D
Är måttet på prylen 86x86 mm? Jag hittade inte.

Sedan skulle jag ALDRIG släppa in 230 volt i en sådan apparat från Ali.

Protte
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Just den du länkar till är inte CE-märkt och därför inte tillåten att använda.
 
D
prototypen skrev:
Är måttet på prylen 86x86 mm? Jag hittade inte.

Sedan skulle jag ALDRIG släppa in 230 volt i en sådan apparat från Ali.
Ja måttet är 86x86mm och jag släpper inte på några 230 volt på den. Den strömförsörjs via Ethernet-kontakten (POE) med DC lågspänning.
 
D
tuktuk skrev:
Just den du länkar till är inte CE-märkt och därför inte tillåten att använda.
Nu var det ju iofs inte det som var frågan...
 
  • ce.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det inte tecknet för CHINA EXPORT ? ;)
 
Har man inte läst, förstått och använder reglerna för hur apparaterna ska märkas är ju risken stor att man inte läst, förstått och använt reglerna i lågspänningsdirektivet och konstruerat och säljer en osäker produkt.
 
D
Suck... Kan ni någon gång försöka svara på frågan istället för att svänga iväg på helt irrelevanta diskussioner? Har du inget att tillföra till min fråga angående förhöjningsram, så kan du lika gärna glömma den här tråden.

Du får gärna PMa mig om du har fler intressanta åsikter om vad som är fel med CE-märkningen. Om du t.ex. har lyckats mäta upp att det är 0,1mm för långt avstånd mellan bokstäverna eller liknande. Det är fullt OK att CE-märka på emballaget för övrigt, om det var det du syftade på (men återigen, så PMa om du har åsikter, för nu vill jag ha tips på förhöjningsramar i den här tråden).
 
Redigerat av moderator:
Din säkerhet är väl knappast irrelevant? Nu säger du att du inte tänker koppla in 230 V till den så då går det ju bra, men då kan du ju inte använda USB-uttaget.
 
Det är ett öppet forum så du får räkna med att få synpunkter på allt och som TS kan du inte bestämma hur tråden utvecklar sig.. Och Jag anser det vara av stort allmänintresse att upplysa hur saker skall vara utformade. Om du inte uppskattar det så får du väl ignorera detta, det är du i din fulla rätt att göra.

Produkten saknar märkning som rör tillverkare och modellbeteckning. Den märkningen skall sitta på apparaten och skall vara av permanent art. Utan den kan konsument och myndighet inte identifiera produkten och se om det finns relevanta dokument och om säkerhetskraven är uppfyllda. Tro mig Jag är väl medveten om undantagsreglerna ang CEmärkningens placering på förpackningen men varan måste vara identifierbar.

Och du får tycka vad du vill men ser Jag en tveksam produkt kommer jag även fortsatt att påpeka detta eftersom byggahus är ett öppet forum och Jag anser det intressant för konsumenten att veta att allt man köper på Aliexpress med flera sidor är inte schyssta varor. Nu ska jag glädja dig och lämna tråden inte för att du så önskar utan för att skapa säkerhetsmedvetande på annat sätt.
 
D
Bo.Siltberg skrev:
Din säkerhet är väl knappast irrelevant? Nu säger du att du inte tänker koppla in 230 V till den så då går det ju bra, men då kan du ju inte använda USB-uttaget.
Tack för att du månar om min säkerhet då, men det var inte det som var frågan i den här tråden. Det var därför jag tyckte det var irrelevant. Har du kollat dina brandvarnare när du kom hem efter semestern, så batterierna inte tog slut när du var borta?

Som jag skrev tidigare så får prylen ström via Ethernet-uttaget (POE) så jag förstår inte varför USB-uttaget inte skulle fungera. Det är inte (mycket) konstigare än om du tänker dig att du har t.ex. en 24V DC batterieleminator inkopplad till den.
 
D
tuktuk skrev:
Det är ett öppet forum så du får räkna med att få synpunkter på allt och som TS kan du inte bestämma hur tråden utvecklar sig.. Och Jag anser det vara av stort allmänintresse att upplysa hur saker skall vara utformade.
Forumregler

§ 4.2 Håll dig till ämnet
Det är bättre att du startar en ny tråd än att du avviker från ämnet. Flera ämnen i samma tråd gör det svårt att hitta informationen man söker. All diskussion i Byggahus forum ska innehålla ämnen som rör bygge och renovering, inget annat.

För övrigt är prylen märkt med tillverkare. Du har helt enkelt inte haft den i din hand utan bara utgått ifrån några foton på nätet. Du har t.ex. inte förstått att framsidan på fotona bara är en lös fasad och att det finns märkning under den.
 
Redigerat av moderator:
Finns det sånna här prylar att köpa i Sverige?
Är dålig på rätt namn på nätverksprylar, men fångar den här upp en wifi signal och förstärker den så att det utökar täckningen i ett hus tex?
 
tommib
DIY_freak skrev:
Tack för att du månar om min säkerhet då, men det var inte det som var frågan i den här tråden. Det var därför jag tyckte det var irrelevant. Har du kollat dina brandvarnare när du kom hem efter semestern, så batterierna inte tog slut när du var borta?

Som jag skrev tidigare så får prylen ström via Ethernet-uttaget (POE) så jag förstår inte varför USB-uttaget inte skulle fungera. Det är inte (mycket) konstigare än om du tänker dig att du har t.ex. en 24V DC batterieleminator inkopplad till den.
För att POE-standarden inte levererar så mycket ström.
https://en.wikipedia.org/wiki/Power_over_Ethernet#Standard_implementation
Beroende lite på vilken standard som följs så har du 15 eller 25W tilllgängligt via POE. Är det 25W så klarar du kanske USB-uttaget. Är det 15W är det tveksamt. Det är i alla fall precis på marginalen, vilket man sällan vill vara.

Angående det som tuktuk skrev så är det relevant då andra också läser den här tråden och den går att hitta med google. Då kan det, speciellt i elfallet, vara lämpligt att påpeka att den där är tveksam att koppla in. Du får naturligtvis göra vad du vill och du kanske har tillräckligt med kunskap för att kunna göra det på ett säkert sätt. En annan person som läser tråden om ett år kanske inte har det och bara ser din rekommendation på en produkt....
 
  • Gilla
prototypen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.