Jag undrar om det verkligen inte finns badrumsskåp med eluttag där elen finns kvar när man släcker ljuset i badrummet?
På alla de vi har så är eluttaget kopplat till ljusknappen invid dörren, dvs samtidigt som ljuset tänds i skåpet så börjar rakapparat och tandborste laddas upp....
Så borde det ju inte vara, eller hur?
Laddningen borde alltid funka så att rakapparaten är fulladdad när man tar den för en resa tex.
För att inte tala om tandborstar, de verkar behöva laddas i 2 dygn innan de är fulladdade även när de kopplas till ett uttag som alltid har ström. I ett badrumsskåp är de nästan alltid urladdade.

Nån som vet?
 
Du behöver en tråd till från strömbrytaren till skåpet. Får du dit det så kan du säkert koppla in en permanent fas till vägguttaget i det skåp du redan har.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Måste man inte bygga om själva skåpet då? Eluttaget är ju integrerat i badrumsskåpet...
Konstigt med detta i nyrenoverade badrum och toaletter...
 
Det ser olika ut på olika badrumsskåp, men någonstans finns en kopplingsplint där trådarna som kommer ut ur väggen är anslutna till skåpet. Här finns ett par alternativ.

1. Det finns separata plintar till vägguttag och belysning, men dessa är sammankopplade då det bara kommer tre trådar ur väggen. Om så är faller behövs en ny tråd med permanent fas till skåpet.

2. Det Lampan och vägguttaget är internt ihopkopplade i skåpet. Om så är fallet går de högst troligt att koppla isär och komplettera kopplingsplinten med en pol till eller ersätta den med en större. Även i detta fall behövs givetvis en tråd med permanent fas in i skåpet. Kalla det för att bygga om skåpet om du vill, men det är mycket snabbt och enkelt gjort. Jag har själv hjälpt en kompis med detta en gång.
 
Det funkar ju bra för att köra hårtorken.

Jag skulle inte säga att man behöver bygga om skåpet, man kopplar helt enkelt om det lite för att det ska passa ihop med eldragningen i huset.
 
tommib
Jag är benägen att hålla med TS om att det är märkligt att detta fortfarande verkar vara standard. Tror badrumstillverkarna och elektrikerna att man inte har eltanborstar/rakapparater som behöver laddas? När det nu finns en sån omfattande standard som det ändå finns kunde väl den säga att fyra trådar är standard till ett badrumsskåp. Då kan man låta bli att använda direktfasen om man vill.
 
Vad kan det tänkas kosta att ta hit en elektriker som får dra in en tråd extra till de två badrumsskåpen och koppla om dem?
 
tommib
Om det inte är rörstopp av någon anledning eller en väldigt konstig dragning så tar det inte mer än några minuter att få i en extra tråd. Att koppla om i badrumsskåpet kan vara krångligare, det beror på hur det är byggt och om det är limmat på väggen eller uppsatt på något annat sätt. Kan du plocka bort ditt badrumsskåp och se vad som kommer ut ur väggen? Röränden kan vara igensatt med silikon eller något annat, eller så har du bara en kabel som kommer ut.
Frågan är väldigt svår att svara på utan att veta mer om förutsättningarna. Det kan vara allt från 30 min till flera timmar arbetstid. Vad det kostar beror på elektrikerns timdebitering, som kan variera rejält. Materielkostnaden i detta fall torde vara minimal. FK kostar max några kronor per meter.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Om det inte uppstår några problem så räkna med 1 - 2h arbete, en hundring i material och kostnad för servicebil.

Troligen uppstår inga problem. Jag tycker att det jobbigaste momentet här är att plocka ner badrumsskåpet.
 
  • Gilla
drdave
  • Laddar…
Ibland löser skåpstillverkarna det genom en strömbrytare direkt på skåpet för belysningen och så har man konstantmatning fram.

Men det känns som en nödlösning, man vill ju liksom tända lampan borta vid dörren in i badrummet och alltid ha ström i uttaget. Så jag röstar för att dra om lite.

Dock tycker jag att eluttag i ett badrumsskåp funkar uselt, man har ju liksom en massa olika flaskor stående där som man röjer ner med sladden. Så om möjligt välj med uttag på utsidan.

Uttag i kommod med lådor är lite bättre.

Vet inte om det är tillåtet att helt enkelt ha vägguttag (i kaklet) vid handfatet.
 
Barnrikehuset skrev:
Uttag i kommod med lådor är lite bättre.
Jo, i badrummet har vi en kommod med lådor under och där finns ett eluttag som är fungerande hela tiden. Men det är obekvämt att ha laddgrejorna därnere när de passar bra uppe i spegelskåpet.
Jag har lite bilder sen badrummet renoverades så det går att ta reda på hur röret är draget till badrumsskåpet i alla fall. Man behöver väl veta var andra änden finns nånstans antar jag.
 
Bo Berglund skrev:
Jag har lite bilder sen badrummet renoverades så det går att ta reda på hur röret är draget till badrumsskåpet i alla fall. Man behöver väl veta var andra änden finns nånstans antar jag.
Högst troligt är andra änden av röret vid strömbrytaren som du tänder lampan med. Det kan dock finnas en kopplingsdosa på vägen.
 
Man ska givetvis ha ström framdraget till både kommod och badrumsskåp. Jag har enbart kommod plus spegel men drog fram ström till spegeln ändå, man vet ju aldrig om man vill byta ut den mot ett skåp.

Att dra fram några meter FK och koppla in den är en ganska liten och enkel del av jobbet här. Totala arbetsgången borde vara ungefär följande.

1) Skruva ner badrumsskåpet
2) Ta reda på hur kanalisationen går, från strömbrytaren till rörutloppet bakom spegeln. Kan innebär demontering av eluttag, taklampa etc.
3) Peta in en dragfjäder och dra in några meter FK-kabel, och koppla in denna på lämpligt ställe (t.ex. bakom ett eluttag eller vid strömbrytaren)
4) Justera badrumsskåpet så att fasledaren kan kopplas in.
5) Återmontera badrumsskåpet och fästa in elen.
 
Får till veckan ringa elektrikern som var med och renoverade badrummet och höra hur mycket han skall ha för ett sånt jobb.
Det är nog enkelt att fixa för en yrkesman...
 
Har snackat med honom nu. Han sa att han har detta problem hos rätt många kunder.
Ibland går det inte att fixa när skåpen är internkopplade så att han inte kommer åt uttaget på rätt sätt och han vill inte bygga om skåpet internt.
Om det är ett skåp som funkar att koppla rätt så skulle det bli c:a 1200 SEK i så fall.
Det skåp vi har i det nyfixade badrummet (från Vedum) har en strömbrytare på undersidan och den släcker ljuset i skåpet om det lyser.
Ett geni på Vedum tyckte att det var en bra lösning, dvs att på natten komma in i det mörka badrummet och slå på strömbrytaren vid dörren utan att få ljust och sedan treva sig fram över golvet i mörkret och leta rätt på skåpets lilla strömbrytare för att få på ljuset....
Märklig lösning när han kom på problemet....
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.