Hej!

Jag var inne på Gar-bos hemsida och läste att det var obligatoriskt att ha en 10-årig byggfelsförsäkring.

Ni som håller i bygget själva, har ni tecknat en sådan, och isåfall vad kostar den?

Det är inte Gar-bo jag pratar om, det struntar vi i, utan en försäkring om något går fel.

/Sollentuna

 
Om du läser mina inlägg så förstår du problematiken med försäkring mot byggfel.

En del tycker att man skall chansa, jag tycker det inte.

Fråga är vad du tycker?? :)
 
Visst vore det skönt om det fanns en sådan försäkring, men det verkat ju omöjligt att hitta någon så det handlar väl inte om huruvida man vågar eller ej, snarare om det är någon idé att försäkra sig.

Det jag såg var ju att det var obligatoriskt med en försäkring, men vem kollar det och har verkligen alla tecknat en sådan?

Om den visar sig vara orimligt dyr (ingen aning om vad det kostar) så får man ju göra en riskanalys och se om man tycker det är värt det.
 
Fördelen med längre tider på garanti eller försäkring mot byggfel är att man får bättre kvalitet på hus eller reparationer som "spinn-off effekt".

Se t ex på BRIO leksaker, Hästens sängar eller Klippo-gräsklippare; det är skönt med kvalitet.... ;)

Den bättre produkten kan man få med på köpet; det behöver inte nödvändigtvis betyda en ökad kostnad.
 
Jag var inne på Gar-bos hemsida och läste att det var obligatoriskt att ha en 10-årig byggfelsförsäkring.

Ni som håller i bygget själva, har ni tecknat en sådan, och isåfall vad kostar den?

Det är inte Gar-bo jag pratar om, det struntar vi i, utan en försäkring om något går fel.

/Sollentuna
Lyfter frågan igen. Är det verkligen ingen av er som byggt i egen regi som har tecknat en försäkring ???
 
Hej

Som "egenbyggare" kan du INTE teckna en Gar-Bo försäkring.

Efter som min första bank krävde det vid byggkreditansökan, ringde jag Gar-Bo och frågade. Där visste man precis vilken bank som krävde det. Och mannen jag pratade med hade sina aningar (var ganska säker rättare sagt) om att den banken, vi kan kalla den FS-banken, VISSTE att privat personer inte kan teckna en sådan försäkring.
Annledningen är att det skulle bli så pass höga premier om privatpersoner skulle teckan försäkringen.


Lite komiskt av banken att säga "Visst får du låna pengar till att bygga själv, bara du skaffar fram en försäkring som vi vet att du som privatperson inte kan teckan"
Och sedan en massa s..tsnack om att banken är rädda om sina pengar. Presis som inte jag var minst lika rädd om mina pengar.


Behöver jag säga om att jag bytte ut FS-banken.
Nu mera heter min bank Nordea.

Said
 
Märkligt. Vi byggde själv, "sponsrade" av Föreningssparbanken, och har inte haft krav på någon byggfelsförsäkring.
I själva verket har vi bara kört hemförsäkring, och det är det som gäller fortfarande.:surprised:
 
KarlXII skrev:
Märkligt. Vi byggde själv, "sponsrade" av Föreningssparbanken, och har inte haft krav på någon byggfelsförsäkring.
I själva verket har vi bara kört hemförsäkring, och det är det som gäller fortfarande.:surprised:
Ja det tydligen skillnad på folk och folk ;)

När jag som sagt pratade med mannen på Gar-bo kommer jag så väl ihåg hur han uttryckte det:
- Jaså, vilken bank är det som kräver att privatpersoner ska teckna Gar-bo försäkring? Föreningssparbanken?? Frågade mannen
- Ja hur visste du det?? Svarade jag
- Det är den enda bank som kräver det.
- Men det borde väl banken veta?? frågade jag
- Ja det vore väldigt konstigt om de inte visste det.

Hos Nordea räckte det med en hemförsäkring.

Said
 
Said skrev:
Ja det tydligen skillnad på folk och folk ;)
Naturligtvis är det så.... 8)

Nä, det är nog snarare skillnad på banktjänsteman och banktjänsteman. Om det är FSB:s generella policy är det hur dumt som helst....
 
KarlXII skrev:
Naturligtvis är det så.... 8)

Nä, det är nog snarare skillnad på banktjänsteman och banktjänsteman. Om det är FSB:s generella policy är det hur dumt som helst....
Om det är så att det skilljer från banktjänsteman till banktjänsteman tycker jag faktist att det är mer idiotiskt än det första.

Jag är nästan övertygad om att det är deras nya policy.

Som ett sidospår till detta kan jag fortsätta berätta om FS-banken:

Direkt efter att jag pratat med Gar-bo ringde jag Nordea och fick en tid. Det var inget som jag sa till föreningssparbanken.
När jag varit och träffat en mycket trevlig dam på Nordea som inte såg några som helst problem i att bygga själv (med defenition), skickade jag ett e-postmeddelande till FS-banken och sade att jag ordnat med Gar-bo försäkring.
Visst ljög jag, men jag var helt övertygad om att man på FS-banken gjorde detsamma.
Och mycket riktigt. Min kontakt på FS-banken skickade meddelandet vidare till kontorschefen, som i sin tur svarde så här:

"Jag har övertagit ärendet från mina kollegor.
Jag vill vara tydlig och tala om att kreditivet är långt ifrån beviljat.

XX gjorde klart tidigare att lösvirkesbyggnation är mycket
tveksamt då det krävs enorm kontroll och egna kunskaper.
Efter att ha gått igenom ärendet måste jag tyvärr meddela avslag på din
ansökan."

Det underliga är att XX säger, tydligen efter att pratat med chefen, :
"För att bevilja byggkredit behövs fäljande: Gar-bo försäkring, bygglov m.m."
Och när jag ljög om att jag ordnat Gar-bo försäkring visste de tydligen inte vad de skulle göra.

Om de från början sa att de inte beviljade byggkredit p.g.a att de inte trodde att jag skulle klara av det, hade jag inte brytt mig ett dugg.
Och när de under ett telefonsammtal säger:
"Vi vill ju verkligen hjälpa dig, men du kanske ska se dig efter andra banker"

Underbart sätt att behålla kunder på, eller??

En mer utförlig berättelse kommer upp på min hemsida snart.
Said
 
OMG.
Ja du, det var ju en liknande attityd som fick oss att lämna SE-banken med stormsteg.
Du gjorde helt rätt - det är bara attt byta om man inte är nöjd.
 
KarlXII skrev:
I själva verket har vi bara kört hemförsäkring, och det är det som gäller fortfarande.:surprised:
OK, då behöver jag nog inte ringa till Folksam och ifrågasätta min nyligen tcknade "byggfösäkring", som är förvånansvärt lik en vanlig hemförsäkring. Då det alltså är en hemförsäring man tecknar :D
 
Villa försäkring om inte jag missminner mig,övergår efter inflyttning till Hem/villa försäkring.
 
Said skrev:
...En mer utförlig berättelse kommer upp på min hemsida snart.
Said
Yo Said, hur går det med hemsidan? Vore kul att se lite bilder om ert spännande projekt. Stort hus verkar det vara iaf. Sen borde du agera mer på tråden STENHUS, där alla vi stenhuslovers debatterar, t o m K12 är välkommen ;)

Det var annars en märklig historia med din bank? Bankerna kan tydligen välja och vraka bland kunderna nu, det är inte så viktigt med hur man behandlas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.