Jag har idag IHC/ELKO living styrsystem i mitt hus - trådat. IHC systemet kan ta insignaler från 230V och från 12V /24V.

Har beställt några Zwave grejor också för att testa med USB controller på PC. Har också en RFXTRX som jag testat men inte kommit till skott med. Avser att använda Openhab för att koppla ihop allt. I framtiden kanske jag ska koppla till larm t ex Siemens.


Min fundering nu är kring att jag behöver sätta upp rörelsedetektorer utomhus och lite mer utomhusbelysning som ska tändas vid rörelse.

Jag är fundersam över vilka rörelsesensorer som fungerar bra utomhus till vettigt pris och vilka för och nackdelar som finns med olika typer.
Rörelsesensorerna ska kopplas till styrsystemet inte direkt till någon belysning.

1) 230V rörelsesensor
Steinel rörelsesensor är nog av vettig kvalitet pris 250kr och kräver returledning 230V

Nackdel som jag själv ser med 230V är att det är dyrare och framförallt tjockare, mer synlig kabel att dra utanpåliggande som jag måste göra från befintliga kopplingsdosor. Dock kanske det även i visst fall krävs nytt styrt 230V uttag som då ska dras via någon kopplingsdosa och då är det bara att lägga till en FK till till dosan (men det finns iochförsig IHC-link kabel som är godkänt att dras i samma rör som 230V tråd och som kan användas till 12V).

2) 12/24V rörelsesensor = såna som används i larm
Fördel tråd som ska dras är mycket tunnare och billigare.


Någon som har åsikt om fördel resp nackdel mellan 230V kontra 12/24V produkter avseende själva funktionen rörelseavkänning utomhus?

vilka lämpliga utomhusrörelsesensorer speciellt 12/24V finns det som är bra och med rimligt pris
 
tommib
Utomhussensorer för larm är dyra och inget du köper över disk i en vanlig butik, jag skulle rekommendera en vanlig rörelsevakt.
 
ok sökte på några utomhus och de var som du skriver flera gånger dyrare. Frågan är om en inomhusdetektor går att använda ute med kortare livslängd
 
tommib
Nej, vanligen inte. De blir blinda av solljuset ute då de inte är anpassade till det. De kan också falsklarma pga det. Det är inte bara bättre kapsling på utomhusdetektorerna, det är annat som skiljer också.

Om du absolut måste ha en rörelsedetektor kopplad till larmet utomhus så skulle jag rekommendera att du köper en avsedd för ändamålet alternativt gör en fullösning med en 230V-detektor som du kopplar via mellanrelä till styrsystemet.

Varför ska du koppla så förresten? Varför inte bara koppla direkt till belysningen? Om du vill kunna slå av funktionen kan du ju bryta fasen till rörelsedetektorn via styrsystemet.
 
ok om de inte funkar pga solljuset får jag nog använda steinel 230V. Har också funderat på att sätta ett mellanrelä för att få insignal som 24V.

jag vill kunna slå på belysning oberoende av rörelse och kunna låta rörelse slå igång belysning om den är avstängd. Därav behovet av gå via styrsystemet
 
tommib
Det kan du lösa i alla fall, med två utgångar från styrsystemet. Den ena utgången går direkt till belysningen, den andra via rörelsevakten till belysningen. Så länge rörelsevakten har en reläutgång ska den tåla att bli spänningssatt bakvägen. Då kan du tända på kommando samt slå på rörelsevakten separat, samt slå av allt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.