Hej!

Vet inte om det går att skriva om ett bekymmer i en bostadsrättsförening här eller om det bara gäller privata hus? Testar:

Vi har precis haft en målarfirma som har målat trapphusen i vår förening. I anbudet står att det ska strykas med två lager färg. Det står också rengöringsgrund 2 (tror jag att det heter), alltså någon slags tvättning av väggar innan målning.

Flera boende har hört av sig och säger att vi bara har fått en strykning och några ifrågasätter också tvättningen (utebliven tvätt?).


*Är det viktigt med två strykningar eller blir det lika bra om man lägger på mycket färg på en strykning?
*Kan man mäta skikttjockleken? Det är minst två skikt gammal färg under den nya. Underlaget är betong.
*Kan man ta prov och mäta om det finns rester av målartvätt under det sista skiktet? (Färgen sitter så dåligt så det går att peta bort med fingrarna på flera ställen.)
*Om jag skrapar loss en färgflaga och mäter med mikrometer får jag 140 my. Hur tjockt ska det vara? Det var ett par månader sedan målningen avslutades.
 
S
Tror du överanalyserar, ingen kommer mäta färgskiktets tjocklek och åtgärda för att det är för tunnt. Det som är viktigt är att färgen täcker och att den sitter bra, nu verkar den ju inte alls sitta bra och detta är grund för att klaga. Det tråkiga är att om dom målat utan att tvätta så hjälper det inte om dom så målar 20 lager till, det första lagret sitter dåligt på alla ställen där det var skitigt.
 
Tvätta är ett måste och givetvis skall det målas två gånger om det står så i offerten.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Tack för svaren.

Vi har haft en besiktniningsman på plats och väntar på utlåtande. Till och med representanten från målerifirman som var med på besiktningen tyckte själv att arbetet var slarvigt utfört.
 
S
Någon som vet hur en sån här situation ska hanteras egentligen? Om vi nu säger att fasaden inte blev tvättad innan målning så är risken överhängande att färger flagar lite överallt, fasaden är enligt mig i mycket sämre skick än den var innan målningen, iom. att man nu måste skrapa hela fasaden för att få färgen att fästa, vad är egentligen godtagbart för kund och rimligt för firman?
 
Hemmakatten
Om det står tvättning plus två strykningar med färg i avtalet så skall det förstås vara just det oavsett om det behövs eller inte.
 
SueCia skrev:
Någon som vet hur en sån här situation ska hanteras egentligen? Om vi nu säger att fasaden inte blev tvättad innan målning så är risken överhängande att färger flagar lite överallt, fasaden är enligt mig i mycket sämre skick än den var innan målningen, iom. att man nu måste skrapa hela fasaden för att få färgen att fästa, vad är egentligen godtagbart för kund och rimligt för firman?
I det här fallet var det ett antal trapphus som målades, men det är förstås risk för flagning ändå.
 
O
Egentligen intressant att man måste ta med såna detaljer i ett kontrakt med målare... Är det inte självklart att man målar två gånger om det behövs?

Men nu står det då ska Ni ha det... Tvättningen är väl nästan viktigare på ett sätt en två strykningar? Jag hoppas att Ni hänger med i min tankegång...
 
Summa sumarum långt senare... målerifirman bättrade på där de missat och tvättade bort allt målerikladd men frågan om ett eller två lager blev aldrig utredd ordentligt.
 
  • Gilla
Harald Boye
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.