Som rubriken säger skulle jag verkligen vilja höra från Er som har tilluft genom skorstenen hur ni tycker det funkar och ev synpunkter.

Projekterar ett fritidshus och vill gärna vänta med kaminplaceringen, men byggaren förordar att gjuta in tilluften i plattan och då måste vi välja modell och exakt placering innan det är byggt.

Priset verkar vara ungefär detsamma, Premodul ska ha 2500:- extra för tilluftsskorsten. Att gjuta in rör med ventil och arbete blir nog i princip samma.

Men ni som har tillluftsskorsten, fungerar det bra?
 
Kan tyvärr inte hjälpa dig, men blev nyfiken på tekniken och googlade fram denna. Ett par reflektioner är ju att tilluften bör ju värmas upp rejält på väg ner i skorstenen, och kall luft är väl att föredra vid förbränning då den innehåller mera syre (tänker intercooler till bil t.ex.) och även att skorstenen är kall/sval då uteluften går ytterst i skorstenen, har man två våningar så kan man ej nyttja den varma skorstenen på våning 2?

Jag tror att gjuta in tilluften i plattan är det bättre alternativet, och att välja modell och exakt placering skall väl inte vara nödvändigt? lite spelmån finns väl mellan den ingjutna kanalen i golv och kaminen. (fast placering i rummet bör väl vara urklarat innan kanalen gjuts in såklart.)

http://www.premodul.se/skorstenar/skorsten-tilluft/
 
Är inte helt säker, men förr när det var vanligt med gasspis som standard i lägenheter fanns det hus där man tog in tilluften via skorstenen så det borde funka.
Måste kolla i en gammal bok hemma om gasinstallation så kan jag bekräfta eller dementera påståendet.
 
För att det ska funka med tilluft via skorsstenen gäller det ju att hela tiden få drag åt rätt håll vilket kanske kan bli knepigt ibland. Kan tänka mig att det är lite svårare att få igång draget när man tänder. När du inte eldar kommer ju luften i skorsstenen normalt vara varmare än utomhusluften och då har du ju drag uppåt i både tillufts och frånluftskanal. För att få igång det måste du då vända draget i tilluftskanalen. Men antagligen går det att fixa genom att först tända några tidningsblad innan du tänder på riktigt.
 
Är också ny mycket intresserad av andras erfarenheter av dessa skorstenar, vi ska montera kamin i ett befintligt hus.

Hade jag byggt nytt skulle jag valt ingjuten tilluft.
 
Blir nog att gjuta in iallafall då om inte nyfikenheten att testa tar överhanden...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.