Hej!

Bergvärmepumpen är från 2002 och heter Thermia Classic Villa

Har idag haft en lokal röris här som bytt en koppling till min bergvärmepump.
(Jag är inte röris själv och kan INTE allt..)
Kopplingen sitter vid silen precis innan röret går in i själva pumpen.

Denna byttes smärtfritt men när vi sen satte igång pumpen igen så gick pumpen ca 4 minuter och sen löste jordfelsbrytaren ut.

Startade igen och samma sak hände igen, denna gång direkt cirkulationspumpen startade.

Vad är anledningen till att jordfelsbrytaren löser ut på detta viset? Axeln på cirkulationspumpen går runt och jag har svårt att tänka mig att den har skurit ihop. (ska prova med en ny på måndag)

Luktade förövrigt lite bränt första gången jordfelsbrytaren gick!!

Funderingar?

Någon som har nån idé?

// Ruuuben
 
tommib
Överslag inne i motorn. Om du kan isolationsmäta motorn och dess lindningar kan du sannolikt bekräfta det. Annars skulle jag bara ringa rörisen och be dem byta cirkulationspumpen.

Välkommen till forumet!
 
Kan det ha kommit vatten på pumpen när kopplingen byttes kanske? Öppna isåfall kopplingsboxen på pumpen och kolla.
 
Hej och tackar för svar!
Vi bytte cirkulationspumpen och problemet var löst.

Till nästa fråga. slangen, till och från pumpen som går ner i berget. Isoleringen där, Hur ska den sitta?
väldigt tätt mot slangen eller får den vara lite lös, men tät?

// R
 
tommib
Slang? Inomhus ska det vara kopparrör, absolut inte slang. Runt den har vi armaflex isolering som sitter som ett skinn, men andra lösningar kanske är ok. Rent estetiskt är det förstås snyggare om det sitter tight.
 
Huset är en sutterängvilla. Inne i pannrummet är det kopparrör, men bakom själva bergvärmepumpen är det ett tomrum bakom en vägg, det är alltså bara en liten lucka in där. (räknas tydligen som krypgrund, och där får inte finnas vatten enligt besiktningen. de godtar alltså inte för mycket kondens som blir och därav kan de inte godkänna en hussvampförsäkring)
Bifogar en liten bild.
Blå färg är pumpen + rör.
Röd färg är slangen i krypgrunden som kondenserar trots isolerat (löst)

vectorpaint.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kondenserar det även om isoleringen sitter helt tight?
Nu sitter som sagt isoleringen lite löst och kondenserar utanpå isolering.
 
Kondens bildas mot en kall yta. Jag hade en BV-installation för 10-15 år sedan där isoleringen inte satt riktig bra så omgivningsluft kom in till rörytan och det droppade som fan. Hela isoleringen började att lukta och droppa.
Jag rekommendera att isoleringen ska vara åtsittande som Tina Turner's skinnställ. Annars hamnar omgivningsluft därunder och då är det kört.
Varför ska det vara kopparrör inomhus?
 
tommib
För att vätskan som pumpas runt i den sk. brinelingan inte alls är något bräckvatten utan etanol, i en koncentration som är högst brandfarlig. Således får den inte gå i plastslang inomhus.

Om det är problem med kondens skulle min första åtgärd vara att bättra på isoleringen. Den bör som sagt sitta tight.
 
Det går att brand skydds isolera slangen om du är orolig för brand risken.
 
Tack för all hjälp! ☺☺
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.