Var uppe på vinden och mätte på befintliga takstolar. De är 5" x 3". De står bara lutade mot varandra och det finns inga stadgande stag som hanbjälkar, nån fackverkskonstruktion eller liknande. De är som ett upp-och-ner-vänt V helt enkelt.

För skojs skull hörde jag med en firma som tillverkar takstolar. För mitt tak ville de sätta 195+70 som takstolar, som vilade på en limträbalk i nock.

Bevisligen har mina takstolar funkat i ca 100 år. Är det sådan grym överdimensionering på takstolar som byggs idag?
 
Vilken snözon har du?
 
Samma som du, 2 :)
 
Man har ju en säkerhetsfaktor på allt i konstruktionslära. I en hiss räknar man på kanske 10 gånger förväntad maxlast. Takstolar vet jag inget om, men några gånger lär det vara. Att det håller är ju inget bevis för att de är säkert dimensionerade.

I flygplan har däremot många saker låg faktor (typ x1,2 och sånt) eftersom de inte skulle kunna flyga annars pga tyngden. I gengäld inspekteras alla viktiga delar ofta...
 
Har du haft 200 kg snö per kvm på taket någon gång?, samtidigt som det blåser? Annars kan du ju inte veta om det håller eller ej?
 
  • Gilla
Chrek
  • Laddar…
Chaly
Har huset klarat sig i 100 år så torde säkerhetsfaktorn vara tillräcklig för att klara de normala väderförhållandena...
 
Ingen aning vad snön har vägt :) Har ju inte bott här en bråkdel av husets livslängd!

Huggan, du kanske kan hjälpa mig att räkna lite? Funderar på vad jag ska ha för dimension på takstolarna till utbygget. Befintliga takstolar är alltså ca 127 x 76 mm. Räknar man på yttröghetsmomentet (B * H^3 / 12) blir det 12973092.3333. Som jämförelse är yttröghetsmomentet för en vanlig 170x45-regel 18423750, vilket är drygt 40% mer än för befintliga takstolar. Borde alltså räcka med god marginal. Men samtidigt känns det rätt klent i jämförelse med de 265x45 som takstolstillverkaren ville att jag skulle ha...

Hur "klena" takstolar vågar jag ha? Varje cm jag sparar tar jag tacksamt emot för att få någon som helst takhöjd... Redan med de befintliga, 127 mm höga, takstolarna har jag bara 186 cm i takhöjd i nocken på ovanvåningen.
 
Det är ju nästan så att två stycken 120x45 bredvid varandra skulle klara det, men 127x76 har lite bättre yttröghetsmoment... En annan fördel, förutom takhöjd, är ju att det är lättare att baxa takstolarna på plats om jag inte behöver bygga dem i så kraftigt virke
 
Redigerat:
Ge mig uppgifterna på utbyggnaden så kan jag kolla vad jag får det till på nya takstolar.
 
Snözon 2 som sagt. Betongpannor. Taklutning 30 grader. Bredd mellan ytterväggar 7 m.
Räcker det, eller behöver du mer uppgifter?
 
takstol.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är alltså så nuvarande takstol ser ut, ungefär. Den vågräta bjälken är 213 mm hög och lika bred som de andra, det vill säga 76 mm.
 
Jag skulle kunna tänka mig en sån här konstruktion, för att få den lite starkare, men utan att tappa varken takhöjd eller rumsbredd uppe (har inte exakt mått på hur bred den inredda delen av vinden är, men ni förstår tanken)

takstol_forstarkning.png

Borde väl hjälpa mot eventuell nerböjning av takstolen?
 
C
Vad har du för avstånd mellan nuvarande takstolar? Det påverkar ju i allra högsta grad.
 
Det har du rätt i, ska genast springa upp och mäta, ett ögonblick
 
Det varierar lite. Där jag mätte var det mellan 110 och 115 cm mellan takstolarna.

Passade även på att mäta hur brett det inredda utrymmet är, det var knappt 270 cm, så min skiss stämmer rätt bra, jag ritade 280 cm brett.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.