Har rivit mitt gamla badrum och håller nu på att dra om avloppsrören i bjälklaget.
Funderar nu på var jag lämpligen drar tappvatten och el.

Elen var tidigare dragen under golvspånet i golvreglarna.
Det känns som en smidig lösning jämfört med att dra runt rummet i väggarna, men är det OK?

Jag tänker dra tappvatten dolt i prisolrör.
Även här vore det mycket smidigare att dra under golvet än i väggarna. Det borde väl inte vara några problem?

Tacksam för svar
/Badkarl
 
Att dra vattnet i bjälklaget är inga problem, däremot så tror jag inte det är godkänt att dra elen under ett golv. Den skall normalt dras i väggarna. Även där finns regler för var man får dra den och inte.

Tompa
 
Tompa01 skrev:
Att dra vattnet i bjälklaget är inga problem, däremot så tror jag inte det är godkänt att dra elen under ett golv. Den skall normalt dras i väggarna. Även där finns regler för var man får dra den och inte.

Tompa
Varför skulle man inte få dra elen i ett golv? Är väll bästa stället å dra elen i ett bjälklag.
Dra den genaste å minst besvärliga vägen som går  :)
 
Kan inte elreglerna, svärfar som är elektriker sköter den biten åt mig. Det jag vet är att man inte bara får dra den som man vill. Och den genaste och enklaste vägen är ofta inte den väg som rekommenderas. Det handlar om någon form av standard så att om någon annan skall göra ett arbete på huset så skall de veta var man kan riskera att hitta elledningar så de inte får en "spännande” överraskning när det borrar eller sågar i huset.

Att man inte får dra elen i golvet vet jag inte, men det låter inte som det rimliga stället att dra den på. Kolla med en elektriker. Annars så har Elsäkerhetsverket starkströmsföreskrifterna för nedladdning. Där står en hel del.

Tompa
 
C
Tompa01 skrev:
Och den genaste och enklaste vägen är ofta inte den väg som rekommenderas.
Är det inte i själva verket tvärt om?
Dvs. att regelverket rekommenderar att ledningarna dras kortaste vägen, alternativt horisontellt/vågrätt.
 
Tompa01 skrev:
Kan inte elreglerna, svärfar som är elektriker sköter den biten åt mig. Det jag vet är att man inte bara får dra den som man vill. Och den genaste och enklaste vägen är ofta inte den väg som rekommenderas. Det handlar om någon form av standard så att om någon annan skall göra ett arbete på huset så skall de veta var man kan riskera att hitta elledningar så de inte får en "spännande” överraskning när det borrar eller sågar i huset.

Att man inte får dra elen i golvet vet jag inte, men det låter inte som det rimliga stället att dra den på. Kolla med en elektriker. Annars så har Elsäkerhetsverket starkströmsföreskrifterna för nedladdning. Där står en hel del.

Tompa
Känns som de e mer sällan man sågar å borrar i ett golv än i en vägg  :-?
Öppna golv el tak e ju de optimala stället å dra elen på... så gör iaf vi :) då bara rör/slang å sätter dosor... då inte ja e nån elektriker. Elektrikern har aldrig haft nåra invänningar på de....


 
Finemang! Då kör jag både el och vatten i bjälklaget.

Tack för hjälpen!
 
behörig elektriker skrev:
Jag tar död på frågan och meddelar att det är inga som helst problem att lägga elen i golvet.
Klart och bra svar. Som tur är så drar jag inte elen själv med mina bristande kunskaper. :)
 
hej,
min hela el central ligger direkt under badrum och när jag riv upp golvet det var el kablel överalt. det helt normal, och faktist elektrika som kollade reccomenderat till mig att drar under golvet, instället för gör runt i väggerna.

lycka till,
neil
 
neiloc skrev:
hej,
lycka till,
neil
Tack!
/Badkarl
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.