Hej
Tänkte nu skaffa en luftvärmepump inför hösten.
Vad jag läst verkar mitsubishi fh35 vara bra så jag letade och hittade den på nätet för 15000kr inkl installation.

Jag tänkte sätta den ovanför ytterdörren i hallen så att vi slipper störas av den i vardagsrum. Dock har jag max 36cm ända från taket ned till dörren som synes på bilden. Då har jag redan räknat med att man tar bort taklist och dörrfodret. Fh35 är väl 305mm hög.
20150824_193149.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad tror ni om detta? Är det ens möjligt? Bör jag leta efter lägre pumpar? Förslag?

Dessutom undrar jag om någon har erfarenhet av att handla pump med installation på nätet. Nackdelen är ju att man inte vet vad det är för installatörer dom skickar. Billigast på denna pumpen var en sida som hette Zave.se

Tacksam för åsikter :cool:
 
Det är viktigt att det är en rutinerad installatör så klart, omöjligt att svara på. Har du fått hjälp med placeringen av innedelen, så att det verkligen är den bästa punkten i huset? Bifoga gärna planlösning om du är lite osäker.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Tack för svar.

Precis, problemet är väl att man inte kan veta vilken installatör dom skickar. Certifierad står det på hemsidan i alla fall.

Här är min planlösning: planlösning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ingen optimalt öppen planlösning för luftvärmepump är vi medvetna om. Sålänge den kan värma hall, kök, vardagsrum och de 2 sovrummen närmast hallen så är vi nöjda. Rummen "längst in till höger" kan skippas.

Nån med erfarenhet från fh35?
 
A
FH´n är mycket bra
men precis som du nämner, långt ifrån optimal planlösning.
i och med att du har vanliga dörröppningar till alla rummen kommer du få extremt varmt i hallen för att få någon som helst värme i övriga utrymmen.
Jag skulle definitivt avråda från denna typ av värmekälla i ditt fall.
möjligtvis kan det funka om du sätter värmetransportörer ovanför dörrarna till de utrymmen du vill värma upp. dvs en fläkt i varje dörrhål.
 
Väldigt små öppningar till v-rum & kök, har ni verkligen kollat upp att värmen kommer spridas så långt och genom öppningar så det lönar sig?
 
Tack för svaret.

Jag kanske skulle tillägga att inga dörrar finns till vardagsrum eller kök. Dessutom funderar vi på att göra öppningen mellan hall och kök större. Gästrum och förråd agerar båda förråd och behöver ej värmas.

Grannar med identisk planlösning har pump och är nöjda. Men vi förstår att det ej är optimalt.
 
fh 35an har väl en lucka som öppnas uppåt, där man tar ur och rengör filtren
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Kanske går att sätta två inomhusdelar, en i v-rum och en i hall?
 
Ett annat alternativ kanske skulle vara direkt till höger i bilden ovan om öppna spisen. Alltså i vardagsrummet men riktad utåt hallen.

Problemet är att vi har tv och tv-soffa där. Jag får olika bud om oväsen beroende på vem man frågor. Vissa säger att man aldrig tänker på det medan andra säger att det brummar olidligt. :(
 
Vi har 09 av Fujitsu pumpen i sommarstugan. Valde den pga utrymmet. Funkar bra, har suttit en säsong. Ingen isbildning att tala om och gör sitt jobb.
 
Redigerat:
Om den stör kanske kan skilja mellan olika luftvärmepumpar, men framför allt mellan olika personer. Hemma hos mig blir jag mer störd av kylskåpet än av luftvärmepumpen. Detta trots att den senare är närmare soffan.

Angående värmespridning så ger den alltid något. Om den skall ge mycket måste man acceptera att det blir varmare i hallen än i övriga utrymmen. Sedan bör man inte räkna med att den klarar sig ensam.
 
Tackar för svaren!

Hittade fh35 för 10700kr på nätet (verkar mycket lågt). Installatiostjänst köper jag i så fall från ett annat mitsubisi-certifierat företag.
Pumpförsäljaren hävdar då att jag skall få 5års garanti om jag sparar installationsbeviset.
Kan jag vända mig direkt till mitsubishi i fall pumpförsäljaren skulle gå i konkurs eller börja strula angående garantin?

Jag vill ju ha 5 års garanti.

tacksam för svar
 
A
FH´n är mycket bra
Fujitsun är oxå mycket bra men saknar aktiv jonisering och elektrostatfilter.

men kolla hos Mitsubishi eller canvac om de tar garantin, är det sidoimport lär de inte göra det och de tar ej heller varandras de tittar direkt på serienumren om den är såld via respektive.

Polarpumpen ger bara 2 års materialgaranti om man inte använder deras egna montörer då är det 5år.
Canvac har speciella certifierade montörer.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
A
plan-g skrev:
Ett annat alternativ kanske skulle vara direkt till höger i bilden ovan om öppna spisen. Alltså i vardagsrummet men riktad utåt hallen.

Problemet är att vi har tv och tv-soffa där. Jag får olika bud om oväsen beroende på vem man frågor. Vissa säger att man aldrig tänker på det medan andra säger att det brummar olidligt. :(
Detta är troligen den bästa placeringen.
ljudet brukar inte vara något problem med mitsubishin däremot är det inte så trevligt att sitta i drag hela tiden. FH´n har iof indirect air och natural flow. bonus med denna placering är att om man eldar i spisen hjälper fläkten till att få ut värmen i övriga utrymmen.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.