Jag satt just och funderade på hur ni kunde ha golvbrunn i parkettgolvet men det var alltså klinkers i träimitation. Häftigt, jag skall nog satsa på något liknande om jag får tillfälle.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
En rolig detalj med berggrunden i hörnet i duschen :)
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Angående berget... Hur tänker ni med isolering, köldbryggor, inträngande vatten och så?
 
tlundberg skrev:
Angående berget... Hur tänker ni med isolering, köldbryggor, inträngande vatten och så?
Är det inte det där som kallas bergvärme? :rolleyes:
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Haha. Är det så det fungerar? Har alltid undrat! :p
 
  • Gilla
Värmdöbo
  • Laddar…
Fantastiskt vad bra det blir!! :)
 
  • Gilla
Värmdöbo
  • Laddar…
tlundberg skrev:
Angående berget... Hur tänker ni med isolering, köldbryggor, inträngande vatten och så?
Det var lite vårt dilemma.
Min man ville gärna ha berget synligt på några ställen och har byggt lite badrum hos kunder så så vi frågade runt och menade lite.
Eftersom vi hade möjlighet att göra en ordentlig dränering från början kändes det okej då vi kunde motverka vatteninrinning så gott det går
Vi har tätat ordentligt utomhus och gjutit med EPS i källaren fr att öka isoleringen.
Det ligger även platonmatta som leder bort vattnet som eventuellt kan tänkas ta sig genom sprickor och liknande.

Den biten berg som kommer in i duschen sitter ju ihop med berget som är i det som blir förråd. Där har det inte runnit något vatten trots den här sommaren. Och det vatten som kanske kan rinna in där leds bort i dräneringen som i en vanlig källare.
Den biten berg som kommer fram vid kommoden är delvis ingjuten med matta och EPS och har inte heller varit blöt.

Vi har även berg som kommer fram i hallen med liknande bortledning.
Lite hängslen och livrem och sen gäller det ju att ha koll och vara medveten om att det kan.....
 
I helgen lyckades vi få riktigt mycket gjort.
Fredagskvällen bjöd på transport av köksskåp. Eftersom ingen ville släpa dem ner för trappan valde vi den lättare vägen via vattnet.
Allt gick bra förutom att ett skåp tappades och blev mos. Lite typiskt men inget att sura över (vilket jag egentligen gjort hela helgen)

Eftersom vi inte kunde hålla oss så påbörjade vi montaget redan fredagkväll.
Väggen var extremt sned från början så den har vi salat ut och gjort rak
20150828_194634.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20150828_214202.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På lördagen fortsatte vi monteringen så långt vi kunde iochmed det trasiga skåpet (extremt bitter)

20150829_171640.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20150829_202701.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi fick in belysning i skåpet och under.
Men sen tog det stopp.
Vi behöver det trasiga skåpet för att fortsätta *mutter*
Som tur är var det ett överskåp vilket inte försenar bänkskivan som ska mätas idag.
Annars återstår lite socklar och lister
Och sen de två skåp vi la till efteråt som kommer i mitten av september
Bra blir det ☺
 
  • Gilla
kes0 och 3 till
  • Laddar…
Vi lyckades även hinna med ett dörrbyte.
Den gamla källardörren satt med EN karmskruv och kändes inte speciellt står att ta sig igenom dessutom ful som stryk.
Det blir ju vår nya entré och en bra dörr är inte bara praktiskt utan snyggt och stor skillnad tycker jag.
En liten före bild
20150626_210224-1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett hål
20150830_113117.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och så snygg ny dörr
20150830_121245.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20150830_152925.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det ända som känns surt är att den inte blir centrerad i fasaden eftersom det gamla dasset/den nya pannrummet är byggt på sidan.
Men man kan ju inte få allt ☺
 
Redigerat:
Det blir jättefint :)

En liten fundering...

Hur ser det ut med isoleringstjocklek och eventuell fuktspärr i huset? Tänker mest eftersom det är en gammal fritidsbostad. Åsikterna går ju isär när det gäller fuktspärr och olika typer av isolering.

Jag bor ju själv i en "gammal" sommarstuga som är utbyggd i omgångar. Fuktspärr i dom tillbyggda delarna men inte i det gamla. Stenull i väggar och tak, ganska tunnt i taket, 140mm kanske. Satt in tilluftsventiler och uppvärmning sker främst med vedkamin i vardagsrummet, blir ett ordentligt undertryck inomhus när man eldar.

Lite nojig över avsaknaden av fuktspärr, inbillar mig att det borde vara lugnt eftersom man eldar som en galning på vintern och fukten borde föras ut den vägen iom. undetrycket. Därför jag är lite nyfiken på hur ni har det och hur ni tänker kring det. :)
 
TVRS skrev:
Det blir jättefint :)

En liten fundering...

Hur ser det ut med isoleringstjocklek och eventuell fuktspärr i huset? Tänker mest eftersom det är en gammal fritidsbostad. Åsikterna går ju isär när det gäller fuktspärr och olika typer av isolering.

Jag bor ju själv i en "gammal" sommarstuga som är utbyggd i omgångar. Fuktspärr i dom tillbyggda delarna men inte i det gamla. Stenull i väggar och tak, ganska tunnt i taket, 140mm kanske. Satt in tilluftsventiler och uppvärmning sker främst med vedkamin i vardagsrummet, blir ett ordentligt undertryck inomhus när man eldar.

Lite nojig över avsaknaden av fuktspärr, inbillar mig att det borde vara lugnt eftersom man eldar som en galning på vintern och fukten borde föras ut den vägen iom. undetrycket. Därför jag är lite nyfiken på hur ni har det och hur ni tänker kring det. :)
Taket är omlagt på 90-talet och har korrekt fuktspärr det vi har kunnat kontrollera.
Vi kommer att tilläggsisolera utifrån och då göra om och göra rätt :)
Man är ju alltid oroligt tycker jag för just fukten men eftersom vi planerar att byta panel, isolering och göra en ny fuktspärr känns det okej för oss
 
Det låter ju lysande, skönt! :)

Ja visst är det märkligt hur man som husägare kan gå och oroa sig för saker som folk i lägenhet knappt vet existerar. :x
 
  • Gilla
Värmdöbo
  • Laddar…
När det äntligen kommer innerdörrar ☺
20150910_161840.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
TorparDaniel
  • Laddar…
Ser gärna lite mer inomhusöversiktsbilder :)
 
tlundberg skrev:
Ser gärna lite mer inomhusöversiktsbilder :)
Det kommer
Just nu är det mest kaos med flyttlådor/skadade tår/uteblivna möbelleveranser/båttransporter/sophögar /elektriker och allt annat så det är inte mycket att se.
I helgen är planen att komma i ordning bättre för fotografering ;-)
 
  • Gilla
jockeping och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.