ser på bilderna nedan.

Eftersom man är i ständig lärandefas (dvs egentligen inte kan något innan man stöter på ett nytt moment) så tycker jag att denna konstruktion ser felaktig ut. Men hur ska det egentligen vara och vad bör jag göra nu?

Några saker som jag tycker "känns" fel:

1) Isolering precis vid marken? Ska man ha fogskum istället? Även om det ligger under en plåt så bör man väl inte ha isolering där?

2) Träbitar under fönsterkarmen. Bör man ha någon plastbit där eller är det fokskum där också som gäller? En av bitarna kändes lite spröd så den har säkert sugit en del fukt...

3) På en av bilderna nedan ser man att det är Lecablock under fönsterkarmen. Mellan två av blocken ser man en springa/hål. Bör jag fylla det med något? Vad? Tänker på att det kan rinna ner vatten där och ev. frysa på vintern?
`

Isolering under plåten
Isolering.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Översiktsbild - efter att jag tagit bort plåt och isolering
Översiktsbild.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Träbitar undertill
Träbit.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träbit (2).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Ingenting mellan lecablocken
Hål mellan lekablock.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Riv ut isoleringen och fyll med skum men va försiktigt. Det expandera som attan, kör i omgånger.
Ersätt träkilar med plastkilar.
 
C
Spontant känns det som att "marknivån" är betydligt högre än vad som var tänkt från början.
 
cpalm: Jag håller med att det känns som att marknivån är högre än vad som var tänkt från början. Men det är inget som är snabbfixat nu tyvärr.

Gällande springan mellan Leca-blocken - vad bör man göra där?

Tolkar jag det rätt att fogskum fäster på fogskum och att jag därför kan köra i omgångar - eller menar du att man kör direkt efter pålagd första omgång (dvs innan det härdat)?
 
C
goldfish1977 skrev:
Jag håller med att det känns som att marknivån är högre än vad som var tänkt från början. Men det är inget som är snabbfixat nu tyvärr.
Förvisso. Men även om du gör något åt fönsterna så funderar man ju på vilka andra problem och skador som kan uppstå. Å ena sidan verkar det ju inte vara någon katastrof, å andra sidan ser det ut som att plattor/plåt kan ha tillkommit relativt nyligen, så frågan är hur länge det varit som det är nu?
 
cpalm: Jag skulle säga att jag tror att plattorna tillkommit runt 2006-2008, så det har nog sett ut så relativt länge.

Tittar jag på andra fönster runt om huset så ser det ut så här:

Framsidan av huset - där ligger plåten i nivå med marken:
framsidan-fönster.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



På sidan av huset ser man störra avstånd till plåten - vilket ser mer rätt ut:
sidan-fönster.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Min tanke är att försöka skydda trät innan det blir kallt och regnigt. Sen får man fundera över markarbetet runt huset. Skulle ju i så fall behöva göra om hela plattsättningen på baksidan + en grävare. Misstänker jag iaf...

Vad har ni för tankar? Någon som har en idé vad jag ska göra med springan mellan Leca-blocken?
 
cpalm skrev:
Förvisso. Men även om du gör något åt fönsterna så funderar man ju på vilka andra problem och skador som kan uppstå. Å ena sidan verkar det ju inte vara någon katastrof, å andra sidan ser det ut som att plattor/plåt kan ha tillkommit relativt nyligen, så frågan är hur länge det varit som det är nu?
Vad tänker du på när du skriver "vilka andra problem och skador som kan uppstå"? Är det något särskilt du skulle vara orolig för i min sits?
 
C
goldfish1977 skrev:
Är det något särskilt du skulle vara orolig för i min sits?
Nä, inte utöver det uppenbara som fuktgenomträngning, putsskador, etc., särskilt om det kommer några decimeter snö mot väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.