Vi bygger med totalentrepenad och vårt hus är nu rest och helt klart utvändigt. Vi har beställt liggande panel 22x145 men panelen som sitter på huset är 22x120.

Att huset skulle byggas med panel på 22 x 145 finns tydligt specificerat i leveransavtalet som är undertecknat av både oss och leverantören.

Vi tycker dock det är mycket snyggare med bredare panel, men förstår att det blir jobbigt att byta ut den. För oss känns det som en rätt stor miss, eller vad säger ni?
Vad kan vi kräva i ersättning för den missen?

Vi har en bra relation med husfirman och är annars jättenöjda med deras arbete. Förhoppningsvis löser vi även den här situationen på ett bra sätt för båda parter.
 
Grundförutsättningen vid ett fel är gör om gör rätt.

Men det finns en kalusul (tror konsumenttjänstlagen) att om kostnaden för att åtgärda ett fel är orimligt hög i förhållande till felets "värde" för beställaren. Då kan byggfirman välja att kompensera ekonomiskt istället. Och då baserat på värdet av felet för dig.

Hur mycket det här felet är värt för dig är ju svårt att avgöra. Man kan objektivt värdera på några olika sätt.

Diskutera med en mäklare och få fram en värdering med nuvarande panel, jämfört med rätt panel.

En absolut lägsta ersättning bör ju vara skillnaden i kvm. pris för panelen. För jag antar att 120 är billigare än 145.

Sedan måste man (tycker jag) lägga på ett "mjukt värde" för att panelen i ditt tycke inte är lika bra som om det hade varit rätt panel.
 
Frågan är ju om det verkligen är "orimligt" dyrt att byta panelen. Jag tror att den klausulen är mer till för saker som att huset kom en halvmeter fel, så vi får inte plats med den tänkta soffan på uteplatsen, Se till att riv huset och bygg det på rätt plats! Där då kanske en rimlig ersättning är att få en passande möblering av uteplatsen istället.
 
Tack för svaren!
Har svårt att se firman vilja byta ut hela panelen utan vi får nog komma till en ekonomisk uppgörelse. Otroligt klantig miss och även om 25 mm per bräda låter lite gör det rätt stor skillnad på husets utseende vilket vi får leva med.

Om vi gör en ekonomisk uppgörelse vilken summa hade ni krävt i avdrag eller tilläggsarbeten?
 
Hemmakatten
Vi som har en arkitektritad villa där minsta detalj både inne och ute är stött och blött skulle aldrig acceptera en sådan miss med fasadpanelen. Vi skulle hävda att skadan är av sådan art att panelen måste bytas.

Om ni tycker att panelen behöver bytas så är det viktigt med snabb återkoppling till byggfirman innan man hinner sätta kutbrädor mm. Hur stor skada det är för er kan bara ni bedöma, men er uppfattning har stöd av lag och avtal.
 
Redigerat:
Tjena.

Givetvis är det fel......som att köpa en röd bil men få en grön. Helknas!

Varför har de monterat en annan panel och vad säger firman om missen?
 
Upptäckte det idag och ska prata med firman imorgon.
 
S
Eftersom det är spontad panel så kanske det inte är fel ändå? På byggmax så verkar hela noten räknas med i panelens bredd, min 120 panel är alltså bara runt 100. Jag har ingen aning om hur det brukar räknas, men så verkar det vara på byggmax?
 
Tyvärr tror jag inte det är så.

Här är vår panel (måste väl vara 120mm):
Panel_120.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är grannens panel som är 22x145:
Panel_145.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
TLK_ skrev:
Vi bygger med totalentrepenad och vårt hus är nu rest och helt klart utvändigt. Vi har beställt liggande panel 22x145 men panelen som sitter på huset är 22x120.

Att huset skulle byggas med panel på 22 x 145 finns tydligt specificerat i leveransavtalet som är undertecknat av både oss och leverantören.

Vi tycker dock det är mycket snyggare med bredare panel, men förstår att det blir jobbigt att byta ut den. För oss känns det som en rätt stor miss, eller vad säger ni?
Vad kan vi kräva i ersättning för den missen?

Vi har en bra relation med husfirman och är annars jättenöjda med deras arbete. Förhoppningsvis löser vi även den här situationen på ett bra sätt för båda parter.
Helt riktigt, Enkelfaspanel som är 120 har en täckande bredd på ca 105, vilket stämmer med dina bilder. 120 är alltså inklusive fjädern. Beijer, XL, Byggmax och leverantörer som Moelven, Södra, NP Nilsson osv beskriver just detta.
 
Redigerat:
Får nog göra en pudel!
Var till huset idag och granskade en panelbräda lite bättre och 22x145 kan nog stämma ändå ...
Panel3.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den stora skillnaden mot grannen som också har 22x145 är nog att vi har en typ av Z-panel och dem någon annan sorts panel. Behöver jag skriva att jag har dålig koll på olika paneltyper...
 
  • Gilla
Dizzy84 och 2 till
  • Laddar…
T TLK_ skrev:
Får nog göra en pudel!
Var till huset idag och granskade en panelbräda lite bättre och 22x145 kan nog stämma ändå ...
[bild]

Den stora skillnaden mot grannen som också har 22x145 är nog att vi har en typ av Z-panel och dem någon annan sorts panel. Behöver jag skriva att jag har dålig koll på olika paneltyper...
Har du lust att lägga upp lite bilder på slutresultatet? Är du nöjd? Vi ska enkelfas men velar mellan 120mm och 145mm bredd. Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.