Hej
Fick ett nytt modem från Telia, ett technicolor, med inbyggt wifi och lan portar.
Innan hade jag det gamla zyxel modemet med bara lan, från det så hade jag en kabel genom hela huset till en netgear wndr 3700 v2 och anslut allt till den via wifi.

Idag med det nya så har jag kass uppkoppling på wifi och det är nog pga av att modemet står så långt bort, men det är där första jacket är...

Enl telia support så kan de brygga technicolor modemet så att jag kan använda min netgears wifi istället, kabel mellan dom då såklart. Då funkar det ju som förut och det var helt ok förutom att det var lite dålig täckning där technicolor modemet står nu ☺

Är det en bra lösning?
Eller kan jag använda nätverkskabeln från technicolor till netgear och får 2 wifi nät?

Kan ju även kapa nätverkskabeln i rummet med första jacket och använda den kabeln till att flytta jacket till där netgear står nu och flytta dit technicolor.

Hoppas ni fattar hur jag menar ☺
 
J
Alla tre lösningarna fungerar. en springande punkt för om du ska låta dem brygga Technicolor är ifall du vill köra digital-tv. Då får du en dedikerad port i den bryggade burken, plus en dedikerad port du kopplar till wan-porten på din Netgear, istället för som nu när det ligger blandat. Du behöver alltså då en separat kabel fram till tv-boxen. Har du inte behov av mer än 100 Mbit så kan du lösa detta med en kabeldelare i varje ände iofs. annars fungerar alla lösningarna rent tekniskt. Dubbla wifi fungerar men är ofta meckigt att få att flyta på bra vid byten mellan de olika wifin:a, och man får då välja på om man ska köra med två lika wifi-ssid, eller två olika, vilka båda lösningarna har fördelar respektive nackdelar med. Jag hade nog bryggat Telia-routern och kört med en egen router i ditt läge, eller om jag behövt tv istället behållit routerfunkltionen i Technicolorn och använt Netgearen som en accesspunkt, med ett unikt wifi, och med dhcp avstängt alltså.

Allt hänger alltså på vilka behov du har, och om du flyttar runt ofta med plattor, mobiler etc. Hemma vet jag att fru och barn klagar på att de måste koppla ur och i wifi på sina Iphones när de gick runt samtidigt som de surfade eller så, medan min Samsung fixade byten smidigt, men då körde jag 2 olika wifi. Slutade med att jag skrotade accesspunkten och skaffade en starkare router centralt (Fick prova Comhems nya 500 Mbit-router gratis i ett halvår som betatestare)
 
Redigerat:
Nej jag har en annan tv lösning :)

Meckigt vill jag inte ha det... och familjen kommer bli tokig om dom ska hålla på att byta å greja.

Får nog bli att brygga då.
Då kommer technicolor att funka som zyxel modemet gjorde förut?
Och nätverkskabeln ska i wan på netgear?
 
J
Exakt. Precis som ett modem. Jajemen, in i wanporten.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Tack ringer direkt :)
 
nu funkar det bra igen, tack
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.