Hej!
Hur rädd bör jag vara för direktel för uppvärmning?
Kikade på ett enplanshus med källare idag där det är direktverkande eluppvärmning.
En luftvärmepump finns på entreplan.
Kan det kanske vara en bra ide med luftvärmepump även i källaren?
 
Beror förstås på hur stor källaren är, var i landet du bor och vad källaren innehåller...
 
Källare med inredd gillestuga och likaså hobbyrum. Rätt stora rum ska tilläggas.
 
Titta på nuvarande energiförbrukning för att avgöra om du skall bli rädd eller inte. Det kanske är poäng med en luftvärmepump i källaren, men det är svårt att säga utan att veta något om energiförbrukningen. Är det mycket hög energiförbrukning kan det på sikt löna sig att installera vattenburet system och något bättre än direktel. Å andra sidan kan det då löna sig ännu bättre att leta efter ett hus med lägre energiförbrukning.

Men som sagt. Titta på driftkostnaden och inte uppvärmningssättet för att avgöra om du skall bli rädd.
 
Mitt parhus i mellansverige på 140m2 har en förbrukning på 14-17.000kWh dom senaste åren, och det är uppvärmning med elradiatorer och luftvärmepump, hushållsel och varmvattenberedning med el. Personligen tycker jag inte det är särskilt dyrt. Min uppvärmning hade såklart blivit billigare med en bergvärmepump eller liknande, kanske 400:- billigare i månaden ?

Om du för övrigt trivs med boendet så tycker jag att man skall ställa sig realistiskt till den faktiska uppvärmningskostnaden, inte vilken teknik som värmer upp boendet.

En fördel med direktel är ju att det är så nära underhållsfritt man kan komma i jämförelse med andra uppvärmningstekniker. Vad är din fritid värd i timmen? Hur många timmars vedklyvning vill du lägga på din fritid per år? Hur många kronor tycker du det är värt att slippa den hanteringen? Det finns många variabler. :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Seglarvännen och 1 till
  • Laddar…
Hur stort är huset inkl källaren? Lägg gärna ut länk till annonsen. Om det är relativt nytt o/e välisolerat med bra fönster kan det vara minst lika bra som något annat.
 
  • Gilla
Bamse79
  • Laddar…
Nämen hej på dig Sandvikar'n. Sandvikar'n här :)
 
  • Gilla
Bamse79
  • Laddar…
Tjenare! :D
 
Det finns en energideklaration i annonsen. För att vara ett så stort hus är energiförbrukningen inte så mycket att vara rädd för. Tvärt om har huset med sina nuvarande ägare haft en för sin ålder ganska låg energiförbrukning. Det är inte säkert att du kommer att få samma förbrukning, men det är en indikation.

http://pics.objektdata.se/_media_/2091/SFD83E160977E7448DC8A02CFD19EA46CF5.pdf
 
  • Gilla
Bamse79
  • Laddar…
Kanske inte den bästa placeringen av LLVP (i hallen, dålig spridning). Kostnad för el inte onormalt hög, men kanske vore en ide att sätta in även en fläkt i källaren om den skall användas mycket och ev flytta den bef, eller köpa allt nytt som paket med två innerdelar.
 
En radonkoll kan ju vara på sin plats, har bekanta i området som hade rejäla radonvärden.
 
Å fasen. Vad har det fått för värden? Är det markradon eller blåbetong?
 
Markradon. Man behöver tydligen inte bo på en rullstensås för att det skall finnas radon i backen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.