Jag ska söka bygglov för en inglasad altan som jag tänkt bygga, detaljplanen för mitt område säger max 150kvm och jag har idag 126, altanen kommer hamna på ca 20-23 så det ska ju fungera ganska precis kan man tycka.. MEN, jag hade även tänkt bygga en öppen trall som ansluter direkt mot inglasningen, denna kommer att hamna ca 50cm från backen och blir runt 20kvm, närmsta granne är 8m. Så min fråga är alltså då ifall trallen ansens vara "bygglovsbefriad" och jag behöver inte bry mig om att ansöka för detta, eller kommer det skapa ett problem?

Mvh
 
Trallen är bygglovsbefriad om den är under 1 meter från marknivån.
 
Är det från golvplanet på trallen till marknivån som max får vara 1m då eller räknas även ett eventuellt räcke med?
 
Räcke räknas ej.
 
Så jag bör inte behöva oroa mig ang trallen då? Måste den ändå vara med i mina bygglovshandlingar, låt säga att jag bygger till trallen i ett senare skede då min altan samt inglasning är avslutad..
 
Altlså det där med antal cm över mark med bygglov och så tycker jag verkar vara olika från kommun till kommun.
Någon som har en referens till där det står en fast siffra för hela riket? Ganska säker att det är en tolkningsfråga för kommunerna.

Ett räcke borde väl vara bygglovspliktigt om det är högre än 1,8m eller ligger längre från bostadshuset än 3,6m?

Det bästa tycker jag är att ringa och fråga bygglovshandläggarna i din kommun, då får du veta exakt hur dom brukar lösa saker i kommunen där det gäller, och få bra råd hur du kan göra och tänka i din bygglovsansökan.

Jag skulle gissa att trallen inte är bygglovspliktig. Men ring som sagt och kolla med kommunen, man har absolut inget att förlora på det.
 
Hemmakatten
huggan skrev:
Trallen är bygglovsbefriad om den är under 1 meter från marknivån.
Ditt inlägg är fel. Hur hög en altan får vara varierar från kommun till kommun. Jag har sett uppgifter från 0,5 m till 1,2m. Dessutom får altanen inte vara volymskapande, dvs. göra så att huset ser större eller annorlunda ut. Det bästa är alltid att kolla med kommunen först.
 
Hemmakatten skrev:
Ditt inlägg är fel. Hur hög en altan får vara varierar från kommun till kommun. Jag har sett uppgifter från 0,5 m till 1,2m. Dessutom får altanen inte vara volymskapande, dvs. göra så att huset ser större eller annorlunda ut. Det bästa är alltid att kolla med kommunen först.
Ja kommunen skriver olika däremot finns det fall i domstol som friar husägare som byggt mer än kommunen velat. Så det är inte kommunen som bestämmer hur som helst utan det är PBL som gäller i främsta led.
 
Hemmakatten
Och var i PBL hittar du stöd för ditt påstående om att det är 1,0 m som gäller?
 
Hemmakatten skrev:
Och var i PBL hittar du stöd för ditt påstående om att det är 1,0 m som gäller?
Var någonstans i mitt inlägg säger jag att det står i PBL undrar jag?


Trädäck/altaner kräver bygglov om den räknas som en tillbyggnad, alltså något som ökar byggnadens volym. Det är inte specificerat vilka storlekar, höjder och utföranden som avgör om det räknas som en tillbyggnad eller inte. Däremot har Regeringsrätten tagit beslut i några ärenden som gällde för trädäck/altaner, dessa domar ger en viss vägledning.

Så fortfarande, bygger man under 1 meter så är man safe.
 
Hemmakatten
Jag tänker inte gå inte fortsätta den här debatten men vill poängtera för den som tänker bygga en altan att ta kontakt med sin kommun innan.
 
  • Gilla
rolflidvall och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.