Hej, första inlägget här blev inte så kul.

Var nyss skyfall här och då började det droppa in vatten vid ett fönster. Vad jag kan se så har vattnet runnit längs fasaden (1,5-plan och gavelsida) och in mellan droppblecket och fasaden i en liten springa, droppblecket är spikat i panelen och det är bara lockläkten som går på utsidan om blecket. Vad jag förstår så ska blecket fästas under panelen, så detta är vad jag förstår felaktigt monterat.

Huset är nyligen köpt och då anlitade vi en besiktningsman sen är huset så klart försäkrat. Ingen anmärkning på detta från besiktningsmannen. Frågan är vad gör man nu, ska man prata med försäkringsbolaget, besiktningsmannen eller ska man täta skiten men någon fog tills nästa sommar då vi ändå ska byta fasaden? Dvs är det värt att börja bråka om detta, har man något att vinna?

PS. Har ringt och anmält skadan till jouren hos försäkringsbolaget iaf.
 
Välkommen!

Först bör du ju undersöka hur mycket vatten som har kommit in och vart det tagit vägen och så täta temporärt i alla fall.
Blecket ska sitta bakom fodret/panelen, ja.
 
Det låter ju som något bes. mannen borde reagerat på. Dolt fel, dvs. att säljaren skulle vara ansvarig låter långsökt.

Hör med ditt förs. bolag, ofta ingår inte skydd för utifrån kommande vatten, men där skiljer det lite mellan bolagen.
 
Det är ju ett rätt solklart fel att anmärka på för en besiktningsman! Du borde kunna gå på honom (utnyttja hans ansvarsförsäkring).

Du kan fixa det temporärt genom att dra på lite fog (tec7 kör jag med) vid skarven mellan panel och bleck.

På sikt behöver det ju fixas ordentligt genom att lossa på panelen ovan fönster och sätta ny plåt under panelen. Det kan ju vara rätt mycket jobb om det handlar om alla fönster!
 
Tack för svar, ja jag tycker också det är något besiktningsmannen borde anmärkt på, ska ringa både honom och försäkringsbolaget i morgon och höra vad dom säger. Sen ska jag noga lossa fodret ovan fönstret och se om det syns någon omfattning på det hela.

Nu när jag lugnat ner mig lite tror jag inte det är så farligt, tätar man det där så bör det torka upp och sen byts fasaden till våren så då får man göra det ordentligt, dock stör det mig att besiktningsmannen ej påtalat detta, betalade ändå några tusen för att få sådan information.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Hej! det låter lite skumt. Sitter överblecket monterat utanpå underbrädorna på fasaden?
 
Barnrikehuset skrev:
Hej! det låter lite skumt. Sitter överblecket monterat utanpå underbrädorna på fasaden?
Japp.


20150828_171721.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




20150828_172224.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




20150828_180412.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu borde man klara vintern sen blir det ny fasad och bleck monterade under den. :)
 
Ah, ok. Läste inte ordentligt, tänkte att det var ett nytt hus och då hade dom gjort bort sig. Hur ser det ut i hörnen av blecken?
 
Hemmakatten
Panelen ser ju gaska risig ut vilket ni borde uppmärksammat när ni köpt huset. En träpanel krymper genom åren och kan då läcka in vid hällande regn. Inget större problem utan bara täta.
 
O
Hemmakatten skrev:
Panelen ser ju gaska risig ut vilket ni borde uppmärksammat när ni köpt huset. En träpanel krymper genom åren och kan då läcka in vid hällande regn. Inget större problem utan bara täta.
De verkar ha upptäckt det.. Eftersom de har planerat in ett fasadbyte....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.