undine
Hej alla!

Jag bor i ett hus med tomt på ca 1 500 kvm. Jag funderar på att skaffa en robotklippare till nästa sommar men vet inte hur de fungerar och vill inte besöka någon butik för att de ska lura på mig en klippare som sedan inte fungerar i min trädgård. Därför hör jag med er som använt robotklippare och/eller vet hur de fungerar.

Jag har en hel del träd och odlingar på min tomt som klipparen inte får köra in i/över. Jag har växthus och häckar och allt möjligt. Hur fungerar en robotklippare då? Min bild av en robotklippare är att den måste kunna köra fram och tillbaka, att man har en trädgård likt en fotbollsplan den bara kör fram och tillbaka på. Stämmer det? Eller kan man faktiskt programmera den så den kan köra runt träd och växthus och hela kitet?

Hur länge kör en klippare innan batteriet laddas ur och man måste ladda den på nytt, ungefär?
Är en robotklippare känslig för högt gräs? Dvs måste man köra den ofta på sommaren för att den bara klarar att klippa en viss höjd på gräset?
Slutligen, vilken modell är bäst?

Berätta allt ni vet! :cool:
 
Utan att veta hur din trädgård ser ut är mitt spontana svar ja. Om du kan klippa gräset med en vanlig klippare bör en robot klara det också. Folk blir ofta förvånade över hur bra resultatet blir!

Givetvis finns det gränser för vad de klarar och det brukar då handla om lutningar. Allt annat som den inte ska klippa/stöta emot kan gränsas av med slinga.

De klarar väl långt gräs sådär, de är helt klart gjorda för att klippa lite men ofta. Vill du ha obegränsad tillgång till din trådgård köper du en som är tyst och pålitlig och låter den klippa på kvällen/natten.

Vilken klippare som är bäst kan vara lite känsligt att uttala sig om men Husqvarnas automower anses ofta som de mest driftssäkra, dock tillhör de den övre skalan prismässigt.
 
Vi har också träd och planteringar. Träd över 5 cm diameter är aldrig några problem, klipparen krockar med trädet, backar och vänder (ingen slinga kring några träd och inga skador på barken). Däremot kan vissa veka buskar eller prydnadsgräs ställa till det i början på säsongen, det blir bättre framåt sommaren. Vi skulle nog lagt en slinga runt dessa om vi skulle gjort om det idag. Vi har en Stiga och är nöjda med den.
Däremot har Biltema inte längre med sin robot i den senaste katalogen. Den kostade 6000 kr och det var väl för billigt (dåligt)
 
  • 044.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite tjockare träd och buskar får vår robot krocka med. I väntan på att träd och buskar ska bli lite tjockar så har vi slagit ner fyra träpinnar runt om varje.

Protte

Men Magica De Hex, kan du inte bara vifta lite med trollspöet så gräset blir kort eller måste du ha tag på von Ankas lyckokrona först...........
 
Redigerat:
undine
grävaren skrev:
Vi har också träd och planteringar. Träd över 5 cm diameter är aldrig några problem, klipparen krockar med trädet, backar och vänder (ingen slinga kring några träd och inga skador på barken). Däremot kan vissa veka buskar eller prydnadsgräs ställa till det i början på säsongen, det blir bättre framåt sommaren. Vi skulle nog lagt en slinga runt dessa om vi skulle gjort om det idag. Vi har en Stiga och är nöjda med den.
Däremot har Biltema inte längre med sin robot i den senaste katalogen. Den kostade 6000 kr och det var väl för billigt (dåligt)
Ja precis, sådär ungefär ser min trädgård ut. Det låter ju bra. "Slinga", är det något man gräver ner som den känner av?

prototypen skrev:
Men Magica De Hex, kan du inte bara vifta lite med trollspöet så gräset blir kort eller måste du ha tag på von Ankas lyckokrona först...........
Haha klockren kommentar :D Tog mig ett tag innan jag kopplade, haha. Ja, mitt nästa drag är att få tag på turkronan så kanske gräset klipper sig själv :D
 
Man lägger slingan runt "öar" av planteringar, rabatter eller grönsaksland som man inte vill att roboten ska köra in i. Alltså samma slinga som man drar runt hela tomten. Här är en installationsfilm för Worx, men principen är densamma för andra märken.

Normalt sett kör en robot 3-5 dagar i veckan beroende på hur stor tomt du har, så långt gräs blir aldrig ett problem. Om det skulle regna oavbrutet i några veckor, och roboten får sämre klippresultat i blött gräs kan du behöva köra en runda med en vanlig gräsklippare först.

Vilken modell som är bäst en religion, men många rankar Husqvarna, Gardena och Robomow högt. I lågprissegmentet är Worx populär. Vilken budget har du?
 
Slingan kan man enklast lägga dikt ovanpå gräset och fästa den med en speciell sorts plastkrok (som oftast följer med när man köper ny klippare). Alternativt kan man "vicka ett spår i gräsmattan med en spade och trycka ner slingan några centimeter (då behövs inte plastkroken).
 
Fördelen med att använda märlorna är att det går snabbare snabbare att lägga ut slingan och det är enklare att justera slingan i efterhand. Det tar bara någon månad så har gräset vuxit över slingan och den har gått "ner i jorden".
 
Missade att svara på ett par frågeställningar.

Beroende på vilken klippare du väljer behöver de köra 20-50 timmar i veckan 3-5 dagar i veckan.

Gällande klipptid per laddning kan jag bara svara för Worx, som kör cirka 90 minuter och laddar en timme.

Den specificerade klippytan för robotgräsklippare är hur mycket gräsyta den behöver klippa. Du får göra en uppskattning ungefär hur mycket av din 1500m2 som tomt som är gräs.

