Hej!

Jag och min man ska bygga ett souterränghus i Göteborgs kommun efter egen (arkitektritad) ritning. Vi vill inte jämföra äpplen med päron när vi begär in offerter så vi söker hustillverkare som bygger lösvirke med delad entreprenad i vår region.

Har ni några bra tips?
 
Om ni redan har ritningar och vill ha en delad entreprenad så är det väl snarare en snickarfirma som ni borde leta efter om ni vill ha pris på lösvirkesbygget.
 
Redigerat:
Saken är den att vi har fått en offert från en husleverantör men vi vill ha in fler med samma upplägg. Jag kanske uttryckte mig lite luddigt men med lösvirke menar jag att det inte är prefabricerat i fabrik utan byggt på plats.

Den offert vi har fått innehåller alla olika entreprenörer och innehåller i princip allt för att få ett färdigt hus men vi skriver kontrakt med vardera och är fria att byta till vilka vi vill. Vi vill inte hålla i projektledningen och har begränsade möjligheter att hitta entreprenörer på egen hand. Men finns det inga hustillverkare som har det upplägget så får vi väl helt enkelt gå in i detalj och begära offerter på vardera entreprenör.
 
Vill ni ha ett lösvirkeshus utan att själva vara projektledare så bygger väl Varbergshus med totalentreprenad.

Alternativet är väl att anlita en mindre byggfirma men då får man räkna med att lägga ned en hel del tid själv på att hålla koll och samordna med övriga entreprenörer. Finns många mindre byggfirmor som är underentreprenörer till de större husföretagen och borde kunna ta ett uppdrag direkt från byggherren skulle jag tro.

Jag ska själv låta bygga ett arkitektritat lösvirkeshus i Göteborg i höst och ska snart ut begära in offerter så tar också tacksamt emot tips på bra byggentreprenörer att kolla med.

Vad har du fått för pris i din befintliga offert förresten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.