Vad skall man måla huset med för slags färg? Faluröd har jag lite dåliga erfarenheter av för den färgar av sig om man går emot den, det gillar jag inte direkt. Vad för slags färg är bäst? Mest ekonomiskt? Lättast att måla med? Håller längst? ???
 
fia_mstd skrev:
Vad skall man måla huset med för slags färg? Faluröd har jag lite dåliga erfarenheter av för den färgar av sig om man går emot den, det gillar jag inte direkt. Vad för slags färg är bäst? Mest ekonomiskt? Lättast att måla med? Håller längst? ???
Var det nån hemkokt variant eller?
En falu rödfärg ska inte färga av sig, de nya varianterna har en skvätt linolja i för att binda bättre.
Börjar den färga av sig är det dags att måla om för länge sen.

Annars kan jag väl säga att Falun är underbart lättmålad och lättOMmålad, miljövänlig och billig. Bor man i ett område där det kan tänkas passa med nån slamfärgskulör är den klart att rekommendera.
 
KarlXII skrev:
Var det nån hemkokt variant eller?
En falu rödfärg ska inte färga av sig, de nya varianterna har en skvätt linolja i för att binda bättre.
Börjar den färga av sig är det dags att måla om för länge sen.

Annars kan jag väl säga att Falun är underbart lättmålad och lättOMmålad, miljövänlig och billig. Bor man i ett område där det kan tänkas passa med nån slamfärgskulör är den klart att rekommendera.
Nja det var på mitt gamla landställe alltså... Det var ofta nr jagvar där som barn som man blev röd om man gick emot huset. Du menar att det hänt nåt på 20 år även på färgfronten? :surprised: ;)

Nu är det mest ganska ljusa hus; vita, gula och grå samt nåt enstaka grönt dit vi ska flytta... Men vill man måla rött så funkar det säkert det med...

Kanska ska revidera min uppfattning alltså? :D Nåja, är ju inte sämre än jag kan göra det så... ;)

 
jureit skrev:
Visst kan den fälla lite och jag vet att det är den tiden på året nu som man går och stryker sig utefter väggarna men det ser jag som väldigt liten del i sammanhanget.
Nähä nä, å vem sköter tvättmaskinen då rå? ;) ;D
 
Gillar slamfärger och speciellt falu rödfärg eftersom vi målat vårt hus i just...falu rödfärg. ;) Är dock lite rädd för att det anses för vanligt och därmed i praktiken blir värdesänkande. Vi har dock inget typhus och avsaknaden av vita knutar kanske väger upp det i slutändan. Fast någonstans i mig finns den där gnagande känslan att det kanske skulle vara värt mer om vi slammat i någon annan färg. Voj voj, voj...alltid är det något.


mvh
David

 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.