Hej,

Har köpt kanalplast som jag tänkt lägga som tak över min altan. Det jag undrar är om jag kan strunta i den bakre listen och skjuta upp taket direkt under takpannorna 4-5 cm in för att vinna ett par cm i höjd? Kommer nämligen inte att kunna få till så mycket lutning annars. Tippar på runt 15-20cm på en sträcka av 3500mm.
 
  • Gilla
Vortexstar69
  • Laddar…
Eller finns det några faror med att göra så?
 
Brukar inte vara någon bakre list? Visst jan man göra så! Men varför inte göra det lite bättre? Tex lyft på pannorna och montera en plåt som ansluter plastraket till hustaket. Se även till att taket har stöd underifrån i bakkant.
 
Vilken list pratar vi om?
Den som ser ut som den som ska sitta i framkant men utan dräneringshål?
I så fall bygger den ju nästan ingenting, typ 2 mm
 
2015-08-29 20.17.13.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Denna list kanske var fel ord plåt eller vad man kallar den. tänkte man kan ju strunta i den och lägga upp kanalplasten så den nästan ligger direkt under takpannorna?
 
Så här ser det ut på mitt tak från Willab
Det är en aluminiumprofil som sitter i ovankant för att stabilisera och hindra vatten från att rinna det hållet.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja är den som kallas Väggprofil jag tänkte på...
 
Pannorna kommer att skydda från regn i vanliga fall, men du lär få problem när det regnar och blåsten ligger på från "fel" håll. Då trycker det vattnet uppåt och det kommer att läcka in. För visst har väggprofilen en gummilist som är tänkt att smita åt mot kanalplasten?
 
Väggprofilen kan man endast använda om förhållanden är såna så att den passar. Förstår inte varför willab skickar med den? I 99% av fallen måste man ansluta taket till fasaden med en bockad plåt som passar till förutsättningarna. Den som är märkt "endprofil" har jag aldrig fått med i någon leverans från willab och det är några stycken uterum från dem som jag byggt.
Och att sen bara lägga en plåt från husets fasad och ut på altantaket blir aldrig 100% tätt. Det krävs oftast mer för att det skall bli tätt.
Jag brukar klistra antingen wakaflex eller någon annan form av flexibel wrap för att sedan täcka med en plåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.