Är den limmade mattan i tvättstugan gammal? Kan det vara limmet som spökar?
 
KristinaRT
Stark kemiskt eller stark/skarp?

Ett alternativ är att anlita en mögel/fukthund - det borde säga något om vad det är och om det är mögel/fukt, var det sitter också.....
 
KristinaRT
Cillisa skrev:
KristinaRT: Var era syllar tryckimpregnerade?
Nej, men de låg direkt på plattan med bara väldigt tunn papp emellan (som tidningspapper ungefär :))

Mina föräldrar har samma konstruktion (platta på mark och syllar), men med tryckta syllar och det är en annan lukt, den sätter sig i kläderna, men sitter endast i rummen "på" syllen, den vandrar inte vidare ut i huset.
 
Redigerat:
Tjenare.
Trist läge för er!
Ett tips från mig är att undersöka om ni har de spånskivor (vägg eller/och golvskivor) som avger lukt. Dessa användes fram till slutet på 70 talet och var gjorda av pcp behandlat material. Finns säkerligen mycket info om det på nätet.

Kanske går det att analysera ett prov för att få svar?
 
C
Var era syllar fuktiga? Våra är torra och pappret är kanske 0,2 mm (väsentligen tjockare än tidningspapper). Hade era syllar en stark lukt trots att den inte var tryckimpregnerad?
 
C
Vi har stängt dörren till tvättstugan och tejpat igen dörren för att se om lukten kvarstår i övriga 160 kvm i huset och det gör det, så vi har uteslutit tvättstugan.
 
C
Nere är det nya spånskivor (eftersom vi gjorde iordning golvet). Väggskivorna är brun byggboard.
 
KristinaRT
Cillisa skrev:
Var era syllar fuktiga? Våra är torra och pappret är kanske 0,2 mm (väsentligen tjockare än tidningspapper). Hade era syllar en stark lukt trots att den inte var tryckimpregnerad?
Ja syllen i väggen mot garaget var pecis över gränsen för att räknas som fuktig, men den dröp inte av vatten om det är det du menade. Den luktade lite, men inte skarpt utan snarare otrevligt men uthärdligt.

Kom dock på en sak nyss; vi hade ett område precis nedanför vår trappa där det på morgonen luktade kemiskt (finns nog en gamal tråd om det hör på BH). Denna försvann när vi rev ut den limmade plastmattan och lade nytt golv. Att det luktade just där berodde förmodligen på att luftcirkulationen inte var jättebra just där, det blev liksom "lä".
 
3 månader låter kort om allt är luktsmittat, tänk alla porösa luktsugande material man har i ett hem: stoppade textilier och andra textilier, mattor, soffor, sängar, kläder, isolering. Det sitter massor av lukt i det. en fåtölj jag har luktade som det gjorde hos min farfar, när den stått hos oss i 15 år. Om det nu var golvet så problemet är löst. Vi hade klädd källare vi rev och lukten minskade snabbt men försvann inte. Så tog vi bort en vanlig matta man har under soffbordet (med lugg) för jag tyckte den var lite ofräsch efter all dammande renovering när lillan kröp och det gjorde stor skillnad i vårt vardagsrum. Då beslutade vi göra en ozonbehandling och det blev jättebra men min fptölj luktar inte farfar mer. Men nu har en annan lukt, mer sötaktig stugdoft smugit tillbaka sakta. fasaden är satt med tryckt virke och utan luftspalt.. puh. Nu är det inte ert problem, men vad menar du med att ozon inte är en garanti för att lukten försvinner? Vår erfarenhet är att det gör det om problemet är löst. Kanske har du lite bråttom, eller har ni gjort en ozonbehandling som inte fungerat? Isf vet ni ju att källan är kvar. Jag rekommenderar ozon, köp en egen om ni inte vill behandla allt. Vi köpte vädra som vi kör ibland i vår klädkammare tills problemet med ytterväggarna är lösta.
 
Redigerat:
C
Ozonbehandling funkar om man vet att man tagit bort källan till lukten. Vilket vi inte vet. Om vi gör en ozonbehandling och källan finns kvar så kommer snart lukten åter. Behandlingen tar bort allt för stunden men inte långsiktigt... Eftersom vi inte bott hör så länge så har inte allt tagit lukt så intensivt, Allt som går att tvättas har vi tvättat...
 
