Långt inlägg, men vore extremt tacksam om ni tog er tiden.

Har letat efter liknande gjutningar, men sökorden är lite svåra även att jag övertygad om att massor av människor gjort det innan.

Jag ska hjälpa min far att gjuta ett mytt golv i en av hans bodar. Vi har en given nivå på golvet då det är gjutet i två steg sen hundra år. Vi ska bara fylla upp så det blir jämt. Så långt inga problem.
Vi har även öppnat upp en port i gaveln där man ska kunna köra in bil, åkerklippare och snöslunga.
Problemet är att golvnivån är ca 10cm högre än marknivån och vi vill ha en gjuten ramp upp.

Hur gör man?!
Jag funderade på att bygga en kåpa med rätt form och låta betongen fylla upp kåpan när man ändå fyller på golvet, och sen bara montera bort kåpan och så är det klart. Låter simpelt, och jag är orolig att jag missar nån detalj.

Glömde fota igår, men ska försöka fixa bilder snarast.

Vi ser det som en gigantisk fördel att gjuta både golv och ramp i ett svep eftersom det är lite ute på landet och vi beställer en betongbil.
 
Borde väl gå tycker jag, kåpan måste vara stabil så den inte trycks sönder bara :)

Ska också gjuta en ramp men jag har nog 30cm, går det att gjuta med stabbig betong eller måste man göra en kåpa på nåt vis?
 
  • Gilla
GKS
  • Laddar…
Det beror på lutningen, inte nivåskillnaden.
En trög/styv betong rinner inte så den går att gjuta i lutning.

Protte
 
Glömde skriva det. Jag gissar att nivåskillnaden är 100-120mm. Rampen blir 2500mm bred och ~1200mm lång.
Min far skulle fota i eftermiddag.

Det är ju murat runt huset, och vi har bara bilat bort så det är 3-5cm ny betong som ska rinna över den gamla muren. Det var nån gyllene medelväg för att få ny betong, men slippa allt tryck tänkte vi.
 
Att jag valde 1200mm lång ramp var mest för att slippa skarva eventuell formplyfa.
 
Några bilder jag fick skickat till mig.
Nya golvet ska alltså bli lika högt som det ni ser längst in.
Muren i porthålet är 3-4cm under golvnivå.
Utanför den vill vi ha en liten ramp/sluttning på säg 11cm/120cm.
 
  • 20150828_181232.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20150828_181204.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20150828_183758.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20150828_183746.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Berglund
  • Laddar…
Lutningen kommer att gå bra, prata med betongstationen så ni får en lagom betong.
Men jag oroar mig mer över att det bara blir 3-4 cm betong i porthålet, det dubbla hade varit bättre.

Protte
 
I Spanien gjuter de sluttande tak, så det är inga problem. Lägg i betongen närmast dörrhålet och släta ut nedåt.
 
Varför är du orolig över de 3-4cm vid porthålet? Hela muren stödjer under.
 
Finns risk att det spricker om det är för tunt. Bästa vore nog att hacka bort lite mer från kanten under porten, så slipper man riskera att få göra om det sen.
 
Betongplattor tex 400*400 brukar oftast vara 50 tjocka när dom klarar biltrafik och uppåt 80 för att klara lastbilar.
 
Jo, fast från 30 mm till 50 mm är det en ökning med nästan 70% i material. Sen finns det olika kvalitéer av betong också och mycket beror på blandningen. Sen vet jag inte hur plattorna för trafik är, men jag antar att dom är kanske armerade på något vis? Till exempel fiberbetong... Nu vet jag inte vad ni tänkt använda för blandning, men det kan ju vara värt att ha i åtanke.
 
Jo, hmm, det är bara över den gamla kantbalken som tjockleken ska ökas.
Mycket marginell ökning av materialet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.