Har fullt av spindlar runt huset, mest under altanen och vill få väck dem! De lägger sitt spindelnät runt fönsterna, altanräcket.. ja överallt. Jag har haft upp trallen och ser att det är enbart jord under och gissningsvis är det rätt fuktigt och mysigt där under för spindlarna. Vad kan jag göra för att få väck dem? Gräva bort jord 40cm ned och lägga grus? eller räcker det med att lägga frigolit eller annat material direkt på jorden mellan reglarna?

De spindlar det är flest av är Lockespindlar, "långben".
 
Just i år har jag en känsla av att det är ovanligt mycket spindlar, så här i "spindelperioden". Jag har sett fler lockespindlar än tidigare och vi har haft klart fler större husspindel i källaren än tidigare år. Kanske beror det på att vi ha haft en ovanligt fuktig/blöt sommar?

Som jag har förstått det är det svårt att bekämpa spindlar, de är helt enkelt för motståndskraftiga, så det gäller att ändra miljön så de inte trivs. Du är därför inne på rätt spår; ju torrare desto sämre trivs spindlarna. Grus tror jag är en bra idé eftersom du då får ett lager som ventileras, men spindlarna kan ju bo i gruset också. Hur är det med luftväxlingen nu under altanen?

Att helt bli av med alla spindlar är nog omöjligt, och som det står överallt, spindlar är nyttodjur som käkar ändra oönskade insekter så man borde egentligen vara glad att man har dem. Det är dock lätt att säga för dem som gillar spindlar...vilket i alla fall inte jag gör! :rolleyes:
 
Ventileringen är rätt kass som det är just nu. Blir nog att ta bort brädorna på sidan av altanen så mer luft kommer in/ut. Vad bör vara lämplig mängd grus? kan 10cm räcka? Jag tänker mig alltså att jag gräver bort 10cm jord och fyller på med grus.
 
  • Gilla
NicklasR
  • Laddar…
Det är inget jag kan svara på, troligtvis ingen annan heller eftersom det är omöjligt att avgöra utan att vara på plats.

Hur länge har du haft huset?
 
KristinaRT
Lockespindlar spinner inga nät, de springer ikapp sina byten....
De spindlar som spinner nät bor precis bredvid näten eftersom de har en känseltråd till nätet så de vet om något fastnar. Har du mkt nät runt fönstren är det där du ska leta efter spindlarna. Ofta trivs de i små skrymslen och vrår, så ett alternativ är att plugga små håligheter med lämpligt material och göra dem hemlösa - de flyttar säkert om de inte har någonstans att dra sig undan.

Jaktspindlar som springer ikapp sina byten är värre att bli av med, men att göra det öppet och ogästvänligt är ett alternativ.
 
I
Läste att lockespindeln lägger ägg i fuktig sand. Torrt borde då vara ett lösenord. Kan möjligen kalkinblandning i sanden få dem att avstå lägga ägg där? Kutterspån med kalk var väl en rätt vanligt isolering förr, var inte det för att hålla insekter borta?
Vidare råder Anticimex att hålla rent. Tror de menar från äggkokonger, det var i alla fall rådet de gav till mig tidigare. Tycker det har lättat lite sen jag städat bort äggen man ser.
Beträffande kemikalier så tycker jag att det här är det ultimata.
IMG_0185.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Någon som vet var man kan köpa det? Jag hamstrade för 6 år sedan men nu är det snart slut. Jag handlade på Granngården, tror det förbjöds sen. Det är väl för bra, räcker med en liten puff på en spindel eller annan insekt, de dör direkt. Har provat en mängd andra märken, man måste ju tömma halva burken för att se nån effekt, man undrar vilket som är miljövänligast.
 
