Har en granne som byggt ett skärmtak över sin ved på baksidan av hans garage. Vad är det för regler som gäller? Vet att han inte behöver bygglov eftersom taket inte är så stort. Men hur får han bygga utan att behöva min tillåtelse.

1. Höjd?
2. Avstånd från tomtgräns?
3. Spelar det någn roll vilket material han använder, t.ex. om han använder en presenning som tak istället för ett "fast" material?

 
För att inte vara bygglovspliktigt ska det högst vara 3 meter högt, 10.0 kvm byggyta samt minst 4,5 meter till tomtgräns.

Om taket är av tillfällig karaktär, typ att lägga ut en presenning över en vedstapel så tror jag inte att det är fråga om bygglov, men jag har också hört talas om motsatsen, dvs att vedstaplar är bygglovspliktiga. I det senare fallet förutsätter jag dock att de var omfattande och inte av tillfällig karaktär.

En fråga till dig, varför stör du dig på grannens vedförvaring?
 
Den skymmer min sikt :'( ...det lilla som är kvar av den efter att hans svartbygge till carport tagit resten >:(

Och eftersom den ligger närmare än 4,5 meter så trodde jag att jag hade rätt till att protestera en smula.

Efter min senaste postning har konstruktionen ändrat karaktär, från att vara ett skärmtak till att bli en träkonstruktionen (1,8 m hög och 3 m lång) inklädd med presenningar...

Har pratat med honom, men hans åsikt är att det inte är någon byggnad, utan bara en träställning med presenningar runt. Någon som har definitionen på en byggnad? Eller kanske en länk till mer information?
 
Ligger det närmare än 4,5 meter så har du väl rätt att ha något att säga till om.

I fall du ska gå till kommunen eller inte är ju mer en fråga om grannsämja. Har du själv rent mjöl i byggpåsen och tänker ha det så i framtiden och dessutom tycker att grannen inte lyssnar så går det ju alltid klaga.
 
Lowet skrev:
I fall du ska gå till kommunen eller inte är ju mer en fråga om grannsämja.
Ja, man vill ju försöka lösa det här med en diskussion. Sedan tror jag att grannsämja mer grundar sig i en respekt för varandras gränser än ett fibblande med definitioner hit och dit.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.