Fick en förfrågan om att sälja en bit mark för nybygge, ligger på landet.

Bygger själv nytt 150 meter bort och hade förhandsbesked på en tomt till men den den aktuella marken ligger 50 meter längre bort så det förhandsbeskedet gäller inte.

Men nu har i och med ny ansökan om förhandsbesked en granne som har lantbruk på andra siden en åker som angränsar till min mark motsatt sig det hela då dom tycker att det det är för nära ( Vi har mätt det till 250 meter ), Dom refererar till att lukt från dynga och buller från höfläktar kommer vara en olägenhet och om det ändå skulle få bifall på byggnadskontoret så vill dom kräva buller och lukt servitut...

Dom har inte angett buller nivåer eller typ av lukt, jag är uppvuxen på en gård bredvid och har aldrig upplevt problem, visst låter det lite de korta perioder fläktar körs och det lungar när bönderna sprider dynga men det hör till att bo på landet....

Den tänkta placeringen av huset kommer ha ca 50 meter skog och 200 meter åker till lanbruksbyggnad.

Enligt byggnadsnämnd och jurist så finns detta inte i lagens mening, finns ett fall registrerat från 2014 som inte gick vidare om lukt servitut.

Till saken hör att den ena ägaren av lantbruket själv flyttat till till ett fritidshus närmare med sin familj och där var det inga problem. Finns även annan granne som bor betydligt närmare.:eek:

Har bara en känsla att dom inte vill ha mer grannar omkring sig.

Familjen som driver lantbruket är rätt kända i trakten för att vara krångliga men min fråga är helt enkelt om det finns någon som har erfarenhet av detta.
 
harry73
Det är bättre att det kommer upp nu innan förhandsbesked och avstyckning är färdig än när allting är byggd och det visar sig att de får begränsningar i hur de kan driva sitt lantbruk. Låt byggnadsnämnden ta ställning till det.

Och man är inte krånglig bara för att man bevakar sina interesser
 
Där vi bygger har kommunen (som säljer marken) en typ av varning i kontraktet att det kan förekomma lukt ifrån närliggande bondgård och åkermark.

Inget servitut eller så, jag tolkar det mer som att kommunen (Borlänge) garanterar sig från att slippa bråk. Det var även med att man måste informera ett stall i god tid innan eventuella sprängningsarbeten skall ske.

Så Borlänge kommun resonerar nog som du, att bor man på landet måste man räkna med att det luktar lite :)
 
harry73
F_man skrev:
bor man på landet måste man räkna med att det luktar lite :)
Även i staden luktar det illa, bara annorlunda, och lite gödsellukt djurljud får man acceptera, men det finns gränser. Och det är precis de gränser som begränsar grannen i sin verksamhet, så han gör helt rätt att han tar upp det. Om det nu finns lukt och buller servitut eller ej är en annan sak och vad byggnadsnämnden gör med grannens synpunkter är än en annan sak
 
Ja det är klart, det finns ju miljöbalken... max 45 decibel får väl inte tränga in inomhus eller något sånt har jag för mig.

Lukt regleras väl också där?

Men hur det blir i swedjeeps fall är ju krångligt. Andra bostäder har ju som sagt redan byggts där.

Ett servitut eller ett avtal kan ju riskera att bonden "jäklas med flit" för att få bort någon dom inte vill ska bo där.
I värsta fall blir det väl en rättssak om bonden sprider mer lukt och ljud än vad som är skäligt, just mot swedjeep.

Men bor bonden över huvud taget i närheten, lär dom väl inte göra det?

Vet inte om jag köper din poäng med att bevaka sina intressen och risk att jordbruket begränsas harry73. Vore det inte någon annan bostad i närheten och swedjeep byggde först, hade jag dock köpt den.
 
Redigerat:
harry73
Desto mer det byggs omkring honom desto mer begränsningar han får i verksamheten. Att komma in med synpunkter när man inte gillar byggplaner är inte att vara besvärlig, att senare överklaga beslutet till högsta instans på lösa grunder är besvärlig, men TS är inte där än.

