Vill börja denna tråd med att be alla ta diskussionen om utländsk arbetskrafts vara eller icke vara i tråden "utländska byggare och kollektivavtal". Tack för det Televerket! ;)
Till saken: Vissa bemanningsföretag, vill inte namnge vilka, hävdar att om man som företag hyr in EU-arbetskraft från dem behöver man inte betala moms. De är fortfarande anställda av bemanningsföretaget. Detta till skillnad om jag skulle ta in underentreprenörer där jag skulle få betala moms. Stämmer det? Vilka nackdelar finns det att göra på detta sätt jämfört med att ta in underentreprenörer i stället.

mvh
David
 
David skrev:
Till saken: Vissa bemanningsföretag, vill inte namnge vilka, hävdar att om man som företag hyr in EU-arbetskraft från dem behöver man inte betala moms. De är fortfarande anställda av bemanningsföretaget. Detta till skillnad om jag skulle ta in underentreprenörer där jag skulle få betala moms. Stämmer det?
8) Jojomen, så är det. Detta förutsätter att du har ett momsregistrerat företag i Sverige och att bemanningsföretaget är momsregistrerat i sitt EU-land. Jag har tidigare förklarat hur detta fungerar i denna tråden:
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=byggmatr;action=display;num=1082019868;start=53#53 ;)
 
Tackar och bockar, Immobil. Du är en klippa!

mvh
David
 
Immobil skrev:
8) Jojomen, så är det. Detta förutsätter att du har ett momsregistrerat företag i Sverige och att bemanningsföretaget är momsregistrerat i sitt EU-land. Jag har tidigare förklarat hur detta fungerar i denna tråden:
[länk] ;)
Om det utlänska företaget inte är momsregistrerat i Sverige , men är momsregat i sitt hemland behöver du inte betala moms.
När vi hyr ut personal till privatpersoner måste de betala moms till vårat skattekonto i Sverige, momsen får aldrig lämna landet men företagare använder sig av omvänd moms
Enkelt eller hur ;)
Mvh
Göthe
 
Balticpool - Göthe Bengtsson skrev:
Enkelt eller hur ;)
Mvh
Göthe
Hur svårt som helst. ;) Är det något jag alltid varit kass på så är det bokföring...
Jag pratade med skattemyndigheterna och de sa att om företaget har verksamhet i Sverige ska det alltid betalas moms i Sverige. Sedan kan det vara jag eller säljaren av dessa tjänster som ska betala. Betalar jag behöver säljaren inte vara momsregistrerad i Sverige. Får inte det att gå ihop med vissa bemanningsföretag som hävdar att det inte ska behöver betalas någon moms om företaget är registrerat i ett annat land än Sverige.

mvh
David
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.