Hej.
Jag har hittat en gammal dörr på en loppis som jag har tänkt att renovera.

Skrapa, slipa och måla med linoljefärg och nytt linoljekitt är tanken!

Men ett lite modernare lås känns som ett måste!

Den gamla nyckeln som man låser med går inte att ta ur? Kikar jag ner i nyckelhålet medans jag vrider så ser jag att nyckeln är formad som ett V längst ner och går sonika inte att dra ur?
Känns jättekonstigt då nyckeln sitter i på utsidan av dörren?
Hade det varit på insidan hade jag kunnat förstå men detta känns jättekonstigt😄

Min tanke är att försöka byta ut hela låshuset och i med en modern cylinder fast försöka dölja detta på ett bra sätt så att det gamla utseendet är kvar.

Är detta en dum idé eller vad tycker ni?

Kommer bilder i nästa post!
 
20150811_161101.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




20150811_161112.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




20150805_213042.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nyckeln är nog ganska mjuk om den har vridit sig - antagligen har någon med våld försökt låsa/låsa upp när kolven satt fast (eventuellt i kombination med för mycket färg/inmålad kolv). Eller så är det helt enkelt fel nyckel...

Jag skulle försöka vrida nyckeln åt motsatt håll så att den böjs tillbaka eller tills axet går av så att den går att ta ur. Ta sen ur kistan ur dörrbladet, demontera kistan och gör rent ordentligt från färgm samm, gammalt fett o s v. Jag brukar låta det ligga i linoljesåpa och en skvätt vatten (i en burk med lock så att det inte dunstar/tjocknar) det löser upp det mesta på ett par dagar. "gegget kan du återanvända om det förvaras i burk med lock. Sen kan du ta med den rengjorda kistan till byggnadsvården och testa deras "nyckellager" tills du hittar en som passar, alternativt till låssmeden som får fixa en ny nyckel åt dig. I värsta fall kan du ju köpa en begagnad låskista på byggnadsvården som passar. Ser ingen anledning att byta till en modern kista!??

Vill du ha nya brickor som täcker nyckelhål/handtag kan du få tag på nya eller begagnade genom byggnadsvården. Korta spårskruvar (13mm) i mässing kan du köpa hos www.skruvbutiken.se.

Lycka till :)
 
Redigerat:
Tyvärr gick den gamla kistan såpass mycket sönder när jag vred nyckeln så den är bortom räddning! Nyckeln var allt annat än mjuk, det krävdes mycket våld med polygrip innan den gav med sig och då var kistan skrot 😯
 
Borde gå att justera hålet efter den gamla låskistan, så du kan få in ett 9-tillhållarlås, men inte använder den nya låsskylten. Då ser dörren ut som förut, men du har ett betydligt säkrare lås.
15773.jpg
 
  • Gilla
MTech och 1 till
  • Laddar…
Vart köpte du detta?
 
Spanar på tips här jag med, då vi ska renovera några gamla dörrar så småningom..
(y)
 
MTech skrev:
Vart köpte du detta?
Jag har funderat på det jag med nu när jag behöver det andra, tror det var på Hornbach, men det kan ha varit lika väl på den lokala järnaffären.. Oavsett kan alla som säljer ASSA få hem, finns även hos näthandlare..
 
  • Gilla
David-O
  • Laddar…
Får kolla på detta! Har eventuellt en kontakt som kan ta hem assa prylar med 50%
 
S
Snigla skrev:
Spanar på tips här jag med, då vi ska renovera några gamla dörrar så småningom..
(y)
tips är google. många här frågar direkt här. när det skulle vara enklare å bara söka
 
SBH skrev:
tips är google. många här frågar direkt här. när det skulle vara enklare å bara söka
Spanar där med, mina hökögon är överallt ;)
 
S
Snigla skrev:
Spanar där med, mina hökögon är överallt ;)
alla gör det inte ;)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.