Hej!

Håller på att göra i ordning ett badrum i källaren. Har stöt på ett problem med inkommande vattnet.
Vet inte om jag kan på något sätt använda det befintligt eller om jag måste dra helt nytt.

Anslutningarna kommer ut från betongväggen (lättbetong) tyvärr så är "utsticket" för litet så den går inte att få dit tätskikt manschetter ordentligt.

Hittade denna som kanske går att använda ?
http://www.rskdatabasen.se/infodocs/dos/dos_9_8187300.pdf

Eller skulle de gå att "bila" upp väggen och "bocka" om de befintliga rören så att de får ett längre utstick ifrån väggen samt att de isåfall kommer ut längre ned på väggen.

IMG_0867.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0868.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0869.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmklipp.PNG
 
P
Skulle ta reda på vart dom kommer ifrån och skarva på med nya prisolrör om det finns möjlighet att göra på synligt ställe annars skulle jag knackat upp lättbetongen och lött på nya stumpar prisolrör och bockat ut dom. Finns det möjlighet att knacka upp hål från andra sidan väggen och sätta inspektionslucka från den sidan?
 
  • Gilla
Secharpun
  • Laddar…
Krilleman
Försök att knacka upp och bocka ut rören ur vägggen om möjligt. Enklast!

Men det kan ju vara 16 eller 22mm, då blir det inte lika lätt. Ser man var rören kommer ifrån i ev källare?
 
Tyvärr så sitter dessa rör i ytterväggen, så att försöka skarva om dessa och ha en inspektionslucka från "andra sidan går inte"

Finns en toalett en bit bort från detta rum som jag tror det sitter en "fördelning" i väggen. Fast denna fördelning är pressade eller lödda. Huset byggt på slutet av 70-talet.
 
P
Då skulle jag knackat upp på rakan upp mot bogårdsvinklarna och kapat kragat upp och lött på prisolrör. Kanske inget man gör som privatperson men så skulle jag gjort om jag hamnat på detta jobb.
 
  • Gilla
HSP och 1 till
  • Laddar…
krilleman_215 skrev:
Försök att knacka upp och bocka ut rören ur vägggen om möjligt. Enklast!

Men det kan ju vara 16 eller 22mm, då blir det inte lika lätt. Ser man var rören kommer ifrån i ev källare?
Tror de sitter i väggen vid toaletten i källaren. Får ta ned gipset och kolla. Ska ändå kakla toalettens vägg (sitter väv just nu). Måste ju ändå veta var de befintliga rören kommer ifrån om jag blir tvungen att dra nytt, så man kan "plugga" eller koppla loss det gamla.

Källarväggarna är gjorda ytong så de är rätt lätta att "knacka" upp i alla fall. Fast man vet ju aldrig med vad och hur hård puts eller betong de använde för att gjuta igen.
 
Redigerat:
Pherra skrev:
Då skulle jag knackat upp på rakan upp mot bogårdsvinklarna och kapat kragat upp och lött på prisolrör. Kanske inget man gör som privatperson men så skulle jag gjort om jag hamnat på detta jobb.
Har för avsikt att kanske leja bort detta jobb. Men då jag inte har några kontakter inom vvs, så är det ju bra att vara lite mer påläst.
 
P
Secharpun skrev:
Har för avsikt att kanske leja bort detta jobb. Men då jag inte har några kontakter inom vvs, så är det ju bra att vara lite mer påläst.
Absolut..men en rörmokare löser det på ett bra sätt inga problem att kraga även om de skulle vara 16mm koppar. Kommer säkert vilja skriva avikelse på den delen men lödning är säkert om det är bra gjort 👍
 
  • Gilla
HSP och 1 till
  • Laddar…
Det går inte fort detta projekt. Men nu har jag frilagt de befintliga rören de var i 12mm prisol.
82 cm är det från golvet tills där skyddet slutar på prisolröret.

Frågan är ska jag välja sätta blandare för badkar eller skall jag välja att sätta väggbricka för slanganslutning?
Tanken jag har idag är att sätta ett hörnbadkar med inbyggd blandare. Men om man isåfall senare vill ha duch istället
blir jag då låst till att använda en duschkabin.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skulle själv försöka byta ut rören, oftast har dom ju suttit ett tag när man renoverar badrummet.
Koppar rör har en beräknad livslängd på 30-50år, så om rören är 30år borde du byta, även om dom kan hålla 20år till.
 
Såg nu att huset var byggt på 70-talet, så byt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.