Har nu läst och googlat om hemlarm en hel del och har snöat in på Safehome/Redshield (som jag förstår är samma larm men under olika namn?)

Jag tänker att vid ingång till huset ger larmet en signal under vars tid man ska slå koden för att larma av(alt via app/tag) plus att vid ett ev inbrott så känner rörelsedeckare (eventuell glaskross?) av och sätter igång larmet, detta borde räcka för att få vilka tjuvar som helst att sätta benen på ryggen!!?

Mina krav är väl egentligen:
1. 868mhz (433 är tydligen lätta att störa ut)
2. Ingen månadskostnad (går det fortfarande att ansluta till Falk för 69kr/månaden så är det dock intressant, men hittar inget om det)
3. Vill väldigt gärna ha styrning/info via app
4. Vill gärna ha av/på via tag då vi har småbarn
5. Klarar husdjur under 10kg

Safehome klarar allt detta och detta under 2k (GSM uppringningsenheten är den dyraste komponenten med sina ca1200kr)

Tycker det är riktigt prisvärt även om jag läst att det kan kännas plastigt och svårt att konfigurera.
Annat larm i samma prisklass som uppfyller det jag vill ha?
 
Har lite Redshield erfarenhet :

Safehome är samma som Redshield som är samma som brittiska Fortress som är samma som... osv, standard kinesiskt larm som företag köper in med sin logga på och marknadsför, inget konstigt där.

* Kändes inte alls särskilt plastig, jag har testat rätt sunkiga larm och display, knappar och allmän byggkvalité är i övre skiktet av budgetkinalarm kategorin.

* Appen är rätt sunkig men att döma av mitt nuvarande larm inget man använder ofta förutom om man glömt larma innan man for till jobbet eller liknande, vilket inte sker särskilt ofta.

* Såvitt jag vet har den ingen tag läsare? Var ett tag sedan dock, då fanns det iaf bara fjärrkontroller.

* Snålgrisarna skickade inte med batteri till basenheten som fungerar som backup vid strömavbrott, känns som en rätt viktig funktion som bör fungera out-of-the-box utan att man ska behöva ha ett 9v batteri liggandes hemma.

* Inte alls krånglig att konfigurera, blir många siffror att knappa in då allt är zoner och koden ska knappas in hela tiden när man programmerar men ej komplicerat. Jag gillade systemet med zoner trots att mitt nuvarande ger betydligt mer info då man får döpa varje sensor så t.ex "Tvättstugan fönster sensor känner av rörelse" etc istället, men zoner kändes ändå helt ok.

* Dyrt med extra sensorer, detta gäller alla larm man köper i Sverige, jag får 2-3st extra till samma pris som man får en här, men då är det 1 månads frakt på det också.

Så... är du sugen på Redshield och kollat upp att PIR sensorerna är pet safe osv som du skriver ovan så ser jag inget direkt skäl att inte köra på.
 
Maximum Justice Attack skrev:
Har lite Redshield erfarenhet :

Safehome är samma som Redshield som är samma som brittiska Fortress som är samma som... osv, standard kinesiskt larm som företag köper in med sin logga på och marknadsför, inget konstigt där.

* Kändes inte alls särskilt plastig, jag har testat rätt sunkiga larm och display, knappar och allmän byggkvalité är i övre skiktet av budgetkinalarm kategorin.

* Appen är rätt sunkig men att döma av mitt nuvarande larm inget man använder ofta förutom om man glömt larma innan man for till jobbet eller liknande, vilket inte sker särskilt ofta.

* Såvitt jag vet har den ingen tag läsare? Var ett tag sedan dock, då fanns det iaf bara fjärrkontroller.

* Snålgrisarna skickade inte med batteri till basenheten som fungerar som backup vid strömavbrott, känns som en rätt viktig funktion som bör fungera out-of-the-box utan att man ska behöva ha ett 9v batteri liggandes hemma.

* Inte alls krånglig att konfigurera, blir många siffror att knappa in då allt är zoner och koden ska knappas in hela tiden när man programmerar men ej komplicerat. Jag gillade systemet med zoner trots att mitt nuvarande ger betydligt mer info då man får döpa varje sensor så t.ex "Tvättstugan fönster sensor känner av rörelse" etc istället, men zoner kändes ändå helt ok.

* Dyrt med extra sensorer, detta gäller alla larm man köper i Sverige, jag får 2-3st extra till samma pris som man får en här, men då är det 1 månads frakt på det också.

Så... är du sugen på Redshield och kollat upp att PIR sensorerna är pet safe osv som du skriver ovan så ser jag inget direkt skäl att inte köra på.

Tack för värdefull input Maximum!
Jag skrev tag men menar fjärrkontroller :)

Beyder alltså att jag kan köpa det billigaste "märket" jag hittar på centraleneheten/startpaket för att sedan utåka med fler sensorer.

Tycker ändå att priserna på extrautrustning är ganska ok,

Fråga;
Om larmet går får man då info vilket larm som gått? (vattenläckage, rörelsedeckare etc) 49kr tex för en trådlös vattensensor...

Jag ser inget alternativ på annat 868mhz larm i samma prisklass
 
D
Siouxsic skrev:
detta borde räcka för att få vilka tjuvar som helst att sätta benen på ryggen!!?
De här larmen slår man sönder, 120db tivlar jag starkt på med korrekt mätmetod och de går inte att koppla till någon larmcentral. Om du vill skydda huset mot tjuvar bör du titta på inbrottsskydd istället.
Man får det man betalar för.
 
Den har ju sabotageskydd och jag hoppas att en extern siren fortsätter ljuda även om centralenheten skulle slås sönder...? Jag hittar dock ingen info om detta.