Och att man snällare mot den man gillar en den man inte gillar eller inte känner är inte heller konstig, även om man kan göra sig en björntjänst för att fastigheter brukar säljas för eller senare
 
Tack för bra synpunkter, köper helt klart att man ska bevaka sina intressen...

det trista är väl i aktuellt fall att det alltid varit envägs kommunikation med dom, trist för inga grannar umgås med dom vilket är trist i sig, men det är en annan sida.

Frågan var egentligen bara hur buller och lukt kan anses utgöra en olägenhet på landsbygd. Dom har ju krav på buller i sin verksamhet också ...

Har aldrig stött på servitut för buller i en sådant här sammanhang ( Ej industri eller flygplats etc ), och lukt vet jag inte ens om det finns... därav frågor
 
harry73
Våra barn går på en skola bredvid en grisuppfodare och ibland luktar det minst sagt otrevligt. Men en gång gödslade han ordentlig när vinden låg åt fel håll. Man luktade det redan på flera kilometer avstånd, men skolan ligger som sagt precis bredvid gården och det var helt omöjligt att vara där. Det fanns så mycket ammoniak i luften att man inte kunde vara där.
Min poäng är, ja det fåt lukta på landet, men det finns gränser vad man behöver ock kan acceptera.
 
  • Gilla
swedjeep
  • Laddar…
Ja gränserna regleras i lagen, miljöbalken, när det gäller lukt också. T.ex. får man ju inte elda hur som helst i kaminer eller på tomter, formuleringen lyder typ "eldningen inte medför olägenheter för omgivningen (2 kap 3 § Miljöbalken)"

Självklart med luddiga formuleringar som blir upp till kommunen/länsstyrelsen att tolka förmodligen.

Jag tror på lösningen att det skrivs ett avtal som dessutom registreras i fastighetsregistret (ifall nya huset byter ägare).

Bönders gödslande är väl för övrigt också reglerat, dom får väl bara flytgödsla tre dagar innan regn eller något sånt? (Bara något jag hört, inte full koll på det).
 
O
Som tidigare sagts, det finns en dom från Mark och miljö överdomstolen, där de ville bygga om en gammal skola till bostäder. Närheten till att lantbruk gjorde att de inte fick bygglov...
Det var ungefär samma som TS nämner. Buller från fläktar och lukt...
 
Har hört om ett fall som liknar detta, där bonden påpekar det olämpliga med att bygga så nära hans djurstall med tillhörande gödselbrunnar.
Ingen lyssnar och bygglov beviljas.
När huset är byggt börjar den nya grannen klaga på lukt, och driver ärendet långt, slutar med att bonden måste installera massa dyr utrustning som skall minska / ta bort lukten.

Angående att Lantbrukaren som motsätter sig TS byggplaner själv bor nära, han / hon lär ju inte själva klaga till kommun på lukt / buller från sin egen verksamhet.
Samma kanske gäller det andra befintliga boendet, släkting, vän eller familj som bor där.

Tror att Lantbrukaren ser att ju mer det byggs nära hans verksamhet ju större är risken att det flyttar in en "klagopelle" som skriver klagobrev till kommun så fort någon av djuren släpper en brakare och det luktar lite...
Risken är då att han blir ålagd att åtgärda luktproblemen med en massa dyra lösningar...
 
Håller med om att lantbrukarens beteende förklaras, men kommunen måste fortfarande behandla alla lika tror jag...
 
O
F_man skrev:
Håller med om att lantbrukarens beteende förklaras, men kommunen måste fortfarande behandla alla lika tror jag...
hur menar du att kommunen måste behandla alla lika? Även om lika principen finns så kan man inte använda den när det gäller bygglov... Eller syftar du på att de får yttra sig?
 
Nej jag menade gällande bygglov.

Utifrån en lukt och bullerfråga som i denna tråd; varför skulle inte en "lika-princip" gälla då? (Utgår från att lukten kommer vara likvärdig vid redan existerande hus som vid det som man söker bygglov för).

Genuint nyfiken på det du skriver om att man inte kan använda likaprincipen och vill lära mig mer :)

Har ganska nyligen pratat med Borlänge kommun om bygglov och dom pratade ganska mycket om "likaprincip" när det gäller just bygglov.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.