Finns det speciella krav på hur ytskikten en tvättstuga skall vara utformade för att försäkringar skall gälla. Tänker mest på våtrumsspackel, tapet, våtrumsfärg, golv, etc... Måste det var utfört av yrkesman?
 
Enligt BKR's regler.
Det måste inte vara utfört av yrkesman, men det måste vara yrkesmannamässigt utfört.
 
Slå en signal till ditt försäkringsbolag o kolla...
 
Bob_the_builder
Nu får man ju kanske intrycket på det här forumet att ALLA kör klinker och kakel i alla våtrum, men så ser kanske inte verkligheten ut, riktigt än i alla fall.

BKR reglerar ju bara keramiska beklädnader (ByggKeramikRådet). Det finns även något som heter "MVK" - Måleribranschens VåtrumsKontroll och "GVK" - Golvbranschens Våtrumskontroll (som sysslar med just golv, dock både plast och keramik).

Att ringa försäkringsbolaget är alltid en bra idé. Beroende på hur tvättstugan är utformad (yta och installationer) och hur den ska nyttjas hamnar golv och vägg i olika klasser -antingen "ingen klass", dvs som ett sovrum, VA (vattenavvisande) eller VT (vattentätt). När det väl är bestämt vilken klass man ska uppnå så köper man ett visst system för att uppnå den (väv och färg tex) och följer instruktionen SLAVISKT. Svårare än så är det inte att göra det fackmannamässigt. ;)
 
Du har så rätt så Bob.. Jag ringde mitt förs.bolag.. Ska göra om ett sovrum till tvättstuga... Enl branchreglerna så ska en tvättstuga va VA klassad... Mitt Förs.bolag kräver VT... Det är sinnessjukt att ett Förs.bolag Kräver mer än vad branchreglerna gör..
Kan tilläga att de även kräver golvbrunn.... Jag ville bara dra upp ett 50 rör o koppla avloppet till men se icke... De kräver golvbrunn... Just pga det som de även kräver att de ska va VT..
 
C
Intressant att se att de kräver VT i tvättstuga. Jag har sett information från bl.a. LF där de bl.a. rekommenderar VT golvbeläggning och golvbrunn under tvättmaskin, men det är ju dels en rekommendation och dels en väldigt stor skillnad mot att göra hela rummet vattentätt som i ett badrum. Tvättstugan utsätts ju inte alls för ånga och vattenbegjutning av väggar som ett badrum måste kunna hantera. Skulle också vara intressant att veta deras definition av krav. Utebliven ersättning om kraven ej uppfylls? 10% avdrag? eller vad?
 
De försökte jag lirka ur dem med de vill personen jag pratade med inte svara på... Jag tycker det hela är märkligt... Som du skriver golvet är ju självklart att de ska va VT men väggarna har jag ingen som helst förståelse för varför de ska va VT, VA kan jag ta men icka VT...
 
Och vilken dag som hällst kommer de kräva VT i hela huset då risken för vattenskador finns överallt om det flyttar in någon inkontinent typ som inte kan hålla tätt. ::) ::)
 
Och när det sedan ändå händer något, så finns det helt register av undantag för att slutligen falla på åldersavskrivning..

På något sätt känns det som om bostadsförsäkringarna börjar spåra ur rejält.
Vi betalar in premier årsvis under ett stort antal år, men när det sedan mot förmodan  händer något så står vi ändå utan ersättning...

Skiljer sig reglerna mellan olika bolag, eller är de "branschgemensamma"?
 
Bob_the_builder
Nej, naturligtvis har alla egna regler för att det ska bli helt ogörligt att jämföra priser mellan bolagen... :p
 
Mitt blivande försäkringsbolag sa att det räcker med primer/gummigucka under golvet och en liten bit (typ 50cm) upp på väggarna.
 
Anticimex var och besiktigade vårat hus i tisdags. Vi fick en en anmärkning på tvättstugan, det var inte våtrumstapet där utan målad väv, så han rekomenderade att vi skulle sätta just våtrumstapet.
 
C
Tätskiktsbranschen jublar förstås över dessa galenskaper...
 
Hos Eksjöhus är det väv med våtrumsfärg som gäller på väggarna och då lär ju inte Anticimex godkänna det....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.