Skulle jag vara en inbrottstjuv och ett larm skulle gå igång så hade jag stuckit därifrån illa kvickt, de vet ju inte heller om det är centralanslutet...
 
Siouxsic skrev:
Tack för värdefull input Maximum!
Jag skrev tag men menar fjärrkontroller :)

Beyder alltså att jag kan köpa det billigaste "märket" jag hittar på centraleneheten/startpaket för att sedan utåka med fler sensorer.

Tycker ändå att priserna på extrautrustning är ganska ok,

Fråga;
Om larmet går får man då info vilket larm som gått? (vattenläckage, rörelsedeckare etc) 49kr tex för en trådlös vattensensor...

Jag ser inget alternativ på annat 868mhz larm i samma prisklass
Med appen och GSM enheten fick man SMS med zon och typ av sensor som triggats, på basenheten får du bara info om zon.

Ett billigt larm är bättre än inget larm alls, bara man inte placerar larmenheten rakt innanför ytterdörren så lär den inte hittas förrän larmet hunnit gå ett bra tag och särskilt om man har ett par externa sirener så de inte kan lokalisera baserat på vart ljudet kommer ifrån, och om den hittas och bankas sönder så låter fortfarande externa sirenerna och alla SMS har sannolikt redan hunnit skickas till numrena man programmerat in.

Vi har t.ex grannen på SMS listan men la inte till dem förrän att vi vänjt oss vid larmet och lärt oss att larma av när vi ska in i förråd etc så det inte blev lite ropa varg av alla falsklarm i början när något väl sker.
 
Siouxsic skrev:
Den har ju sabotageskydd och jag hoppas att en extern siren fortsätter ljuda även om centralenheten skulle slås sönder...? Jag hittar dock ingen info om detta.
Larmet skickar "BÖRJA PIP!" när larmet går och "SLUTA PIP!" när man larmar av, om någon slår sönder basenheten där emellan så får den aldrig signalen att sluta låta så den bara fortsätter, så fungerar alla sirener jag testat åtminstone.
 
Tack än en gång Maximum Justice Attack!

Resonerar oxå som så att ett billigt larm är bättre än inget larm alls, dessutom ser jag inga fel/missar i detta larm!?
Däremot hade jag önskat en glasskross-detektor, något som inte verkar finnas i deras utbud.
 
D
Maximum Justice Attack skrev:
Larmet skickar "BÖRJA PIP!" när larmet går och "SLUTA PIP!" när man larmar av, om någon slår sönder basenheten där emellan så får den aldrig signalen att sluta låta så den bara fortsätter, så fungerar alla sirener jag testat åtminstone.
Ingen intern eller extern siren fortsätter ljuda om den drivs av centralenheten. Endast sirener med egen batteribackup (och sabotageslinga) gör det.
I bruksanvisningen står det att sirenen drivs av ett 9V-batteri och matar 125 dB (inställbar varaktighet), vilket är önsketänkande. Sen glasskrossdetektorer kräver testutrustning för att se att det verkligen fungerar. Persienner eller gardiner påverkar dessa.
 
DMOL skrev:
Ingen intern eller extern siren fortsätter ljuda om den drivs av centralenheten. Endast sirener med egen batteribackup (och sabotageslinga) gör det.
I bruksanvisningen står det att sirenen drivs av ett 9V-batteri och matar 125 dB (inställbar varaktighet), vilket är önsketänkande. Sen glasskrossdetektorer kräver testutrustning för att se att det verkligen fungerar. Persienner eller gardiner påverkar dessa.
Om sirenen drivs av centralenheten, dvs är trådansluten och därav får strömmen direkt därifrån så sannolikt den inte ljuder.

De larm jag haft har alla haft trådlösa sirener, både 220v och batteri och alla fungerar utan centralenheten.

Matigard Air och Chuango G5 har sirener man kopplar in direkt i 220v uttag ungefär som basenheten till en trådlös ringklocka, båda piper tills de larmas av oavsett om centralenheten är aktiv eller ej, Fortress (Redshield) hade jag en batteridriven utomhus siren (som åt batterin som ett as) som även den fungerade tills man larmade av, däremot tror jag vårt trådbundna larm som kom med huset har nån 12v sladd upp till sig från nån transformator på vinden så ev kanske den är som du nämner, den testar jag inte mer än absolut nödvändigt med för den sirenen är riktigt äckligt högljudd och stör inte bara kvarteret utan hela byn.
 
  • Gilla
Mikblo
  • Laddar…
Hade ett redshield med 4 dörrbrytare 3 rörelse detektorer, uppringare och utomhussiren (som jag aldrig vågade ha på). Hade problem att det falsklarmade från dörrbrytaren man gick ut ur. Bytte både centralenhet och brytare men samma problem. Hände nån gång då och då. Var förts orolig för rörelse deckarna men de funkade skapligt. Dock inte husdjurssäkra. När jag även fick falsklarm av den kl 2 på natten var måttet rågat och det åkte tillbaka till jula.... Nu håller jag på att installera ett dsc :cool: Sen känns det ju sisådär med knappsats och larm i samma enhet. Kommer tjuven in och det piper och räknar ner så är det ju bara sätta kofoten i den så lär den ju inte aktivera utomhussirenen heller...
 
D
Precis, antar att den inte har tvåvägskommunikation med sirenerna och larmar per automatik när du kopplar ur 230v och interna batteriet på centralenheten? Ifall inte, så räcker det med att slö sönder centralenheten eller kortsluta strömmen genom att krossa en utelampa så jordfelsbrytaren går.
Som sagt är larmet till för att störa tjuven så ger jag inte mycket för larm som dessa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.