Återkopplar till denna tråden :) Har du bytt till isolerat lock och jämfört förbrukningen? :D
 
Riktigt fint, jag har funderingar på att göra nåt liknande men koppla den mot pelletspannan via värmeväxlare.
Cirkulationen ser kraftig ut blir det inte svårt att sitta på "sin" plats med den rotationen?
 
Zenon skrev:
Återkopplar till denna tråden :) Har du bytt till isolerat lock och jämfört förbrukningen? :D
+1, också nyfiken på detta.

Drar igång ett liknande bygge själv nu och kommer också att skippa kamin och enbart gå på elpatron.
 
Min pump köttar 9 kubik i timmen, inga problem alls att sitta på sin plats;P haha! Har nu isolerat min tunna med cellplast 50mm samt xps 50mm som lock. Efter flera dagar med 30 grader i skuggan så håller tunnan fortfarande 17 grader:D Så nog fan isolerar det, men är väl lättare att isolera kyla mot att isolera värme. Skall bli kul att jämföra uppvärmningstiden så fort det blir pissväder o runt 12 grader ute dagtid :) Återkommer med info då!
 
Strålande tråd, om än inte så nyuppdaterad.. :)

Hur har det gått på vintrarna med värmehållning och elförbrukning? Vad är egentligen att räkna med om man som jag vill bada i 39gradigt vatten var & varannan dag även om det är svinkallt ute - klarar en 3kwh'are det?

Och hur är skicket på en tunna i denna trevliga prisklass med alla tillbehör såsom pumpar och värmare efter ett par år på nacken?

Hoppas tråden får nytt liv såhär inför skitvädersäsongen! :rolleyes:
 
  • Gilla
vidamic
  • Laddar…
Jag har inte haft lika tur med mitt nästan identiska bygge (samma tunna fast från annan leverantör, med pahléns elvärmare). För min del är det kopplingarna och genomföringarna som jag haft problem med där både en koppling för jacuzzin och nu en koppling för utloppet helt enkelt har spruckit och måste bytas pga läckage. Kan vara måndagsexemplar jag fått, men det har gått lite troll i spabygget.

Du bor väl också på västkusten Nybliven, här blir det ju inte svinkallt ;)
Men just nu har jag min tunna vattenfylld och 42 graders temp och jag får köra pump+värmare som det är nu idag ca 40 minuter/dag för att hålla kvar tempen på 42 grader nu med lite regn och rusk. Ska mäta min egen mer senare i vinter om nu bara inte fler rör och genomföringar spricker :/
 
Trist när det går sönder!!
Vilken leverantör köpte du från då? Självklara viktig följdfrågan är ju även hur servicen varit när det väl gick sönder?

42 grader låter nästan väl varmt även för min smak, men gött att höra att det går! Hehe
Hur länge har du haft den? Med elvärmare är man ju lite orolig att bli ruinerad på vintern, även om det är som du säger att det sällan är svinkallt några längre perioder här i götet! :)
 
Nybliven skrev:
Trist när det går sönder!!
Vilken leverantör köpte du från då? Självklara viktig följdfrågan är ju även hur servicen varit när det väl gick sönder?

42 grader låter nästan väl varmt även för min smak, men gött att höra att det går! Hehe
Hur länge har du haft den? Med elvärmare är man ju lite orolig att bli ruinerad på vintern, även om det är som du säger att det sällan är svinkallt några längre perioder här i götet! :)
Har handlat vissa delar från ljtunnan och vissa från badtunna24, men det är lite svårt att hävda något när en genomföring spricker. Plast är ju plast, det kan ha varit jag som dragit åt för hårt, det kan ha varit en frostsprängning i vintras ifall det läckte lite eller vad som... jag har inte orkat bry mig utan har köpt nytt bara, någon hundralapp så inga pengar att prata om. Lite tröttsamt jobb att demontera och börja om. Hade jag gjort ett sådant här bygge igen så hade jag jagat prylar från USA och bestället alla genomföringar och även delar till sandfilter i rostfritt stål och med riktiga skruvkopplingar och tätningar.

42 är lite för varmt även för min del, det går inte att hoppa i rakt av utan man får sänka kroppsdel för kroppsdel och vänja sig. Samtidigt är det enormt skönt när man väl kommit ner hah...

Enligt specsen så ska elvärmaren köras 4x1 timme/dag och det kan inte gälla sommartid som sagt med tanke hur bra temp den håller nu, utan måste vara lite kallare tider. Jag ska bygga ett pumprum som är isolerat - och ventilerat - för jag märker att själva tunnan håller temperaturen rätt bra, men jag tappar lite på vägen till/från sandfilter. Jag kommer isolera samtliga slangar med vanlig glasfiber som jag tejpar runt osv, allt för att få så sluten isolering som möjligt.

Mycket hänger väl på hur man vill bada, men det är gott nu att varje dag ha ett varmt bad redo sent på kvällen utan att behöva elda eller göra något, bara dra av locket och hoppa i.
 
Zenon skrev:
Tjo.
Kolla in min tråd: [länk]
Underbart forum också, man hittar massa nyttigt :) flytta över era diskussioner dit :)
Varför hänvisa till ett annat forum?
 
  • Gilla
llehs
  • Laddar…
För att det forumet är mycket bättre vad gällande trådens syfte så klart!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.