Hade ni inte bott ett år? Det räcker, vi bodde 6 månader innan källaren var riven och allt luktade så.

Tror vår behandling kostade 4000 kr, ni lägger nog minst lika mkt på yrkesmän om ni fortsätter leta. Ozonbehandlar ni och lukten kommer tillbaka är det ju bara fortsätta undersöka.

Fortsätter: om man tvättar allt man kan (ej stoppade möbler) och tvättar, torkar och lägger tillbaka det i en miljö som fortfarande luktar kommer det ju ta lukt igen, mindre och mindre visserligen men det är ingen snabb process.
 
Redigerat:
KristinaRT
Du skrev att det var mögel på vinden, men att ni åtgärdat det. Men varför var det mögel på vinden?
Tänker på att det kanske kan ha varit symptom på något annat?
 
C
Lane skrev:
3 månader låter kort om allt är luktsmittat, tänk alla porösa luktsugande material man har i ett hem: stoppade textilier och andra textilier, mattor, soffor, sängar, kläder, isolering. Det sitter massor av lukt i det. en fåtölj jag har luktade som det gjorde hos min farfar, när den stått hos oss i 15 år. Om det nu var golvet så problemet är löst. Vi hade klädd källare vi rev och lukten minskade snabbt men försvann inte. Så tog vi bort en vanlig matta man har under soffbordet (med lugg) för jag tyckte den var lite ofräsch efter all dammande renovering när lillan kröp och det gjorde stor skillnad i vårt vardagsrum. Då beslutade vi göra en ozonbehandling och det blev jättebra men min fptölj luktar inte farfar mer. Men nu har en annan lukt, mer sötaktig stugdoft smugit tillbaka sakta. fasaden är satt med tryckt virke och utan luftspalt.. puh. Nu är det inte ert problem, men vad menar du med att ozon inte är en garanti för att lukten försvinner? Vår erfarenhet är att det gör det om problemet är löst. Kanske har du lite bråttom, eller har ni gjort en ozonbehandling som inte fungerat? Isf vet ni ju att källan är kvar. Jag rekommenderar ozon, köp en egen om ni inte vill behandla allt. Vi köpte vädra som vi kör ibland i vår klädkammare tills problemet med ytterväggarna är lösta.
De som varit hemma och de experter vi frågat är oeniga. Vissa säger att lukten nu borde vara borta när fläkten fått gå så länge som den gjort. Det är ju också helt tätt mellan golv och boende (för att skapa ett undertryck i golvet) så lukt borde inte komma upp. Det som går att tvätta är tvättat och det andra är vädrat och luktade inget eller minimalt. Jag kan förstå att lukt ev sitter i väggar, isolering osv men så starkt? 3 månader sedan? Det är nu sedan det börjat bli lite kyligt igen och vi börjat stänga fönster och dörrar som lukten kommer krypande.

Angående vinden: Vi misstänker att förra ägaren själv skapat miljön på vinden. Vi har öppnat upp mer tilluft och har även mekanisk frånluft (som var där tidigare). Sedan denna åtgärd och trygghetsvakt är miljön bättre på vinden.
 
C
Tack för ert engagemang! Vi står dock fortfarande kvar på ruta 1. Ska vi avvakta året ut och se om lukten blir mindre? Eller ska vi kontakta ytterligare någon? Och vem isf? Är det vettigt att kontakta typ en byggnadsingenjör som kan hus och deras konstruktion? Mögelhund? Luftanalys har vi också diskuterat.
 
C
Livar upp en gammal tråd då vi står kvar på samma ruta än..... :(
Har bytt golv, installerat ventilerat nivellgolv, gjort fuktanalys- ingen fukt, har kollat syll som ej är impregnerad, har kollat vind och kattvindar- inget tryckimpregnerat, har gjort en lufanalys- som visade att vi har anisoler i luften (2.4.6 trikloranisoler, ej spår av fenoler), har gjort en luktsanering med jonisering och hushelvetet fortsätter att lukta. Varit i kontakt med Myrsjöhus som säger att de inte finns något tryckimpregnerat i deras grundstomme. Vad som luktar?? Vi vet inte... Det beror på vem vi frågar. Vissa säger instängt, andra gammalt, andra fukt, någon mögel. Det sätter sig i kläderna på gäster som är här mer än 3 h. Vi vet inte vad vi ska göra mer.... Någon idee?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.