Ja, uttaget får placeras där förutsatt att det normalt inte utsätts för vattenbesprutning.

Men hur blir med med TM/TT? Kommer de att stå med mindre än 120 cm från duschhuvudet till närmaste kanten av TM/TT? Då hamnar de i område 1 vilket innebär
- fast anslutning, inga uttag :(
- att TM måste lyftas upp 10 cm från golvet. Det ska finnas en lämplig sockel att använda.
- TM och TT måste också hålla minst kapslingsklass IP24.

Det är starkt beroende på hur dina duschdörrar klassas, mer konkret ifall det rinner ut vatten på golvet under TM och om man kan nå TM stående i duschen med dörrarna öppna. Jag tror det är extra allvarligt ifall man kan duscha med dörrarna öppna och då nå fram till att ta i TM. Om du anser att denna risk inte finns och att det är torrt utanför duschen där TM står, då är det oklassat område med lättare regler. Inget av de tre kraven ovan gäller då.
 
tommib
Det vågar åtminstone inte jag svara på. Det bästa är att ta dit en elektriker som får titta på förutsättningarna på plats. Det är ju ändå vederbörande som ska kunna stå för att installationen är säker.
 
Suck ja TM/TT hamnar inom 120 cm, de kommer stå med kanten ca 70 cm från duschhuvudet. Och ja nu när du säger det, det rinner ut vatten under dörrarna och riskerar att göra det under TM. Hur menar du ifall man når TM om man står i duschen? Om jag relaterar till den föregående bilden så kommer TM stå precis till vänster om duschdörrarna, ca 5 cm emellan när de är i "duschläge". Dörren närmast kommer då inte gå att öppna mer då den tar emot TM. Det blir svårt att öppna den andra dörren och luta sig ut för att nå TM.

Okej så inga uttag då mao utan den får bli befintlig anslutningsdosa, och jag får köpa en förhöjningssockel. Hur vet jag om TM och TT har den kapslingsklassen? Maskinerna i fråga är:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2808025
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2113912

Från att de förra lägenhetsägarna som sade "Allt är förberett, det är bara att koppla in" har det nu blivit ett projekt. Men skam den som ger sig! Uppskattar er hjälp
 
Den situation som man huvudsakligen ska undvika i ett badrum är att man ifrån duschen, alltså där man står under duschen når höljet på jordade elapparater, eller andra typer som t.ex en hårtork. Skulle det finnas ett jordfel i TM, och du lägger upp foten på den ifrån duschen så kittlar det mer än hälsosamt. Man kan tycka att nästan samma risk finns om man står i lite vatten på golvet utanför duschen, men som jag tolkar experterna är huvudfrågan vad man når fram till inifrån duschen.

Det låter som om dina duschväggar förhindrar denna åtkomst? Säg att det handlar om vikbara väggar, inte dörrar, det underlättar ;) En skjutdörr skulle ju ge direkt åtkomst till TM, men en vikbar vägg skulle kunna förhindra det.

För att det ska bli farligt att ta i TM så krävs flera fel
- dels att det finns ett jordfel i TM som gör att höljet är spänningsförande
- dels avbrott i skyddsjorden så att säkring eller JFB inte löser,
- och till sist att du har fötterna, ev via smutsigt och ledande vatten, på golvbrunn som har kontakt med jord eller skyddsjord, eller om du håller i duschblandaren som har kontakt med jord eller skyddsjord.
Det ska alltså till ganska mycket för att det ska bli farligt här, men det räcker ofta att få ström i sig en gång...

Frågan är alltså här om TM hamnar i område 1 eller utanför i oklassat område.
http://shop.elstandard.se/Handlers/PreviewHandler.ashx?code=10148888801&f=1
För att få lite perspektiv kan man titta på reglerna för badkar/duschkar. Där finns område 2 direkt utanför karkanten, full nåbar ifrån badet. Men i område 2 får TM finnas, dessutom ansluten med stickpropp (med uttaget utanför område 2)...

För att vara på säkra sidan regelmässigt så vore ju fast inkoppling i din befintliga anslutningsdosa bäst och även enklast. Det är det enda som skiljer i reglerna mellan område 1 och 2 (plus att område 1 börjar 10 cm över golv).

Att det rinner ut lite vatten på golvet torde därmed inte vara så farligt. Kanske räcker de befintliga fötterna på TM, men om vi nu ska ta det säkra före det osäkra så ska TM upp 10 cm.

Vi har inte nämnt JFB heller i denna tråd. Det är ett absolut krav.

IP-klassen på TM/TT bör du hitta i produktbeskrivningen eller bruksanvisningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.