Hej på er,
jag har en granne som tyvärr har en gammal oljepanna. Vet ej vad han eldar med för olja, men det stinker något för j-igt från hans skorsten. Det luktar även på sommaren, tyvärr verkar det som doften oftast ramlar ner hos oss. Kan man på något sätt komma tillrätta med en sådan här sak, tex kräva en högre skorstenpipa? Eller finns det något annat man kan göra? Vårat hus ligger lite högre än deras, så vi får allt på våran uteplats! >:(

Tjo,
Jens
 
Tala med grannen. Förmodligen är orsaken dålig förbrännig eller något annat fel som också gör att eldningsekonomin blir väldigt dålig.
En korrekt justering borde innebära både mindre lukt och billigare uppvärmning.

Är problemen kvarstående och så stora att det innebär sanitär olägenhet kan det vara lämpligt att kontakta miljönämnden på kommunen.
 
carlssoni skrev:
Tala med grannen. Förmodligen är orsaken dålig förbrännig eller något annat fel som också gör att eldningsekonomin blir väldigt dålig.
En korrekt justering borde innebära både mindre lukt och billigare uppvärmning.

Är problemen kvarstående och så stora att det innebär sanitär olägenhet kan det vara lämpligt att kontakta miljönämnden på kommunen.

Tack för den infon, till saken hör att han inte är den lättaste mannen i världen att ha att göra med. Men det är väl dags att ta tjuren vid hornen!
 
Jag har ett liknande problem där grannen eldar mycket med ved och vi har ett hus som är ventilerat mekanisk. De eldar varje dag i ca 6-15h beroende på temperatur ute. Det är inte torr ved heller så det stinker F-N.

För några år sedan försökte jag att prata med dem och de tykte att det var jag som skulle bygga om min ventilation alt. flytta!!!

Vi är inte några goda grannar längre!

Men i Ert fall så är det ju även för grannens egen ekonomi som belastas av en felaktig justering.

Så försök med att det drar extra mycket olja om brännaren är feljusterad eller defekt.

Lycka till med grannsämjan! ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.