"Dealen är att allt på 102.500 kr (lägg märket till att slutsumman också är felaktig)
ska betalas I januari på en slutfaktura.

Vilket också är då huset ska vara färdigt. "

Totalsumman ligger ju på typ ett kök eller ett badrum.
Är det här en del av ett större husprojekt? Och tanken är att det skall betalas då huset slutbesiktigas?
Frågan är ju vad som står i kontrakt/avtal?
 
Hela projektet.
Ja allt är egentligen uppåt väggarna från början, var väl för blåögd och litade på hantverkaren.

Projektet som sin helhet kostar närmare 300.000kr utan rot inräknat, hälften är I stort betalt alla redan.

Vad som sas vid offerteringen var att invändigt skulle huset färdigställas redan efter tre månader (en stor del till att dom fick uppdraget) och därefter skulle jag betala hälften på en faktura, utsidan på huset som i för sig inte är lika mycket att göra som insidan skulle tas efter nyår och vid färdigställande av utsida skulle en slutfaktura komma.

Det är det som vi kom överens med när vi skrev kontraktet.
Tyvärr så var det nära omöjligt att få saker och ting specificerade, utan väldigt mycket är "enligt överenskommelse med kund"

Vilket jag senare bittert fått ångra.

Ett typexempel, var Elektrikern, som drog ut för klen matning, visade sig att snickaren som också bär totalansvaret bara begärt att en varmvattenberedare skulle drivas, på så sätt få en billig offert att visa upp från sin underleverantör och kunna få den billigaste offerten.

Så detta togs upp och då hade snickaren inget minne av att vi hade pratat om det helt plötsligt och jag fick vackert punga ut med mer pengar än en gång.
Trots att jag vet mycket väl att jag pratade med honom om exakt vad som skulle finnas där ute.

Det skulle förberedas för kökspanna, helt enkelt dras två slangar, dessa ville jag att dom skulle läggas i isoleringen ovanför toa så när dagen väl kom om den alls kom att vi skulle byta värmesystem så skulle man kunna plocka ner panelen och dra ner slangarna.

Detta likt mycket annat klaffar inte, snickaren färdar nästan badrummet innan rörmockaren kommer och istället då gör ett stort hål i väggen genom tätskikt och allt, en kakelplatta täcker men hålet har i månader nu stått öppet, och badrummet används och det är rakt in till isoleringen.
Ventilation finns inte heller ännu (detta skylls på plåtslagaren).
Trots löften gång på gång, och löften om att det är okej att använda badrummet ändå.

Hålet in till isoleringen är gott och väl 10cm i diameter om inte större, verkar som dom bara tänker sätta en kakelplatta över. jag ställer mig frågande dock, plattan kommer inte ha mycket att sitta vid, och borde det inte finnas tätskikt bakom, kondens?
Sitter i takhöjd också btw.

Sen hundratals grejer man retar sig, på som är rent slarv, Silicon fog kring golvbrunn som ramlar dän för jämnan för att brunnen ligger kloss i kloss med plattan osv.

Panel som sitter märkbart snett, eller ja allt sitter märkbart snett när man börjar kolla.
Köper en del av det då huset inte är rakt, men man borde ju kunna fuska till det så det ser vettigt ut ändå :/

Och gång på gång fakturering som verkar ha mer med att göra när det behövs pengar i företaget än vad som sas från början.

Det slogs på stora trumman då jag ifrågasatte vid offertering då jag fattar att utvändigt är billigare än invändigt.
Lugnt vi kan ligga ute med pengarna.

Hur saker och ting ska betalas är också enligt överenskommelse med kund.

Detta med tre månader, funkar inte heller då dom knappt är här i överhuvud taget, jag bor i huset och det driver mig till fullkomligt vansinne.

Jag har tänkt igår och bara för sinnesfrids skull.
1, kolla av med banken så jag får låna
2, Låna för hela den resterande summan exlusive rot, köra hårt mot hårt.

Dvs först ska huset färdigställas därefter ska jag ta ut en besiktningsman efter ok från besiktningen så kommer dom få in kvarvarande belopp.
Tar hellre smällen på 30-50.000kr än daltar vidare med dessa jönsar och med besiktningsman så borde jag få rättsida på bygget också.

Det bör tilläggas att allt drog igång i januari så det är några månader sedan det var tre månader.

Vad hade ni gjort?
 
Redigerat:
Betalar du i förskott så kommer du bli blåst. Garanterat. Jag har sett liknande grejor flera gånger. Alltid samma sak. Sätt dig i respekt. Kör definitivt hårt mot hårt, annars är det din familj som kommer få ta konsekvenserna av alla följdproblem. Du kommer att ångra dig för alltid om du inte ser till att lösningen blir rättvis för er.

Den bästa lösningen i vårt fall var att kasta ut vårt byggteam och anställa ett nytt. Kostade mig ca 150,000 att fixa vad de byggt fel eller slarvigt. Jag lät dem dock hållas mycket för länge, och det ångrar jag bittert.
 
