Vi ska lägga om taket på vårt missionshus från 1895 och har bestämt oss för falsat plåttak som läggs i bandtäckning. (Skivtäckning blev för dyrt även om det vore mest optimalt utifrån stilen.) Har läst på lite om olika sorterts plåttak, bl a här http://www.gardochtorp.se/rejalt-pa-taket.aspx?article=11045 men har ändå frågor och behöver lite råd.

Valet står mellan att välja galvad (dvs varmförzinkad plåt) som vi själva målar med linoljefärg efter ett par år, eller titanzinkplåt som vi låter vara obehandlad.
Om vi väljer det galvade alternativet så skulle vi måla taket svart eller grafitgrått framöver. Om vi väljer titanzink så lämnar man den obehandlat och den blir blyertsgrå med tiden. För oss gör det ingenting att det tar ett par år att uppnå "färdigt" resultat gällande takfärgen så det är inte en avgörande faktor i valet.

Däremot hittar vi väldigt lite information om livslängd och pris på de olika alternativen. Titanzink ska kunna klara sig i 100 år vilket låter väldigt bra, men hur är det med galvad plåt? Och vad är skillnaden i pris på de olika alternativen?

Bifogar foto på missionhuset och hoppas på råd om vad som skulle passa bäst enligt er erfarenhet.

20140730_200212.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Titanzink Är väldigt bra men också väldigt dyrt. Varmförzinkad plåt håller inte länge om man inte målar det med något skydd är inte samma kvalitet som varmförzinkad plåt var för.
Om du ska måla den varmförzinkad plåt plåten varför inte välja lackerad plåt? Billigast och du sliper måla som med varmförzinkad plåt.
Välj inte aluzink då den visat sej hålla väldigt dåligt.
 
  • Gilla
Uppsaladröm
  • Laddar…
Tack för rådigt svar! Det låter rimligt att titanzink är väldigt dyrt eftersom jag vet att titan i sig är dyrt.
I övrigt har jag läst att man bör måla varmförzinkad plåt med linoljefärg efter ca 3 år och att den behöver den tiden på sig för att kunna absorbera färgen, men att den är skyddad av zinket under tiden. Efter det ska linoljefärgen fästa bra. Men det är bara vad jag läst så säker är jag inte...

Jag tror att det är lackerad plåt som ingår i den offert vi fått idag på takbytet. Men jag blev orolig när jag började läsa om flagnande polyesterfärg och att man måste måla om oftare än vart 10:e år (vilket innebär en massa eländig skrapning). Det var därför vi började titta på andra alternativ. Och linoljefärg är ju tacksamt att måla med då det inte flagar utan man bara behöver bättra på framöver.

Men vad är din erfarenhet av lackerad plåt- hur länge håller det? Från ett par takfirmor har vi fått höra att dagens lackerade plåt "håller längre" än förr, men vad detta innebär vet vi inte. Är det 20 år? Brukar man få garanti från takfirmorna på hur länge färgen ska hålla?
 
Dagen lackade plåt håller mycket bättre än den som fanns förr är plastisolfärg alla tänker på som flagnar så.
Man får garanti från leverantören som tex plannja du får 20 år färg garanti och 30 år genomrostning garanti.
Men exakt hur länge efter det de sitter vet man inte då färgen är ny men man hoppas på 30-40 år.

Plannja garanti:
http://www.plannja.se/globalassets/se/garantier/se-plannja-garantier-plat-stal-2015-1.pdf
 
  • Gilla
Uppsaladröm
  • Laddar…
Wow, det lät ju bra om det kan hålla upp till 30-40 år. Vad tror du om skillnad i pris på lackerad plåt och varmförzinkad plåt? Är det mycket dyrare med varmförzinkat? Jag skulle gärna vilja ha ett så naturligt färgalternativ som möjligt och tycker mycket om linoljefärg så ett linoljemålat tak tilltalar mig.
 
Har för mej att det är typ samma dålig med priser på det bara lagt varmförzinkat en gång som bandtäckning
 
johan ivarsson skrev:
Har för mej att det är typ samma dålig med priser på det bara lagt varmförzinkat en gång som bandtäckning
Så vad är din åsikt om resultatet när du lagt varmförzinkat? Blev det bra? Skulle du rekommendera det?
 
La det för ett år sen och det blev ju bra men det måste ju målas inom sin tid och detta skulle mållas svart sen.
Jag hade ju inte valt det just på grund utav målning men är man okej med det så varför inte.
 
  • Gilla
Uppsaladröm
  • Laddar…
M
Färgat tak passar bäst enligt min uppfattning. Mörkgrått eller svart? Är grönt ett alternativ? Det ljusa blanka taket ger huset ett tunt och märkligt uttryck.

Mycket vackert hus annars! Lycka till / Magnus
 
Jag tycker det skulle vara snyggt med klassisk svensk pannplåt åt det koppargröna hållet. Det är vackert, billigt och håller länge. Ekonomistål säljer den klassiska modellen. Jag planerade själv att lägga bandad zinkplåt, men insåg att det var för dyrt.
 
kuntri skrev:
Jag tycker det skulle vara snyggt med klassisk svensk pannplåt åt det koppargröna hållet. Det är vackert, billigt och håller länge. Ekonomistål säljer den klassiska modellen. Jag planerade själv att lägga bandad zinkplåt, men insåg att det var för dyrt.
En till röst på pannplåt, mycket snyggt och känns också mer passande på ett mer "lantligt" hus, bandtäckning känns lite mer stadsbetonat som jag ser det.
 
johan ivarsson skrev:
Välj inte aluzink då den visat sej hålla väldigt dåligt.
Tvärtom skulle jag säja att aluzink är ett mycket beständigt val, har visat sig vara överlägsen målad plåt i korrosionshänseende.
Dock ska man undvika aluzink på tak eller plåtdetaljer som är byggda så att regnvatten kan droppa från betongpannor, takpapp, asfaltstjära och/eller fasad målad med slamfärg. Detta kan göra regnvattnet alkaliskt och det kan i sin tur angripa aluzinkytan.
 
Du har så fel håller väldigt dåligt å listan med matrila som inte får va ihop med aluzink blir bara längre. Leverantörna säger själva att det är skit och tillverkas garanti på aluzink är ett skämt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.