Hej,

Vore tacksam om någon ville svara på vad det finns för fördelar resp nackdelar att bygga med lättbetong (typ celcon) eller leca (platta på mark med leca-isolering, samt ytterväggar med 400 mm maxit DSM byggblock).
Taket blir trätakstolar med cellulosa lösullsisolering.
/Sara
 
Fördelar med att bygga i lättbetong är ganska uppenbara, oavsett vilket märke du väljer Celcon, Ytong eller Aeroc.

- Du behöver inte isolera ytterväggar.
Ytong av densitet 350kg/m[sup]3[/sup] har [ch955] = 0,095W/mK
Maxit DSM av densitet 600kg/m[sup]3[/sup] uppger [ch955] = 0,2W/mK
Översatt till U-värde för 40cm tjocka block blir det 0,24W/m[sup]2[/sup]K resp. 0,5W/m[sup]2[/sup]K.

- Lättbetongblock kan och bör limmas ihop. I alla fall de av märket Ytong tillverkas med tolerans +/- 1mm. Det praktiskt taget eliminerar alla köldbryggor. Hittills har jag inte sett några leca-produkter som kan limmas, mycket pga den grova ytan. Å andra sidan bör inte inbyggda köldbryggor i en DSM-vägg vara något större problem eftersom den ändå måste isoleras utvändigt.

- DSM-blocken är tyngre än lättbetongblock, vilket kan slita hårt på ryggen. Jag förutsätter att Maxit inte tillverkar dem i andra densiteter än just 600kg/m[sup]3[/sup] som anges i produktspecen. Bjuder Maxit på minikranen på sidan 2 så spelar blockens massa självfallet mindre roll.  :D
 
Tack för ditt svar!

Jag trodde inte man behövde ytterligare isolering utanpå maxits 400 dsmblock?
Sara
 
Jag räknade fram U-värdet 0,5 W/m[sup]2[/sup]K enligt det [ch955]-värde (0,2 W/m K) som anges i produktspecen på sidan 3. För homogent material blir det [ch955] dividerat med blockens tjocklet. Det är ett teoretiskt U-värde som stämmer ifall väggen är perfekt och fri från köldbryggor.
Hur Maxit.se kan ha mage att skriva om "god energiplanering" är bortom min föreställningsvärld. Jag citerar:

"Som stommaterial valdes massiva LECA murblock med en tjocklek på 40 cm och med puts på ut- och insida. Denna "tunga" vägg har ett u-värde på 0,45, vilket egentligen är otillräckligt enligt våra normer. Men med materialets goda värmekapacitet och kompensationsisolering i andra byggdelar kunde man räkna hem det genomsnittliga u-värdet."

Vi får väl lita på att ut- och invändig puts sänker U-värdet något (0,45W/m[sup]2[/sup]K mot 0,5W/m[sup]2[/sup]K). Jag skulle definitivt valt att isolera, trots argument om värmelagringsförmåga osv. Men då blir ytterväggen minst 50cm tjock, och det är kanske inte så estetiskt tilltalande.
 
Tack igen!

Det verkar finnas anledning att fundera på lättbetong. Tänkte ta in en offert från Örementhus samt från olika byggfirmor. Jag som fått höra att leca skulle vara så mycket bättre men samtidigt har jag då frågat mig varför de flesta stenhusföretag bygger med lättbetong. En ny värld detta!
Sara
 
Hur man än vrider och vänder på detta som det gjorts i många trådar på detta forum (vilket jag uppskattar) så verkar det som om man inte kommer ifrån isolering för stenhus på våra breddgrader.

Skall man ha isolering i ett stenhus blir det en "väggmacka" med minst två ingående material. För att ytterligare komplicera det hela så skall inte isoleringen vara mot innerutrymmen, då spolierar man värmetrögheten. Eftersom man ofta vill ha putsad fasad på sitt stenhus så passar det inte heller riktigt bra att ha isoleringen längst ut (även om det  finns metoder för att putsa på exempelvis cellplast). Resultatet blir två material i tre skikt: (lätt)Betong-Cellplast-(lätt)Betong.

Vad finns det för potentiella risker med de tre skikten och de två materialens samverkan? För det kan väl inte bara vara fördelar?

Finns det någon som har gjort en jämförelse kostnadsmässigt (pris per kvm vägg) på de olika lösningarna med isolerblock, prefab-väggar etc.?
 
Extra isolering behövs inte på lättbetonghus. Väljer du 365mm el likn klarar du dig bra utan.... Skönt med homogena väggar !
 
Detta blir ett kort inlägg... U[sub]p[/sub] för maxit DSM är 0,33W/m[sup]2[/sup]K
Jag skall försöka komma tillbaka med mer pinnar tilldenna brasa, men det finns en gammal tråd om maxit DSM som ni kan läsa under tiden.
Det finns inget bruk...och inga köldbryggor - om man inte räknar hela väggen som en köldbrygga - och man behöver ingen isolering!!!
 
funkisen skrev:
Finns det någon som har gjort en jämförelse kostnadsmässigt (pris per kvm vägg) på de olika lösningarna med isolerblock, prefab-väggar etc.?
Lättklinkerbetong AB levererar en vägg som verkar intressant. Tillverkas med lättklinkerbetong med cellplast som isolering. Huvuddelen av betongen ligger på insidan för god värmelagringsförmåga. 30 cm vägg har U-värde på 0,23. Någon som har erfarenhet av denna leverantör?

Några fördelar med lättbetong istället för lättklinkerbetong i färdiga element? Vilka leverantörer finns det som gör element med lättbetong? Prisskillnader?
 
