Hej där.
Efter några månaders kämpande är köket snart färdigställt. Den sista listen kom på plats förra veckan och fläkten väntas nu på att kopplas in. Jag tänkte att det kunde vara roligt för andra som är i köksbyggartankar att se att även små kök kan ha potential.

Jag är en tjej som är 24 år, pluggar heltid och jobbar helger. Jag bestämde mig för ett år sen att jag ville göra om hemma. Jag började med att bygga en vägg för att avgränsa min lilla etta litegrann, ett bygge som gick ganska smärtfritt och där jag lärde mig en hel del. Jag är alltså en tjej som inte haft så mycket erfarenhet av varken byggen eller renovering sen tidigare och därför började jag lite smått. När väggen var färdig blev köket mitt nästa projekt. Väggar skulle ner och det gamla köket likaså.

Efter årsskiftet beställde jag köket från Elgiganten (EPOQ) och då var det ingen återvändo. Så jag lånade min morbrors tigersåg och tog saken i egna händer. Eftersom köket är rätt litet tyckte jag att det var av ide att ta bort väggarna och öppna upp. För att lägga till kan jag meddela att jag aldrig tidigare hållit i en tigersåg. Men en timme eller två senare var ena delen av väggen borta. Jag fortsatte efter någon dag med andra delen och tog ner det mesta som gick innan köket skulle monteras ner. Jag började därefter att försöka klura ut hur det gamla köket var monterat och kom fram till att det främst handlade om en väldig massa spik av olika slag, så en såg och en hammare var att föredra. Såga i mitten och sedan slå ner och dra ut de gamla hyllplanen var min taktik.
Efter någon vecka var det gamla köket nere och delarna stod nu mera i min lilla lägenhet och väntade på att få slängas på återbruket.

IMG_2577.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_2579.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_2581.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_2594.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_2758.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_2682.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_2675.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Att hacka ner mosaik från väggar tillverkade av blå lättbetong och försöka behålla väggen så fin som möjligt var lättare sagt än gjort. Första timmen var tålamodet med mig men jag kom sedan fram till att det lättaste var att sedan spackla igen alla hål som uppkommit. Ytterligare någon vecka gick och sedan var all mosaik nere. Min första tanke var som sagt att spackla upp väggen vilket gick bra till det att tålamodet med alla små små ojämnheter började tryta. Jag bestämde mig därmed att istället sätta upp renoveringsgips på den väggen som skulle vara fri från överskåp och dylikt, den andra väggen skulle ändå till stor del vara täckt av överskåp och det var inte lika noggrant att den skulle vara 100 procent slät. Sedan var det dags för färg och det nya golvet. I samma veva som allt underlagsarbete pågick lade jag också om golvet i hela lägenheten (37kvm). Här någonstans började jag se ljuset i tunneln och det började kännas allt mer klart för varje dag som gick.

IMG_2912.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_2916.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_3098.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det kändes bra att äntligen få börja montera köksstommarna, och även om det mesta gick bra så stötte jag på lite problem emellanåt. Blandannat problemet med att fästa överskåp i en vägg som jag upptäckte enbart var 6-7 cm tjock och helt i lättbetong, på andra sidan väggen är badrummet och jag hade inga tankar på att behöva göra om detta. Efter mycket frågor hos Beijer hittade vi en plugg och skruv som fungerade alldeles utmärkt och skåpen sitter på plats även idag och förhoppningsvis till den dag någon annan bestämmer sig för att renovera köket på nytt. Jag har aldrig använt ett vattenpass så noga som jag gjort under tiden jag monterade köket. För att som student spara in pengar på ett kök som i allmänhet brukar kunna dra iväg valde jag att såga ut för diskho och häll på egen hand. Jag hade hållit i en sticksåg ungefär en gång tidigare vilket var under samma period, det kändes därför lite nervöst att såga ut för en häll där det inte fick diffa på mer än någon enstaka millimeter - men det gick fint och man kunde nästan höra hur luften pressades ut när jag stoppade ner hällen.