Redigerat:
  • Gilla
F_man och 1 till
  • Laddar…
"Silkon runt golvbrunn". Utveckla gärna, eller hellre kolla på badrumsdelen här. Det finns i princip inget läge vid en golvbrunn där det någonsin skall vara silikon.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Hemmakatten
Betala absolut ingenting mer alls. Inte en endaste krona. Om du berättar den här historien för banken så lär du inte få låna pengar, vilket förmodligen är lika bra.

Föreslå istället för byggfirman att ni avslutar arbetet. vill inte byggfirman det så ta dit en besiktningsman och med besiktningsprotokollet som grund (förutsätter att det blir en massa anmärkningar) häver du avtalet pga icke fackmässigt utförande. Byggfirman har visserligen enligt lag möjlighet att åtgärda felen men dessa ska vara åtgärdade inom rimlig tid (max två månader).
 
Marlen, Jo det är precis samma firma, samma uppdrag dom är fortfarande inte färdiga.
Är så ofantligt trött på firman att jag kokar snart över.
Fråga på så ska jag försöka förtydliga eventuella oklarheter ;)

Silicon kring golvbrunnen alltså emellan plåtskyddet över brunnen och klinkeret, ramlar väck konstant då klinker ligger i stort kloss med plåten så det inte finns någonstans att lägga fogen utan det blir mest en klass på någon milimeter i ytan.
 
F
... Du fick massor av bra svar i mars, varför sitter du fortfarande fast i den här soppan i slutet av augusti? Ursäkta om jag låter lite snäsig men det är ditt hus och dina pengar så ta ansvar och styr upp situationen enl tipsen du fick i förra tråden!
 
Jag ska ta tag i situationen.
Frågan är vad jag har rätt att göra, kan jag neka att betala fram tills arbetet är slutfört och slut besiktigat?
Dom har väl mer eller mindre hotat med att skicka faktura ändå och att dom kunde skicka på allt istället.

För mig är det av yttersta vikt att hus blir klart fram tills januari som senast.
Då ska lagfarten skickas över nämligen.

(Separerar och hon bor kvar)

Så hushelvetet måste bli klart.

Om dom skickar en faktura hur gör jag då?
Är det bara att skriva (Bestrides arbete ej slutfört) och kopiera och sända tillbaka?

Vad kan bli kontentan av det?
Hade jag haft tid och pengar hade jag kontaktat en jurist, och låtit bygga världens mål mot klåparen.
Men kostar tid som jag inte har och pengar jag i dagsläget inte har.

Snabb smidig lösning som sätter eld i röven på snickaren.

Vad jag fruktar är att om jag börjar röra i detta så väntar en lång rättsprocess och advokat osv kostar.
 
Hemmek: Har du ett skriftligt avtal? Har du en skriftlig offert? Har du något skriftligt överhuvudtaget?
 
Nog svårt att sätta eld i röven på dessa snickare.
Du kan kontakta en advokat, men är deras firma på väg att gå konkurs, ger det dig enbart en extra utgift. Få ett avslut med dem! Dina pengar går säkert till andra projekt, de redan är skyldiga att betala sina underleverantörer för att dessa skall vara intresserade att jobba mer för snickarna.
 
Det skall under inga omständigheter vara silikon i fogen mellan klinker och "plåtgallret".
 
  • Gilla
Nils82 och 1 till
  • Laddar…
F
Har du gjort det som du fick råd att göra i inlägg 15 i förra tråden?

"Eftersom vi tycks ha delade meningar om detta, så får vi sätta det på pränt".
Upprätta ett dokument där det står vad som är innebörden av "enligt överenskommelse med kund" och se till att få det undertecknat.
Om det blev tjafs där, har då då följt råden du fick i inlägg 20 och 21 om att ta in en besiktningsman för att få en oberoende utvärdering av det utförda arbetet?
 
Det finns en skriftlig offert ang pris och löst utryckt om vad som ska göras.
Enligt överenskommelse med kund, men pris finns där iaf.

Tyvärr blev det aldrig av att han satte sig ner och skrev något ytterligare.
Utan när jag nämnde att jag vill ha det skriftligt så skärpte han sig ett litet tag.

Men nu var måttet rågat, för dels inte varit här på bra länge och nu då ska han ha mer pengar out of the blue.

Så frågan är om jag ska ta ut besiktningsman nu eller senare?
Tanken är att sätta hårt mot hårt om jag har rätt att göra så.

Dvs kan jag med gott samvete säga nej nu betalar jag inget mer förens allt är färdigt och huset har godkänts vid slutbesiktning.

Vilken typ av jurist ska jag ta kontakt med?
Jag sitter i en position där jag inte har koll på läget behöver ha in någon som har koll.

Med vänlig hälsning H
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.