Hej allesammans. Ny på forumet och har hittat hit av den anledningen att jag har ett hus att renovera. Huset har jag köpt av min mor och far. Huset är flyttat i början på -70 och var då mindre som jag förstod det. Hur som finns det göra. Har hunnit byta vindskivor denna sommar samt bytt ut den spöning som var dålig, alla fönster utom tre är bytta samt målning. Har även bytt ut ut en garageport samt lite annat pyssel inomhus.

... Nu har jag dock stött på patrull och jag vet inte hur jag ska göra. Altanens tak får ta börden från två av taken från huset. Detta gör att plåten inte håller på altantaket där snömängderna kommer rasande. Jag kan också se att det antagligen suttit rännor som är borttagna.

Hur löser man detta ? Ska man sätta ett rasskydd ( vad händer med belastningen på hustaket vintertid? )

Kan man förstärka taket på altanen precis där det får mest stryk ? Jag vet inte och behöver fråga och hoppas någon har någon ide om hur man löser detta.
 
  • Altantak webb.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jösses, det såg ju inte så roligt ut. Hur är taket för övrigt?
Frågan är om det inte hade varit bra att byta ut takplåtarna och ränndalsplåten och montera dit rännor igen.
Sen är ju snörasskydd ingen dum grej. Förutsatt att allt är dimensionerat rätt och takstolar och övrigt ser okej ut ska det ju klara snömängden.
 
Taket är helt men just här så har det fått rejält med stryk. Man kan som se att även plåten hustaket har fått stryk och behöver bytas.
 
Undra om jag inte tar och byter ut plåten, sätter ett snörasskydd och monterar ny rännor. Fallet från hustaket är brant, blir det en vinter med överjävligt med snö får jag gå upp och skotta av för att minska belastningen.
 
  • Gilla
TechChad och 1 till
  • Laddar…
Den där plåten ser ju helt slut ut, det skulle inte förvåna mig om den läcker rejält i skruvhål och skarvar. Och hur ser läkt och papp ut under? Och ränndalen? Ränndalar är ju känsliga punkter på tak och där ser det ju ut som att vatten kan rinna ner under ränndalen. Jag hade nog rivit upp och gjort om hela den delen av taket.

Sen är det underliggande altantaket också felbyggt, det borde sitta L-formade plåtbleck upp mot husväggen så att vatten inte kan rinna ner där.

Problemet här är ju att du har ett väldigt brant tak som sluttar ner mot ett flackt tak. Det gör att det samlas massor med snö på det flacka taket. Jag tror att rätt sak att göra är att sätta låga snörasskydd på det branta taket, då borde det rasa över en del snö på altantaket vilket gör att du inte får en för ogynnsam fördelning av snölast på det branta taket. Jag skulle också se till att det flacka taket är ordentligt byggt så att det klarar en del snö. Det är kanske inte heller någon dum idé att sätta hängrännor med en värmekabel samt att sätta en värmekabel i snörasskyddet, så att du på ett enkelt sätt kan ta bort snö från snörasskydden om det samlas för mycket snö där. Kanske skulle det vara vettigt att använda snörasskydd som består av rör och lägga in värmekabel i det nedersta röret och hängrännan?

0000897_snorasskydd-plattak-3-ror.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ett riktigt bra svar Pelpet ! tack. Det får nog bli som du säger. Ska fara och handla plåt,rasskydd och rännor så får man väl se hur det ser ut när man river av plåten på hustaket.

Ränndalen är hel och rejält bred in under plåten vad jag kan se men solblekt osv.
 
Ett plåtbleck är ju enkelt att sätta och jag tror att jag efter att ha rivit av plåten även byter ut trävirket som ser ut att ha tagit en del skada av vattnet.

Tack för bra svar, nu har jag lite bättre att gå på !
 
Ja det blev som så att jag bytte ut plåten på taket, förstärkte med extra reglar på undersidan altantaket, la dubbel plåt där. Satt även upp droppplåtar upp under lockpanelen på väggen samt bytte ut allt virke på väggen. Förutom detta var det en del jobb med hängrännor från altantaket. Skippade rasskyddet efter samtal med en snickare och provar så här istället.

Tack för hjälpen !
 
Snabbt jobbat. Bild?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.