Efter att ha kexat ihop bänkskivorna (ett nytt uttryck för mig under köksbygget) och skruvat fast dom var det bara småpillet kvar. Blandare skulle kopplas in, kaklet skulle upp, ugn och spis skulle kopplas in av elektriker och så vidare. När kaklet efter en väntetid på flera månader kom in i butik hoppade jag av glädje - så mycket finare än på bild. Det är alltså marmorimitation från bauhaus som heter Calacatta om någon skulle vara intresserad av att veta.

IMG_3574.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_3576.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förra veckan monterade jag fläkten och satte dit de sista listerna ovanför kaklet, nu är det endast elektrikerns jobb med att koppla in fläkten kvar. Jag känner mig relativt stolt över att ha monterat och satt upp köket på egen hand. Visserligen med lite hjälp av en tjejkompis emellanåt men i det stora hela på egen hand.
 
  • Gilla
Hemlängtan och 19 till
  • Laddar…
Grymt jobbat.

Det är inte många som ger sig på nått sånt som första projekt.
 
Applåder! Om jag vore du , om det går enkelt, försök flytta upp kyl/frysen. Idiotisk modell förresten, finns fortfarande in the US of A konstigt nog :(
 
Ser ju grymt bra ut!

Och att du vågade, det ska du ha cred för!

Kan man få se fler bilder på hur det ser ut när det är klart?
 
tusen tack! mitt motto var lite att "hur svårt kan det vara?" - rätt bra när man står med köksdelar och byggdamm överallt i lägenheten ;). absolut kommer det fler bilder - fixar imorgon när ljuset är lite bättre. jag är väldigt nöjd med hur det blev och att jag lät det ta den tid det tog pga skola, jobb och tentor.
 
och ja, jag håller med. otroligt dum modell på kyl/frys. kan dock inte ha större då den blir för bred eftersom jag har ett fönster + element till höger om den.
 
Det har jag aldrig provat tidigare så det klarar jag helt säkert
- Pippi Långstrump

Det mottot brukar jag också använda mig av, allt går så mycket enklare då :)

Bra jobbat med köket. Snyggt och enkelt, bra färgval när det är så litet.
Vad va det för skruv och plugg ni använde?
 
Ser mycket bra ut. Cred till dig att du gav dig på ett sådant projekt själv. Det gäller bara att våga. Jag hade i och för sig inte heller bytt något kök innan vi började renovera, men har i alla fall en hel del verktygsvana :)
 
Här är lite mer bilder, den första bilden är tagen för ett år sen ungefär vilket var innan jag rört väggarna vid köket. De två nedre bilderna är på hur det ser ut idag. Skyddsplasten sitter kvar på fläkten då elektrikern ska komma och koppla in den och eftersom jag inte vill ha en massa fingeravtryck väntar jag med att ta bort den tills det är helt klart.
IMG_1509 - kopia.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_3584.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_3583.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
corre och 2 till
  • Laddar…
Jag tycker du ska behålla plasten på, tänk vad många fingeravtryck du slipper torka (y)

Ett litet sidospår:
För många år sedan jobbade jag med att sälja vitvaror. Då sålde jag en fläktlåpa som var RF.
Sen ringde kunden och sa att hon hade fått fel färg på den. Den var vit med blåa ränder. Blev väldigt förbryllad och efter lite längre samtalande visade det sig att hon hade glömt att ta bort skyddsplasten. Hon skrattade gott i telefonen när vi avslutade samtalet.
Nog av sidospår.

Det måste kännas betydligt rymligare nu efter väggen är borta?!
 
Haha bra input, synd bara att den inte var i samma färg som fläktkåpan (som är i rostfritt stål).
Ja det är betydligt luftigare och med tanke på att jag har ett fönster i köket så blir även lägenheten ljusare. Dels av att köket är i ljusa färger och dels för att jag får in mer dagsljus härinne.
 
För att svara på frågan angående vilken plugg jag använda till köksskåpen i lättbetongväggen bifogar jag här en bild på hur de ser ut. pluggen snurrar sig in i väggen när man hamrar in den och rätt passande så heter den lättbetongplugg.
38025.jpg
 
Så jäkla grym du är! Vilken insats.
 
Har du någon bild på håll, så att man ser före och efter att du rev ut väggen?
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är dåligt med förebilder ska jag motvilligt erkänna, men här är en efterbild på håll. Inte så bra kvalitet pga av mörker (och kass mobilkamera)
 
  • Gilla
Daniel el travieso och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.