Hej,

Jag har en rak antennkontakt Hane som ser ut såhär :

1

Jag har provat koppla in den på följande vis :

1. Skalat av ytterhölje på TV-kabeln
2. Skalat av så så att ca 1 cm av mittledaren syns
3. Dra det flätande höljet bakåt över kabeln
4. Dra på bakstycke till kontakten
5. Vidga ringen med klor på och dra på den så att klorna pekar mot änden av kabeln(d.v.s där kontakten sitter)
6. Skruva fast ledaren i mittendelen
7. För på fodralet över mittstycket
8. Skruva fast bakstycket i fordralet

Tvn får dock ingen signal så något tokigt är det. Jag vet ju hur man skruvar ihop en vanlig TV kontakt som denna

antennkontakt-hane

Men just denna version vet jag inte hur det är tänkt och hittar inte häller någon beskrivning.

Någon som kan hjälpa?
 
Jag har svårt att förstå din beskrivning men principen är samma på alla kontakter för TV och parabol. Mittledaren ska anslutas till "pinnen" på kontakten, höljet ska anslutas mot kontaktens hölje på något sätt. Mittledaren får absolut inte ha kontakt med höljet när du är klar.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
harry73
Foto av din kontakt? Så att vi kan se vad du gjorde?
 
Tack!

Efter att ha testat lite manuellt utan kontakt mot uttaget så kom jag iallafall fram till det självklara(d.v.s det Müssli nämnde) och det var att ledaren i mitten skulle gå till ledaren i mitten och nätet skulle gå till ytter höljet.

Boxen fortsatte dock att säga ingen signal eller att det var kortslutning i kontakten så till slut insåg jag att skruven som man fäster mittledaren med skulle skruvas RIKTIGT hårt annars stack huvudet upp och kortslag mot ytterhöljet. När jag insåg det så var det lätt att få till att fungera.

Hade faktiskt en snabb koppling också som jag provade med och den fungerade direkt så jag insåg ju att det var något med kopplings delen som inte ville. Får nog säga att den känns sådär i kvalité men i detta fallet passar det väldigt bra med en rak kontakt så då får det vara det. Kanske man skulle kört med en F kontakt istället.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
antennkontakt.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den här Televés kontakten är mycket bra, helt i metall.

Fördelen med en vinklad kontakt är att man drar i själva kontakten och inte i sladden som ofta blir fallet med en rak kontakt och därmed åker ofta kabeln ur kontakten.

F kontakter är skräp om man inte kan använda krimpversionen.
 
C
BR125 skrev:
F kontakter är skräp om man inte kan använda krimpversionen.
Eller ännu bättre, komressionskontakter.
Koxialkontaktdon är överlag knepigt. Om man inte vill investera i de vertyg som i princip är nödvändiga för att få till en riktigt bra kontaktering är det mycket bättre att köpa en vanlig billig färdigkontakterad kabel.
 
BR125 skrev:
[bild]

Den här Televés kontakten är mycket bra, helt i metall.

Fördelen med en vinklad kontakt är att man drar i själva kontakten och inte i sladden som ofta blir fallet med en rak kontakt och därmed åker ofta kabeln ur kontakten.

F kontakter är skräp om man inte kan använda krimpversionen.
Kan också rekommendera den här kontakten
Kostar 25:- och finns bla. hos Kjell.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.