Tack för svar.
Ringde mitsubishi nu och då hävdade dom att pumparna till electroworld inte var sålda via dom utan från Norge istället. Dock kunde garanti gälla ändå, via Norge. Lurigt.....Det står inget om 5 års garanti på hemsidan på electroworld men dom hävdade via chatten att det skulle gälla när jag frågade. Kanske bör man begära skriftligt på det.
 
A
Det är nog så att hur eller hur kan det vara svårt att få konsument rätt över landgränser då andra länder inte alltid har samma syn som oss i Sverige när det gäller garanti eller reklamation.
Allmänna reklamations nämnden lär ju inte hjälpa till tex.
Dessutom är ju Norge utanför EU så både moms och tull tillkommer.
Dessutom brukar ju frakten inte vara obetydlig samt att vissa tar betalt för att utfärda tullhandlingar.
Jag brukar räkna totalt med dubbla priset från Norge.
 
Jag är väl ensam om att inte gilla vår Fh35:a.
Att ge mycket värme, även vid kallt väder är det enda den är bra på.

Nackdelar:
Knäpper mycket i plasten
Dålig kastlängd på luftströmmen
För hög lägstaeffekt 1kW gör att den får väldigt korta gångtider med ojämn temperatur, varierande ljudnivå och fläkthastighet.

På övervåningen har vi en Toshiba Ras-25 och den är enligt mig en betydligt trevligare pump.
Den håller bla. en konstant fläkthastighet och ljudnivå och matar på med lagom med värme, från 450W och uppåt för att hålla en jämn temp.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
A
Knäpper den är den troligen felmonterad
Är lägsta effekt för mycket har du köpt fel pump
Sitter den i för litet rum får du ojämn gång
 
electroluxaren skrev:
Det är nog så att hur eller hur kan det vara svårt att få konsument rätt över landgränser då andra länder inte alltid har samma syn som oss i Sverige när det gäller garanti eller reklamation.
Allmänna reklamations nämnden lär ju inte hjälpa till tex.
Dessutom är ju Norge utanför EU så både moms och tull tillkommer.
Dessutom brukar ju frakten inte vara obetydlig samt att vissa tar betalt för att utfärda tullhandlingar.
Jag brukar räkna totalt med dubbla priset från Norge.
Men TS skulle köpa av Electroworld i Sverige (stor seriös handlare, gamla PC city om ni mins dem). Det var Electroworld som köpt pumparna via Norge
 
A
Läste för snabbt blev bara Norge....
 
En fh35 beställd igår. Priset blev 10700 för pump och 3000 för installation efter rot. Ingen fraktkostnad. Om den infon nu behagar nån prisjägare som går i samma tankar. ;)
Fick papper på 5års garanti.

Placeringen blir då till höger om öppna spisen på bilden sett, som electroluxaren tipsat om. Då slipper vi dessutom ha ytterdelen vid entrédörren (y)

Verkar vara högtryck på installationsfirmorna nu dock....får väl se när de kan komma.
 
plan-g skrev:
En fh35 beställd igår. Priset blev 10700 för pump och 3000 för installation efter rot. Ingen fraktkostnad. Om den infon nu behagar nån prisjägare som går i samma tankar. ;)
Fick papper på 5års garanti.

Placeringen blir då till höger om öppna spisen på bilden sett, som electroluxaren tipsat om. Då slipper vi dessutom ha ytterdelen vid entrédörren (y)

Verkar vara högtryck på installationsfirmorna nu dock....får väl se när de kan komma.
Det kommer nog att fungera bra, va det verkligen en FH35:a som du beställde?
på Zave.se som du nämnde så kostar den 12000:- vad jag kan se.
Bra pris på pumpen i vilket fall, hoppas bara att du klarar dig med det som ingår i standardinstallationen
annars riskerar priset att sticka iväg.

Jag har alltid fått mina pumpar installerade av en lokal firma som har varit här och kollat innan så att man får hjälp med bästa placering och ett fast pris.
Den firman jag köper av matchar alltid priser som man hittat på nätet.
 
ja precis... fh 35 ser ut att kosta runt 12000:- fh 25 runt 10700:-

vart beställde du?
 
Electroworld hade 12% rabatt till midnatt. Blev då 10700 för fh35.
Installationstjänst fråm zave, 3000kr.
:cool:
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Funderar lite angående inställning av fh35.

Brukar ni köra på auto eller på heat?
Nyss fått en fh35 installerad och vill att den ska fungera ungefär som ett element med termostat, dvs dra igång och värma när det blir kallare än inställd grad. Men jag vill verkligen inte att den ska börja kyla om det råkar bli lite varmare. Finns inget läge som passar mig?

Jag kan inte ha mer än läge 2 på fläkten för då låter den som en köksfläkt på full effekt. Är det normalt?
 
Kör på heat, annars kyler den om tex solen lyser in och värmer,

Jo den låter en hel del:)
 
Ok tack för svar!

Tyvär är manualen undermålig på att förklara det olika lägena.

I läget heat, blåser den då konstant ut luft med den valda temperaturen, eller försöker den hålla den valda tempen i rummet och därmed stänger av sig om det blir för varmt? Kör den efter termostat liksom?
 
plan-g skrev:
Ok tack för svar!

Tyvär är manualen undermålig på att förklara det olika lägena.

I läget heat, blåser den då konstant ut luft med den valda temperaturen, eller försöker den hålla den valda tempen i rummet och därmed stänger av sig om det blir för varmt? Kör den efter termostat liksom?
Det sitter en tempgivare som kontinuerligt mäter lufttempen på luften som den drar i sig, så den kommer
växla mellan att höja fläkthastigheten, starta kompressorn och blåsa in varm luft, för att sedan när korrekt
temp är uppnådd sänka fläkthastigheten till nästan noll och vänta på sval luft igen.

Vår FH25 sitter i ett utrymme på 65m2 och lägsta effekten som den använder, vad jag sett/uppmätt, är 400W
med en cop på runt 5 den här årstiden motsvarar det runt 2000W.
Då 2kW är för stor effekt största delen av året, innebär det väldigt korta gångtider med störande ändringar
i fläkthastighet och knäppningar som följd.

Hoppas att din pump är monterad med bättre förutsättningar att göra dig nöjd!
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Så här fungerade garantin hos mig: Inspektion av montagefirman som trodde på kretskortet och jag uppmanades att kontakta min hemförsäkring. Efter 2-års åldersavdrag skulle hemförsäkringen betala ca 13000:- resterande 2500:- skall komma från IVT:s försäkringsbolag.Reparationen blev gjord genom att hela utedelen byttes ut och faktura till mig ifrån montagefirman inkom. Pappersarbete blev det en del men pengarna från försäkringen kom ganska fort efter att ha mejlat fakturakopia till dem. Hyfsat ändå med tanke på att den kompletta nyinstallationen 2 år tidigare kostat 13500:- Att IVT:n valdes var mer för att det reklamerades med 10 års kompressorgaranti vilket skall bli roligt att se hur det tacklas nästa gång den havererar. Detta är nu 10 månader sen det hände och invertern går fortfarande mycket bra . Den sitter ovanför soffan och det hyfsat låga men sövande ljudet orsakar ofta tidigt sänggående.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.