Hej! Första inlägget från mig här. Jag och min man är i startgroparna till att bygga nytt. Vi har en tomt med en 2m hög platå 6m in från gatan (dessa 6m är prickad mark). Vi försöker bestämma oss för om vi ska bygga ett souterränghus eller lägga ett enplanshus uppe på platån. Men då kommer ju de där tillgänglighetskraven och komplicerar allt.

Vi var i kontakt med en arkitekt i veckan som sa att alla ramper måste anläggas innan slutbesikting. Stämmer verkligen det? Det skulle innebära att vi fick anlägga en 30m lång väg upp till huset (6m ramp per 0,5m höjning och 2m viloplan mellan vardera ramp). Eller räcker det att vi kan markera ut på bygglovsritningen vart vi kan placera ramper om/ifall att det skulle behövas? Vi tänker att vi kanske kan dra en väg upp längs sidan på huset för handikappsparkering men om vi inte behöver den så skippar vi helst det.
 
Ja den måste vara byggd annars kommer inte ert hus att få ett slutbevis och då kan ni alltså inte nyttja huset.
 
Tack för svar (även om det inte var det som jag ville ha) :)
 
Ricken skrev:
Ja den måste vara byggd annars kommer inte ert hus att få ett slutbevis och då kan ni alltså inte nyttja huset.
Nja, det där beror helt på var du bygger och vilken praxis din kommun har.

I Göteborg räcker det att du har ritat in en tänkt handikappväg och därmed visat att tillgängligheten hyfsat enkelt kan ordnas om det skulle behövas.
 
Det där låter ju galet. Kan kommunen tvinga en att redan från början bygga en ful ramp bara gör att den kanske krävs någon gång?
Och sedan sägs det att det byggs för lite i landet.... Hå hå ja ja
 
Tyvärr är det ju inte säkert att det är så enkelt som att bara bygga en suterrängshus heller. Utan att veta mer är det ju inte helt otänkbart att man gärna vill komma upp för utsikt m.m, inte bara för att det är billigare att bygga ovanpå befintlig mark.
Isåfall måste ni uppfylla alla tillgänglighetskrav på första våning. Så som kök, godkänt badrum, sovrum och vad som kan tänkas behövas mer..

Är platån lika hög överallt? Jag tror inte ni måste ha den godkända rampen precis vid huvudentrén eller ens i anslutning till eran parkering, utan kan lägga en liten grusväg i hörnet av tomten och i ytterkant till baksidan, därifrån sedan till en groventré eller liknande..
 
Hade möte om vilken typ av dörr vi får ha på vårat nybygge (igår faktiskt) och man får inte hänvisa rörelsehindrade människor till en groventré eftersom det anses kränkande och särbehandlande.

Man måste ha tillgänglighet till huvudentré.

Av den anledningen får inte vi ha en dubbeldörr, utan får nöja oss med en "fuskdubbeldörr" (bredare dörr med lister och fönster så det ser ut som en dubbeldörr).

Så det är väl ett bra mått på hur politiskt korrekt vårt samhälle blivit, samt hur staten agerar förmyndare och "storebror".

Ett alternativ kan vara att hyra en ramp eller göra en tillfällig ramp (i mitt fall enkeldörr) att ha vid slutbesiktning, sen kan man ge f*n i det.
Ungefär som dom där "luncherna" på förra tidens krogar, där samma maträtt gick runt från bord till bort för att man skulle få beställa sprit.
 
Redigerat:
Eller som trinettköken som ställs in på entreplanet i sutteränghus för att klara tillgänglighetskraven och tas bort så snart slutbeviset erhållits.
 
  • Gilla
F_man
  • Laddar…
Är det inte därför man bygger en "uthyrningslägenhet" i vissa av de häftigare husen som byggs?
Alltför att komma runt reglerna.

Men jag kan hålla med att det är lite konstigt att man inte underlättar byggandet mer för byggherrar, eller heter det bygghen nuförtiden?
 
Mjo... och så sitter vi och skrattar åt medelhavsländer där man låter ett armeringsjärn och några cementsäckar ligga för att slippa skatter... eller det kanske bara är en myt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.