Saker som påverkar om robotgräsklippare är ett alternativ är också backar och lutning, smala passager och eventuellt otillgängliga områden.
 
Redigerat:
Långt gräs är ju som någon påpeka, ett problem. Vi har ca 50 m2 påskliljor/scilla /pärlhyacinter, dessa skiljer vi ifrån med slingan tills de blommat över. Sen får roboten ta det också, det tar 1 vecka sen kan man inte se var det finns lökväxter.
Slingan eller begränsningstråden är en vanlig enkelledare FK1,5 mm2 som skarvas med eltejp.
 
  • 006 (3).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Angående Worx så kan det vara en modell som lockar pga det låga priset. Men jag skulle inte rekommendera den till någon som vill göra installationen och sedan känna sig hyggligt säker på att den ska fungera felfritt dag in och dag ut.

Många har haft tur och där verkar dom fungera hur bra som helst, men många, inklusive mig har fått riktiga måndagsexemplar som helt enkelt inte alls fungerat bra. Efter kopiösa mängder tid för felsökning och uppgraderingar och tester med tillfälliga slingor i trädgården samt byte av kretskort så rullar min hyfsat hjälpligt, men den låter fortfarande illa (man hör morrandet och smällar ifrån drivningen av hjulen när man är inne i huset med stängda fönster), och nu har orken tagit slut för att kontakta supporten angående det också. Jag ska dock lägga till att supporten har varit bra och trevliga att ha att göra med alla gånger jag kontaktat dom.

Men jag är inte direkt bitter heller, den klipper bra nog för vår tomt när den sköter sig i övrigt, och jag gjorde en chansning när jag valde att köpa en budgetklippare. Men nix, jag skulle inte rekommendera den.
 
I början på denna säsongen köpte jag en robomow rc 304. Min trädgård är nog lite krånglig med buskar, träd och smala passager (ca 1,5 m) och en studsmatta. Jag har även gjort en delzon då gräsklipparen behöver passera en asfalterad garageuppfart för att komma till en plätt på framsida hus. Studsmattan är avgränsad med en kabel, i övrigt så krockar den med resten. Anledningen till att jag valde just Robomow är att den har en riktig kniv och inställningsmöjligheterna. Då det ibland ligger leksaker, äpplen mm i gräsmattan känns det bättre med en kniv som håller. Hittills är det ett par bandybollar, ett par skor, en jacka och ett antal äpplen som fått sätta livet till. Fördelen är att kniven är fin och ungarna plockar upp efter sig. Min klippare är inställd att gå mellan 0700-1500 på vardagar eftersom det inte är någon hemma då. Man kan välja vilka dagar och timmar den skall gå. Man kan även välja klippfrekvens och klipptid beroende på hur krånglig matta man har. Det har tagit lite tid att få den inställd enligt mitt tycke på ett bra sätt. Om det skulle hända något tex om den fastnar så kommer ett sms i mobilen. Det som också lockade med denna klippare var att den har en kantklippsfunktion. Om man tittar på den så är inte kniven centrerad under klipparen utan den sitter lite förskjuten. Installationen gick lätt utan större bekymmer. Har även varit i kontakt med supporten en gång då sms funktionen inte fungerade som den skulle. Det visade sig att det finns en fjärrinloggning i gräsklipparen. Efter mitt medgivande via appen så gick supporten in i klipparen och fixade till den. Det finns sjukt mycket inställningar i klipparen. Personligen tycker jag sånt är kul med det är nästan på gränsen till för mycket. Skulle jag köpa en ny idag så skulle det nog bli en likadan igen. Om man vill ha alla funktioner med datatrafik mm har jag förstått att man måste köpa de gröna RC modellerna, men det är inget jag är säker på.

Glömde säga att den klipper fort. När man tittar på hastigheten den rör sig på så upplever jag rätt tydligt att den går lite fortare än andra klippare.
Sen klipper den inte heller varje dag även om den får lov. Tittar jag i appen så kommer den att klippa nästa gång på tors kl 1045. Idag är det tis och den ar ute vid 9-tiden och blev sen stoppad av regn.
 
Redigerat:
Ett tillägg angående batteritiden, om det inte redan framgått, är att alla de klippare som säljs idag själva kör tillbaka till laddaren när batteriet börjar bli svagt, så man behöver normalt sett aldrig tänka på batteritiden.
 
MagicaDeHex skrev:
Hej alla!

Jag bor i ett hus med tomt på ca 1 500 kvm. Jag funderar på att skaffa en robotklippare till nästa sommar men vet inte hur de fungerar och vill inte besöka någon butik för att de ska lura på mig en klippare som sedan inte fungerar i min trädgård. Därför hör jag med er som använt robotklippare och/eller vet hur de fungerar.
Lite tråkig inställning med att du utgår från att du blir lurad i en butik.

Jag jobbar i fackhandel och har faktiskt yrkesstolthet. Skulle en robot vi sålt inte fungera tar vi givetvis tillbaka eller byter ut den.

Det jag lärt mig hittills under 15 år med försäljning av robotklippare går att sammanfatta i några punkter:

1. Köp inte för liten.
2. Har du inte råd med en vettig modell anpassad för din yta, spara ett år till.
3. Läs instruktionsboken.
4. Gör installationen enligt instruktionsboken, och har du inte lust att följa det som står där så a) klaga inte när det inte fungerar och b) köp tjänsten installation.
5. Läs instruktionsboken.
6. Jamen läs instruktionsboken då för h...e :)

Aja, orkar inte berätta allt jag vet om robotklippare, men tror väl att 80% av mina inlägg här på forumet berör ämnet i någon mån..
 
Redigerat:
  • Gilla
Max R70
  • Laddar…
Instruktionsboken?
 
  • Gilla
Thomas876
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.