Hej!
Till sommaren så kommer vi att bygga en bastu i friggeboden. Problemet där är vattentillgången. Jag tänkte att man kanske kunde leda in vatten till en tunna eller dylikt i friggeboden/bastun och använda det till att tvätta sig med. Är det någon som har gjort något liknande och som då kanske kan ge något tips?

Har även börjat kolla lite på vedeldade aggregat. Finns det någon som vet någonting om Parra aggregat som Finland-Import säljer? Eller ska man gå på gamla beprövade som typ Harvia?

www.finland-import.net
 
Kan du inte spara vattnet i en tunna utanför, och ta in när det behös så slipper du göra hål i väggar eller tak? Min första tanke när jag såg iden var att det kommer att dra kallt vid tunnan som står inne, och att det kan bli översvämning om det regnar mycket (beror dock på om du har golvbrunn i närheten av tunnan eller inte).

/ama
 
Jovisst kan jag ha tunnan utanför. Det var så jag tänkte ha från början. Tanken var att göra handhavandet av vattnet lite enklare och hålla det lite renare. Om det regnar mycket kunde man väl alltid ha nåt "översvämningsskydd" på tunnan. Men det blir väl antagligen enklare att ha den utanför med lite skydd på.

Ingen som vet nåt om Parra?

/Grandma
 
Jag har surfat lite på finska bastusiter, Parra verkar vara helt ok, hittade en rescension om Parra 15 RST, med både + och -, minusen handlade om att vattenkranen till vattenbehållaren satt för högt (den har en vattenbehållare på skorstenen så att man får varmt vatten att tvätta sig i), vattenbehållarens påfyllningsöppning satt för högt, vattenbehållaren kunde eventuellt styra ångan fel när man kastar bastu, vattenstänk från härden gör med tiden vattenbehållaren fläckig. Hittade inget mera just nu, men lade inte ned mer än 5 minuter.

Du kanske kan lägga ett lock på regnvattentunnan så blir det inte så skräpigt i den, då slipper man alla självmordsinsekter också...

/ama
 
Man får tacka- :) Kan inte mycket finska så jag har tyvärr ingen möjlighet att kolla upp dem. Men det verkade ju ganska bra. De har ju väldigt humana priser också. Runt 5000kr för ett helt "kit" (billigaste alternativen).

Tunnan blir ute med ett lock på.

/Grandma
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.