Vilket ventilationssystem bör man välja i ett nybyggt hus? Här jämför vi två vanliga alternativ: FX-ventilation och FTX-ventilation.

Du kan läsa artikeln här: Jämförelse FX- och FTX-ventilation
 
G
jag köpte agregatet (heru) o drog allt själv, ca 20-25 tusen, det som kostade tyckte ja var combidonet i väggen .. :)
 
I
Det här var vinklat till FTX fördel.
 
Utveckla gärna ion!
 
I
Marlen Eskilsson skrev:
Utveckla gärna ion!
Visst, men jag vill inte ge mig in i en segdragen diskussion, Jag har nämligen inget emot FTX.
båda systemen kräver el för att fungera.
luftkvaliteten måste inte bli sämre i FX det beror på hur tilluftsventilerna ser ut, är de tillräckligt stora och försedda med filter ser jag inge skillnad, för mycket undertryck kan betyda att o-filtrerad luft kommer in.
en stor kostnad är varmvatten, ser inget + för att FLVP tillverkar varmvatten till en tredjedel av priset mot en el-beredare.
Möjligt man kan finna ytterligare för och nackdelar för båda alternativen såsom ex livslängd servicekostnader.
Jag tyckte att jämförelsen var vinklad.
 
Jag har tidigare varit mer för FLVP men nu har jag blivit mer för FTX. Anledningen:
Det jag inte gillar med FLVP är att det kräver ventiler och med tanke på att mitt kommande hus är ordentligt utsatt för väder så ogillar jag kallras, dragigheten, det tryck som vädret utsätter ventilerna för, mm. Men framförallt vill jag kunna ventilera massor på sommaren och mycket mycket mindre på vintern för att få bra inomhusklimat, det går dåligt med FLVP.
Det negativa med FTX är väl risken för tillväxt av onyttiga saker i tilluftsrören. Om det nu finns en sådan risk.
 
I
kuntri skrev:
Jag har tidigare varit mer för FLVP men nu har jag blivit mer för FTX. Anledningen:
Det jag inte gillar med FLVP är att det kräver ventiler och med tanke på att mitt kommande hus är ordentligt utsatt för väder så ogillar jag kallras, dragigheten, det tryck som vädret utsätter ventilerna för, mm. Men framförallt vill jag kunna ventilera massor på sommaren och mycket mycket mindre på vintern för att få bra inomhusklimat, det går dåligt med FLVP.
Det negativa med FTX är väl risken för tillväxt av onyttiga saker i tilluftsrören. Om det nu finns en sådan risk.
Sant. Det kan vara en nackdel med FX, kallras från ventiler. Men det kan vara värt komma ihåg att även FLVP finns med uppvärmd tilluft som alternativ. En sådan borde kunna vara ett ännu bättre alternativ, dels för att man slipper eltillskottet i tilluftskanalen och dels för att man även då får billigare varmvatten, och detta utan kallras. Skulle det då handla om en VP som ger avluft på - 15/20 grader fungerar den större delen av vintern också som en VP. Nackdelen är så klart investeringskostnaden, så länge elen är billig tar det lång tid innan VPn blir lönsam.
 