Ja, spindlar är svåra att bekämpa kemiskt, jag var osedvanligt otrevlig mot en stor spindel i garaget för ett tag sedan. Jag sprayade den med bromsrengöring flera gånger...men den magnifika varelsen fortsatte fly! Till slut fick jag snacka till den med träskon av ren barmhärtighet! I dagens samhälle där allt effektiv är förbjudet av miljöskäl blir vi mer och mer hänvisade till mekaniskt arbete för diverse saker som tidigare bara krävde lite kemikalier...:rolleyes:
 
I
Paxman skrev:
Ja, spindlar är svåra att bekämpa kemiskt, jag var osedvanligt otrevlig mot en stor spindel i garaget för ett tag sedan. Jag sprayade den med bromsrengöring flera gånger...men den magnifika varelsen fortsatte fly! Till slut fick jag snacka till den med träskon av ren barmhärtighet! I dagens samhälle där allt effektiv är förbjudet av miljöskäl blir vi mer och mer hänvisade till mekaniskt arbete för diverse saker som tidigare bara krävde lite kemikalier...:rolleyes:
Så är det nog.
Klart att jag smäller till dem om det är möjligt och om de inkräktar på mitt territorium, man är ju rädd om dropparna av den där dundermedicinen.
Saker som får mig att välja sprutan är tillgänglighet, jag vill inte ha en stor fläck på väggen och så ska de så klart häcka på ett för mig störande område.:)
 
Precis så resonerar jag också...det blir rejält geggigt om man mosar en större husspindel med en kropp på 15 mm mot tapeten! Jag försöker verkligen ändra mig, och tycka mindre illa om dem, men när de är så stora tycker jag att de är riktigt obehagliga. Jag är inte rädd för dem, men hela kroppen drar på något sätt ihop sig när jag ser dem. Det blir dock mer och mer sällan jag dödar dem, jag försöker fånga dem med ett glas och sticka in en pappskiva för att hålla dem där när jag vänder glaset. Sen bär jag ut den och kastar ut den i grannen häck! :p Sist jag gjorde det var det mycket stilla och tyst kväll...kan ni tänka er att jag hörde hur den prasslade iväg bland löven!! :eek: Då är det en ganska stor spindel!! :x
 
  • Gilla
Liralaraloppan
  • Laddar…
bara ägt huset i 2 månader än så länge. Blir att fräscha till altanen kanske nästa år, ska testa att lägga grus under och seo m det gör någon skillnad samt även fixa ett nytt altanräcke. Får hoppas att det löser "problemet" :)
 
Ah, då behöver du inte gripas av spindelpanik ännu...;) Som jag skrev tidigare tycker jag att det verkar vara ett spindelår i år, så nästa år kanske du inte alls kommer uppleva att de är för många. Spindlar finns överallt (jag har för mig att jag läst någonstans de har till och med hittat spindlar uppe i rymden, på ISS tror jag det var) så det måste man lära sig leva med, speciellt om man bor i eget hus.

Sitt lugn i båten ett tag och gör inte för stora insatser för att minska mängden spindlar ännu. Vissa år är det mer av en företeelse än andra, jag minns en sommar som det var extremt mycket blomflugor, alltså de små helikoptrarna som ser ut som getingar. Personligen tycker jag att de är supercoola så jag njöt hela sommaren att kunna titta närmare på dem. Nästa år var det normalt många igen.
 
Skaffa en spindelfångare. Just denna hade utgått men det måste ju finnas att köpa om man googlar lite.

spindelfangare.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Henriku skrev:
Har fullt av spindlar runt huset, mest under altanen och vill få väck dem! De lägger sitt spindelnät runt fönsterna, altanräcket.. ja överallt. Jag har haft upp trallen och ser att det är enbart jord under och gissningsvis är det rätt fuktigt och mysigt där under för spindlarna. Vad kan jag göra för att få väck dem? Gräva bort jord 40cm ned och lägga grus? eller räcker det med att lägga frigolit eller annat material direkt på jorden mellan reglarna?

De spindlar det är flest av är Lockespindlar, "långben".
Långben utomhus? :D
Alla problem är relativa...

Jag har spindelfobi och lever i ett gammalt hus med dessa monster som dyker upp i tid och otid. :(

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Såna har vi också i massor, det är de som kallas "större husspindel". Man förstår varför de fått tillägget "större"...:|
 
Vi har ett gäng också, det är tydligen parningstider nu. Själv stör jag mig inte, gillar att de äter flugor och myggor och annat elände...
 
  • Gilla
Turritops
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.