Varför skall man ha ett mellanrum mellan gipsskivan och golv? Stämmer det också när man sätter renoveringsgips?
 
För att när man har parkett/lamellgolv skall det ha mer rörelsemån. Blir ju gips + sockel = bra
 
  • Gilla
Callecrull
  • Laddar…
Va? Låter lite konstigt om det är enda anledningen... Rekommendationen är 10-15mm mellanrum Och det finns väll golv som är bra mycket tjockare än så... Själv skall jag in med golvvärme så blir 22+14mm minst
 
E
|gips
|
| rörelsemån
|_-------golv------

Du ska ha en rörelsemån mellan golvet och väggen. Om du ännu inte lagt in något golv så behöver du inte tänka på något mellanrum när du skruvar gips.
 
Handlar det inte mer om att OM du får en glipa så skall den vara vid golvet. Dvs. pressa upp skivorna mot taket när du skruvar dem. Detta för att glipan lättare döljs vid golvet.
 
  • Gilla
CalleSpeed och 1 till
  • Laddar…
Trodde också det från början men det står att man skall ha (eller rek är) 10-15mm mellanrum... Med logiken att man skall ha glipan nertill och inte vid taket så känns det konstigt att de rekommenderar ett ganska specifikt mått. Men verkar som att det inte är några problem om man inte har det iallafall... Så länge man är noga med mellanrummet när man väl lägger golvet... Dvs rörelsemånen
 
Det är ju jättebra att lämna 3-4 cm mellan gips och golvspån om man ska in med ett parkettgolv Då får golvet ordentligt med rörelsemål och man kan också använda utrymmet till kabeldragning. Eftersom man sätter en list framför så syns det inte.
 
  • Gilla
TedSprague
  • Laddar…
Om man ändå monterar gips, så är väl argumentet för kabeldragning under gipsen rätt svagt? Man har ju möjlighet att göra en korrekt, dold installation.

Jag har också hört att det skall vara mellanrum nedåt, men det har jag struntat i. 10 år senare har inga problem tillstött. Vad som kan vålla lite problem är att det kan spricka ur skärvor av gipsen när man skruvar fast den mot regeln, om gipskanten fastnar i golvet på något, ofta något bös som man inte har sopat bort, tex en tappad gipsskruv.

Ett av argumenten för att ha en spalt är att man skall kunna skura golven med rikligt med vatten utan att det sugs upp i gipsskivan, och det är ju ett rimligt argument för de som skurar golv med mycket vatten.
 
  • Gilla
Bessess och 1 till
  • Laddar…
Dels handlar det om att man lättare får rätt anslutning till taket genom att pressa upp skivan. Dels får golvet rörelsemån, men det handlar också om att skydda gipsens underkant från fukt. Majoriteten av gips som säljs går ju inte till renovering eller nybyggnation av småhus utan till flerbostadshus o.s.v. där fuktsäkerheten under byggtiden inte alltid är den bästa. Skulle det då vara lite blött på golvet så behöver inte gipsen bli förstörd p.g.a. detta.
 
mattiasp skrev:
Om man ändå monterar gips, så är väl argumentet för kabeldragning under gipsen rätt svagt? Man har ju möjlighet att göra en korrekt, dold installation.
Jag tänkte på kablar som dyker upp i samband med möblering, som t.ex. en kabel mellan stereon och golvhögtalare, en nätverkskabel till en PC som står 4-5 meter från uttaget osv.
 
Ja, det är sant. Jag kom på att jag har högtalarkablar infräst i listen i vardagsrummet, men när det renoveras där skall det göras infällt. Man boede egentligen dra en massa tomslang och dosor med lock runt i rummen för framtida bruk.
 
  • Gilla
Bessess
  • Laddar…
Men en massa dosor som finns för eventuella framtida behov är också fult.
 
  • Gilla
Bessess och 1 till
  • Laddar…
Jag har faktiskt dragit en massa extraslang i utbyggnaden jag håller på med nu. Dels har jag förberett för en tänkt 5.1-zon, och sedan har jag dragit VP32 och VP40-slang till ett teknikrum. I bostadsdelarna kommer jag att ha vanliga rörutlopp som jag skruvar ett doslock framför. Då kan jag flytta ner en massa ful elektronik som t.ex. TV-boxar, dator mm dit och enbart dra upp HDMI. Allt kabeltrassel kan jag dölja i teknikrummet, så jag slipper härvor i rummet. Och doslocken kan jag skära upp hål i så att det ser snyggt ut. Vill jag ta bort kabeln sätter jag dit ett helt doslock igen,

En fördel med att dra nätet som en stjärna är att det blir väldigt flexibelt. Hade jag bara dragit slang lite lokalt så kan det bli svårare att få saker där man vill, men med teknikrummet som center i ett stjärnnät kan jag på ett smidigt sätt flytta runt data, bild och ljud i huset samt mata ut mera el om det skulle behövas. Genom att ha grova rör behöver jag inte heller hålla på med konverererare för att köra saker över Cat6.

OSB + gips ställde jag på en 28 x 70 mm tjock läktbräda så med ett 15 mm golv så får jag ett utrymme att pula in kabel i bakom listerna, om det nu skulle behövas. Och i värsta fall får jag ta fram multicuttern och karva bort lite mer gips.
 
Tyvärr blir springorna dolda motorvägar för t.ex. svartmyror om våren, om man har sådana "vårtecken" i huset. Det är bra med lite rörelsefogar annars ser jag bara anledningen som att det går lättare att få skivan på plats om den inte är exakt lika hög som väggen så att man måste pressa den på plats, med risk för att det går bitar ur skivan där det tar emot. Senast använde jag masonitremsor som distans vid skivmonteringen eftersom fogen skulle tätas sedan ("våtrum"). Med tjockare socklar behöver inte parketten gå in under gipset.
 
Gammal tråd men... Själv har jag alltid lagt gips direkt mot golv när det passat på millimetern mot taket. Sen avslutar jag golvet 10 mm från gipsväggen, täcks av vanlig 12/15 mm sockel. Å andra sidan har jag inga golv på jättestor spännvidd, som störst typ 4x6 meter så krävs inte världens största rörelsefog, tänker jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.