Någon som har erfarenhet av tilläggsisolering av ådalshus? Mitt hus är byggt på 70 talet och samtliga väggar verkar vara uppbyggda på samma sätt, dvs man har limmat ihop plywood skivor i ett elementsystem. Jag är inte säker men det verkar också som att det saknas ångspärr på insidan. (Det finns dock på övervåningen. Då husen kom med oinredd övervåning och byggfirman som gjorde övervåningen har lagt åldersbeständiga plast på insidan av väggar och tak.

Det jag undrar över ifall det är nån risk att tilläggsisolera med 50 mm fasadskiva. Har kollat på isover fasadskiva 32 eller rockwool västkustskiva. Nån som är att föredra. Något jag bör tänka på eller kanske helt undvika.
 
Hur tjock isolering finns i väggarna idag? Och hur tänkte du bygga, vilken konstruktion och panel?
 
Ytterväggarna är ca 15 cm tjocka så kanske 12 cm isolering plus plywood skiva på båda sidor. Tillägsisoleringen som jag kollat på är fasadskivor som är styva så slipper regla ut. Man slår in några plastpluggar som man fäster spikläkten i. Gamla panel river jag bort innan och lägger på ny Liggande panel (idag är det en salig blandning av lockpanel och fjällpanel)
 
Känns futtigt med bara 50mm ytterligare. Vet att det kostar att gå upp i tjocklek eller lägga två lager omlott, men du har ju nästan ett tält idag så... :(
 
Problemet som jag kommer stöta på om jag lägger på mer är taket, det är inte jätte mycket överhäng (om det nu är så det heter)

Men på nått sätt har dom ändå lyckats för men våran luft/vatten värmepump som vi installerade förra sommaren så har vi en beräknad årsförbrukning på 16000 kWh och då bor jag i Västernorrland. Det skall tilläggas att första 6 månaderna var pumpen felinställd så den producerade alldeles för varmt varmvatten till ingen nytta
 
Ajdå, ja det ställer ofta till det med takutsprånget. 50mm gör skillnad men är inte optimalt.
 
Men bör jag vara orolig för att det skall bli mögeltillväxt i den gamla isoleringen då vi saknar ångspärr, har läst om att man skall vara lite försiktig med sånt
 
Jag bor i ett ådalhus och där står det att det är diffusions spärr innanför lamällträskivan
 
Ådalshus hade 12 ? mm plywood på in och utsida, limmade reglar av 24 mm plywood samt hel isolering med poluretanskum. Plywooden är i princip helt tät. Poluretanskum är tät, difftät om jag inte minns fel. Yttertakselementen hade som jag minns12 mm spånskiva inv isolering samt 9 mm plywood utvändigt. Tror inte det är problem med tilläggsisolering. Kolla konstruktionen mot ritningar på byggnadsnämnden. (Jag har jobbat där och var med från början).
 
Ni som bor i Ådalshus, vilken modell har ni?
Jag bor i en C105-4 och letar konstruktionsritningar för att veta vilka väggar som är bärande?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.