Hej!
Har en Electrolux kyl/frys som krånglar, modellen heter erb 40301w. Kyldelen blir inte riktigt kall, bara något kallare än rumstemp. Frysdelen däremot blir jättekall, bortåt -30 grader. Kompressorn verkar gå hela tiden. Jag provade att byta termostaten med det hjälpte inte.

Någon som har en gissning vad felet kan bero på?
 
A
Köldmedelsläcka
Troligvis skrot
 
Okej, tack för svaret!
är det något jag kan kontrollera själv?
 
A
Denna typ av läckor kan vara svåra att hitta då de oftast är i en skarv dolda långt in i isoleringen.
har man tur kan läckan finnas i kompressorutrymmet och kan då detekteras av en elektronisk läcksökare.
svårigheten är ändå att finna läckan då sugsidan normalt går med undertryck.

tekniken i ditt skåp är EN kylslinga med start i frysen för att avslutas i kylen.
termostaten styr bara kylen
är kylen för varm går kompressorn hela tiden vilket med för att frysen blir olidligt kall--ända tills gasen är slut där oxå.
jag skulle fyllt upp systemet överfyllt eller använt kvävgas och stängt av det kollat ved läcksökare eller såpvatten på allt i kompressorutrymmet och kondensorn på ryggen. mätt i frysen. om man ändå inte detekterar läcka får man utgå i från att den sitter i isoleringen. har man tur? när man fyller upp spricker kylsystemet helt och då brukar man verkligen se var läckan är.
allt som är synligt brukar gå att ersätta med nytt dvs allt utom kylslingorna i kyl-delen. där oftast läckan är.
läcka medför alltid att miljöluft kommer in i systemet. dvs även om man hittar läckan och kan åtgärda den måste man byta torkfilter och kompressor samt fylla på ny soppa.
en kostnad som sällan understiger 3.500.- dvs skrotas-
 
  • Gilla
frimson
  • Laddar…
Okej, tack igen för ditt svar!
Man försöker ju vara miljövänlig in i det längsta, men här får det bli att skrota och köpa nytt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.