Vi bygger ut och kommer lägga nytt golv över hela ytan, utbyggnad plus "gamla" delen. Totalt är det ca 40kvm golv att läggas.

Helst vill vi ha samma golv över hela ytan utan avbrott, matrum, kök och vardagsrum flyter ihop i en enhet. Men kan vi det om bara utbyggnaden på 15kvm har vattenburen värme i golvet?
Tänker på hur trä rör på sig då det uppenbart kommer vara en skillnad när allt är klart

Själv är jag inne på bambu, har för mig dessutom det påverkas mindre av värmeskillnader men kanske har fel? Tips mottages tacksamt, även var jag kan köpa

Japp vi kanske i slutändan väljer lägga värmegolv under resten också, beror förstås även på hur mycket extra det skulle bli i så fall.
 
Vore det inte enklare och bättre med element istf golvvärme då?

Även om ni väljer "Bambugolv" så är det ju bara topplagret som är bambu. Resten är väl spån el gran el fur?
Vilket i så fall knappast gör det golvet lämpligare än ngt annat.
 
Det vore nog enklast utifrån läggning av bra golv, men vi bestämde oss för värmegolv var det vi ville satsa denna gång.

Funderade på element, även en kamin var med i planeringen från början. I slutändan då vi kommer ha höga, >2m, fönster så skulle element för oss blockera framtida användnig av en annan vägg.
Varmt golv ger också vad jag förstått behagligaste värmen, den biten ser vi fram emot.

Hört det går att få tag i massiva bambugolv från bla USA till bra pris, men har inte en aning om de funkar med golvvärme.

Som jag tänkt, förutom att jag länge velat prova bambugolv, är att då bambu är hårt påverkas det mindre av värmeväxlingar än den mjukare eken -men jag kanske har helt fel på den punkten
 
Redigerat:
Jag hade lagt ett elektriskt värmegolv med låg effekt på den gamla delen, det finns millimetertunn folie man kan använda. Det är inte särskilt dyrt, och då får man liknande känsla över hela golvet. Eftersom man kör med låg effekt och i övrigt värmer med den vattenburna värmen så blir det inte större kostnader för elen heller.
 
Ok. Det köper jag.
Känner mig dock tveksam till om partiell golvvärme och helt golv är en vettig kombo att pröva, (massiv bambu el ej), så pelpets förslag ovan verkar väl som en vettig kompromiss.
 
Jo det är nog sant, tack för hjälpen Oldboy och pelpet!

Något tips om var jag kan hitta denna millimetertunna värmefolie?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.