Ett U[sub]p[/sub] på 0.33 är för dåligt. Då måste man kunna räkna med full utväxling av energibesparingen som uppkommer genom husets värmetröghet. Detta går inte i alla projekt.

I mitt fall till exempel har jag ingen lust att lägga stora fönster i söder eftersom jag har utsiktsläge mot öster. Detta innebär att knappt någon instrålning är att räkna med mitt i vintern när energibehovet är som störst. Det är ju tyvärr ingen magisk mekanism som gör att tunga oisolerade stenväggar blir varmare än välisolerade väggar.

Sen finns det ju som sagt andra fördelar med stenhus och jag har redan bestämt att det är sten som gäller för mig. Men någon form av isolering måste till i mitt fall och det är tråkigt men lika fullt ett faktum. :(

Rätta mig gärna om jag har fel i mina påståenden, ingen skulle bli gladare än jag!  ;D

Något jag faktiskt har övervägt är att chansa på DSM Maxit (byggsättet verkar fantastiskt) och inte putsa fasaden första året. Under detta år skulle man kunna monitorera energiförbrukningen och mäta energiutstrålningen från huset. Blir energiförbrukningen okej så är det bara att putsa på fasaden (då blir det ännu bättre) och se glad ut. Blir energiförbrukningen för hög så får man bita i det sura och köra ett putssystem med cellplast under. Det blir både dyrare och ökar risken för framtida problem. Dessutom blir väggarna en halvmeter tjocka och det vet jag inte heller om jag är speciellt förtjust i. Faktum är att rent estetiskt är jag inte odelat positiv till 400mm Maxit väggar heller, det ser nästan lite klumpigt ut, i alla fall i mina 3D modeller av huset.
 
Bara för att krångla till det lite, har du kollat på träullit. Hyvelspån blandat med
cement. Ger enligt leverantören bra värmetröghet och ett bra U-värde.
Dessutom slipper du en "väggmacka".
 
LyckeK skrev:
Detta blir ett kort inlägg... U[sub]p[/sub] för maxit DSM är 0,33W/m[sup]2[/sup]K
0,33W/m[sup]2[/sup]K, säger du... Maxit själva säger att något U-värde har de inte hunnit ta fram ännu. Märkligt med tanke på att de redovisar U-värden för andra block. På sin sajt skriver Maxit om "Energiplanering för småhusägare" så här:

"Som stommaterial valdes massiva LECA murblock med en tjocklek på 40 cm och med puts på ut- och insida. Denna "tunga" vägg har ett u-värde på 0,45, vilket egentligen är otillräckligt enligt våra normer. Men med materialets goda värmekapacitet och kompensationsisolering i andra byggdelar kunde man räkna hem det genomsnittliga u-värdet."

Jaja, lättbetong har liknande specifik värmekapacitet som leca, dvs förmåga att lagra värme, och för övrigt blir medelsvensson måttligt imponerad av att endast med "kompensationsisolering i andra byggdelar" kunna "räkna hem" U-värdet. Lättbetong är bra på att lagra värme och på att isolera. Det är inte leca.

LyckeK skrev:
Jag skall försöka komma tillbaka med mer pinnar tilldenna brasa, men det finns en gammal tråd om maxit DSM som ni kan läsa under tiden. Det finns inget bruk...och inga köldbryggor - om man inte räknar hela väggen som en köldbrygga - och man behöver ingen isolering!!!
Så här står det på sidan 4 i broschyren "maxit DSM block - Arbetsanvisning":

"Sponten i ovanförliggande block går ej helt ner i noten i underliggande block utan kvar blir ett installationsutrymme 25x100 mm som löper längsgående mitt i väggen."

Låter onekligen som en köldbrygga. Dessa kanaler går längs alla väggar, i varje skift. Se bilden på första sidan i broschyren. Sedan spelar det ingen större roll att man täpper till alla kanaländar med puts, eftersom det ändå kommer att "fattas" material i kanalerna. Istället för 40cm tjocka block hela vägen, blir den egentliga godstockleken 30cm, pga 25x100 mm kanaler i varje skift - Durkslagseffekten.
 
Nu tar du allt i lite grand! Inte blir effekten så stor av köldbryggan.
Jodå, helt klart, isoleringen är mindre där noten finns.

Inte för att jag tycker att lecablock är överlägsna lättbtgblock, känner mig ganska neutral i detta. De har helt enkelt olika egenskaper i vissa avseenden. En del föredrar det ena och andra det andra.

Har själv ett lättbtghus!
 
Åter ett kort svar till isolde, det är luft som isolerar, så luft kan aldrig vara en köldbrygga (möjligen en otäthet). Köldbryggor är delar med sämre isolervärde än väggen har i övrigt... t.ex. karmvirke i ett fönster...
Men jag påstår inte att leca isolerar bättre än lättbetong...
Det objekt man hänvisar till var murade 400 block med högre densitet, därför det högre U[sub]p[/sub]-värdet. Men som referens duger det...
 
anaitis skrev:
Nu tar du allt i lite grand! Inte blir effekten så stor av köldbryggan.
Jodå, helt klart, isoleringen är mindre där noten finns.
Som jämförelse - Leca Isoblock 290mm (100+90+100mm, med cellplast i).
- U = 0,31 W/m[sup]2[/sup]K för "Isoblock uppmurade med vanligt bruk och ofylld luftspalt."
- U = 0,24 W/m[sup]2[/sup]K för "Isoblock uppmurade med vanligt bruk och isolerad luftspalt. Isoleringen utförs lämpligen med mineralullsremsa."

Rätt stor skillnad. Nu vet jag inte om luftspalten i Isoblocken är mindre eller större än i DSM-blocken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.