I mitt senaste bygga satte vi FTX efter noggranna studier och beräkningar. Husets data: 1 plans 96 kvm murat med 250 Ytongblock, träpanel på utsidan, putsat inv. Vattenburen golvvärme med fast inställda flöden till varje slinga. Det är gjort så för att få temperaturutjämning i alla rum. I vard. rum finns ca 15 kvm glasytor (dörrar, fönster). Solinstrålningen värmer golvet, men eftersom golvslingorna är igång, pumpas värmen runt i övriga huset. Även FTX-aggregatet jämnar ut värmen. Vard rum har takhöjd upp i nocken. Där placerades ett utsug till FTX. Man tillgodogör sig då värmen som pressas upp här av solen när den är framme och från vedkaminen när den används. Huset beräknades till total energianvändning av 44 kWh/kvm, år. Utfallet är 36. Totala produktionskostnaden för hela huset, inklusive inredning i bad, toa och kök blev 1,7 milj. Filosofin med stenhus, FTX och temperaturutjämning gör att man kan skippa mycket av regleringen. Här används endast en rumstermostat för golvvärmen, placerad centralt och FTX-ens inbyggda reglering. FTX sägs vara bra i Norrland, men här nere i Skåne vill vi stänga ute blåsten, så några hål i väggarna för ventilation är inte att rekommendera. Jag uppför nu 2 hus till och kommer att använda samma system. Husen är byggda enl KISS-metoden: Keep It Simple and Smart! IMG_0698.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
En del felaktigheter här tyvärr. Flvp kräver minst lika mycket underhåll som FTX! Filterbyte minst 1ggr/år och kanalrengöring vid behov.
Att sen göra sken av att Ftx är mer komplext och större risk för felaktig installation är felaktigt! Flvp har fläkt, kondensor, förångare, kompressor, flera tempgivaren och presskontakter. Ftx består av 2st fläktar och eventuellt en motor som snurrar en aluminiumskiva. Kan styras med en temperaturgivare.
Välj FTX om ni värderar hög komfort och låg energianvändning.
 
G
Nu så skall det ju nämnas att man inte måste vara låst till en FLVP för att ha FX. Som vanligt täcker inte artikeln hela spektrat. Det är fullt möjligt att köra berg/jordvärme i kombination med FX där man förvärmer det inkommande brinet till VP och därmed återvinner annars utvädrad energi. Inte ngn jätte bra återvinning sett i %, men möter kraven på återvinning iaf.

Själv har jag en smidigt dockad FLM på min Nibe 1245 vilket gav konstruktionsfördelar för hela huset då rördragningen förenklades avsevärt i jämförelse med en FTX-lösning.

Men visst hade man velat ha FTX, rätt installerat är det riktigt komfortabelt/tyst o mindre utomhusbuller genom ventiler i väggarna.
 
För att förtydliga mitt inlägg: Skillnad i underhåll på FTX jfr med andra system är försumbart i sammanhanget. Räknar ni arbetstid eller filterkostnader? Installationen blir några m rör till för FTX, arbetsmängden ökar med några timmar. De husbyggen jag har ligger på ca 1400-1800 tim produktionstid totalt nyckelfärdigt. 4-5 tim extra arbetstid här är också försumbart. Besparingar över tid är egentligen nyckelfrågan. Dvs kostnad för energi + avskrivning på aggregaten + UH kostnader. Räkna på 10 år på FTX och cirk.pumpar. De håller oftast längre. Lägg sedan till det faktum att reglersystemen blir enkla och därmed mindre störkänsliga. Stenhus med betongplatta är så pass värmetröga att försök till snabba regleringar inte funkar. Jag har kommit fram till att välisolerat, tätt stenhus med platta på mark (inte torpargrund), golvvärme och FTX ger låga investeringskostnader och låg energianvändning.
 
Vi har skippat den sorts onödiga teknik i vårt nybyggda hus på 280 kvm. På vinden finns en frånluftspump. Det räcker. Det är väl som att svära i kyrkan att skriva så men det skiter jag i.
 
banjoragge skrev:
För att förtydliga mitt inlägg: Skillnad i underhåll på FTX jfr med andra system...
Vad har du för någon värmekälla till golvvärmen?
 
En 6kW 3-fas värmepanna med cirkpump och enkel termostat. VV beredare separat. Lätt att docka på solfångare eller VP om man vill. Se bild. IMG_0709.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag delger mina erfarenheter från konstruktion, kalkylering, byggnad och utvärdering. Det som gäller är naturligvis "Bang for the Buck" när jag uppför hus. Inte att hänga på olika energitrender för dagen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.