Hejsan!
Jag har som rubriken lyder en 4in1 sensor som jag f*n inte får någon ordning på. Provade att lägga in den kopplad till USB första gången. Då fick jag alla värden till slut och den reagerade på rörelse, såg att det blinkade till. Testade att lägga en scen som skulle tända en Fibaro wall plug. Detta fungerade också men en fruktansvärd fördröjning. Ska man ha nytta av sensorn små måste den ju tända lampan på några sekunder, inte 30-90sek!!

Idag tog jag bort den ur Veran (Edge) och satte i batterier och la in den igen. Denna gång satt jag ca 2,5m fri sikt till Veran. Det verkade som att allt gick bra. Samma problem med fördröjning kvarstår dock. Sensorn är kvar ca 3m från Veran. Wall pluggen sitter på övervåningen så några meter extra till den.

Vad gör jag för fel? Måste jag få in fler fasta enheter för att signalerna ska gå snabbare el vad? Har ytterligare en wall plug emellan de två första enheterna. Båda wall plugsen reagerar direkt när jag tänder/släcker dem via appen eller browsern.
Alla guider och sånt jag hittar gäller gamla UIn eller Veras så de hjälper mig inte så mycket.
Körde ett Stress test via UIn innan och såg inte så bra ut. Verkar inte som att den vill svara. Man ska väl inte behöva springa och trycka på den där jävla knappen hela tiden?

Im lost och trött på skiten. Orkar någon hjälpa som haft samma problem vore jag evigt tacksam.
Mvh
Hampus
 
Enklast är att hålla koll i UI:t när du triggar sensorn, indikeras detta direkt i UI:t, eller tar detta lång tid?
Om den blir röd direkt och du kan trigga din plug direkt, så är ju problematiken inte i radiokommunikationen.

Så; om du närmar dig 4in1, så blinkar den lilla röda led:en till - hur lång tid tar det innan UI blir rött?
 
Tack Vespaman. Ska prova detta.
Wakeup är på 720 och pool på 108 om det spelar någon roll. Väntar på att den ska sluta stå som Tripped nu och sen kolla i UI när jag går förbi.
 
Lyckades få fanskapet till att svara på alla anrop i Stress testet går efter att ha tagit bort och lagt till sensorn igen. När jag kom hem från en promenad så startade den till min glädje både lampan och Sonosen i princip direkt när jag gick in i rummet. Jag måste dock ha gjort något dumt därefter för det hände bara en gång. Nu har jag tagit bort den ur Veran och lagt in den igen ytterligare 2-3 ggr men den svarar idag inte på Stress test igen. Den är placerad 1,5m från Veran....

Hur i helvete ska man göra när man lägger in sensorn egentligen? Hur många ggr ska man trycka på knappen? En? Tre? Hålla inne? Jag tror jag provat alla alternativ. När jag lagt in den senaste två ggrna så har allt sett bra ut fram tills "Setting User settings" typ. Då har det blivit röd triangel och sen tagit stopp. Efter att då ha tryckt eller hållit inne knappen i 300 år så har felmeddelandet försvunnit. Men inte fan fungerar sensorhelvetet som den ska för det!!
Skicka tillbaka skiten?
 
Om du kör den på batterier, så kommer den inte att svara på stresstest, inga batterieneter gör det, för dom sussar gott när dom själva inte har något att meddela, eller deras inställda tid (wake up) nås.

Får du bara in den som en device, så är du klar med installationen av den. Om du vill göra några inställningar, så behöver du normalt trycka på knappen för att det ska "ta" på en gång.

Så; om den är med i Veras tryne, utan att visa några problem, så borde den funka. När det inte funkar för dig - ser du att den röda led:en blinkar till när du förväntade dig att den skall reagera? Och isf återstår frågan från mitt förra inlägg - triggas den i vera UI:t?
 
Ok.
Tog bort den igen och la in den usb-matad denna gången. Den trillade in smärtfritt och svarar fullt på stress test.
Däremot kan jag aldrig se om den triggas i UI:t för den verkar aldrig gå tillbaka. Ikonen har den röda gubben på sig hela tiden. Ska jag testa att ändra något i inställningarna? Wakeup,poll el någon annan parameter?

Om jag kör disarm och sen arm så körs scenen som den ska, men sen verkar den lägga av. Kan det vara att den hänger sig i triggat läge?
 
OK, låter som att det är något vajsing med själva 4in1, prova att skruva ner känsligheten om du inte redan har gjort det, den kanske är för känslig? Sedan fundera på om det är något som kan konstanttrigga den, rörelser, solljus osv.

Antingen är din 4in1 defekt, eller så är det något med inställningarna på den. Jag har visserligen en gammal 4in1 (tror att det har kommit nyare versioner av den), men på den var jag tvungen att dra ner känsligheten ganska rejält.

Det känns inte som att det är Vera eller radioproblem, tycker jag, utan något med inställningar. Dock default brukar duga, och jag misstänker att du inte har pillat in något konstigt, och om du har det, reset:at 4in1 efter det.


Den måste gå tillbaka till grön gubbe, annars är det kört med dina scener!

LED:en på 4in1, hur beter sig den?
 
vespaman skrev:
Det känns inte som att det är Vera eller radioproblem, tycker jag, utan något med inställningar. Dock default brukar duga, och jag misstänker att du inte har pillat in något konstigt, och om du har det, reset:at 4in1 efter det.


Den måste gå tillbaka till grön gubbe, annars är det kört med dina scener!

LED:en på 4in1, hur beter sig den?
Det enda jag provat att ändra är wakeup och poll. Haft allt från 60-10000 ungefär. LEDen reagerar som den ska känns det som. Blinkar till när man närmar sig. Dock så har jag nog aldrig sett någon Grön gubbe i UI:et, den är röd hela tiden. Har nog sett den blinka till och bli grå En gång. Sänkt sensor till minsta nu. Får se om något förändras. Ser inte ljust ut än iaf. Tack för hjälpen Vespaman.
 
Nu har den legat Armed och gömd bakom soffan i över 30min med sensorn nedsatt till lägsta. Fortfarande röd gubbe i UI:et....
Körde nytt Stress test, alla pings går fram men Inga polls. Det går däremot om jag trycker på Poll Now. Då går pollen fram...
Börjar nästan misstänka att det inte är jag som är dum i huvudet trots allt.. =)
 
OK,
kanske är läge att slänga iväg en fråga till inköpsstället, och/eller Verasupporten. Är iosf lördag, så kanske svårt att få tag på någon.

Kanske är något med din Veraversion, har du kollat på micasaverde?

Annars har jag nog slut på ideer är jag rädd.. :(
 
Ok nu har den varit Disarmed i cirka en timme och ikonen i UI:et visar ff röd gubbe.

Börjar ana ugglor..
Får dra iväg ett mail till M senare och rådfråga. Det jag hittat på MCV forum har bara varit äldre trådar. Känns som att både Edgen och sensorn både uppdaterats sedan dess. Men vad vet jag. Tack för dina tappra försök att hjälpa mig iaf!
 
Bara för att återkoppla om någon annan får samma problem i framtiden:

Efter kontakt med Aeotec fram och tillbaka så skickar jag tillbaka sensorn som defekt. Inget av råden de hade hjälpte så Erik på M.nu var hygglig och skickade en ny idag. Hoppas nu bara att det inte är min Vera som är galen! ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.